11 519 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Egen autostart av spånsug?
Finns det plats i skåpet för kontaktorer, kontaktorer har en 4:e anslutning som heter 13-14 som ger kontakt när en sådan drar. Är det flera mankiner som ska ha sug, så paralellkopplas 13-14 för start av sugen på egen grupp/matning, då startar sugen oavsett vilken maskin som startas.P perkele skrev:En kap&gersåg och en byggsåg.
Här fann jag vad jag söker [länk] files/local pdfs/se/04_nederman_se.pdf#search="kontaktor automatisk start/stopp"
Det behövs väl bara en kontaktor och något som triggar kontatorn, va? Åsså en snygg låda. kan ju inte vara så svårtEtt elschema skulle ju inte skada förståss...
Finns även reläer för strömövervakning, går också att använda om man kompletterar med kontaktor då reläkontakterna inte är gjorda för motorstart.
T.ex.
https://www.conrad.se/sv/p/tru-comp...OZyTFQUtnXifyYNKWWhoC9rcQAvD_BwE&refresh=true
T.ex.
https://www.conrad.se/sv/p/tru-comp...OZyTFQUtnXifyYNKWWhoC9rcQAvD_BwE&refresh=true
Jag hade 5 maskiner på samma rörsystem, kopplade med varsitt spjäll, åtkomligt vid respektive maskin
Varje spjäll hade en mikrobrytare, alla seriekopplade till ett 12v-agg (på DINskena)
I skåpet hade jag ett trefasrelä, också DIN, med 12V-spole
Om ett av spjällen, vilket som, öppnades startade spånsugen, och den stannade inte förrän ALLA spjäll var stängda.
På detta vis kunde man inte glömma att stänga något spjäll och därmed tappa sugförmåga om flera var öppna samtidigt
Varje spjäll hade en mikrobrytare, alla seriekopplade till ett 12v-agg (på DINskena)
Om ett av spjällen, vilket som, öppnades startade spånsugen, och den stannade inte förrän ALLA spjäll var stängda.
På detta vis kunde man inte glömma att stänga något spjäll och därmed tappa sugförmåga om flera var öppna samtidigt
En lösning i min smak, smart! Den kommer jag nog kopiera. 👌ÅkeSun skrev:
Jag hade 5 maskiner på samma rörsystem, kopplade med varsitt spjäll, åtkomligt vid respektive maskin
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden