Trött på att sätta igång spånsugen... Vill ha en sån där autostartfunktion som ibland sitter på dammsugare. Finns sådana att köpa lösa? Vore fint att ha en sån lös som gick att flytta mellan olika maskiner.

Vad behövs för att bygga en egen?

Var inne på samma grundide. Det finns även handikhjälpmedel där man läter en svagströmskrets styra 230 kretsen via ett relä. En sån lösning och en microswitch kopplad till ett utsug kan kanske vara nått

Mja... Jag vill ju att den ska starta automatiskt. Någon som har sprättat upp en dammsugare, eller råkar veta vad som behövs?

magic_gbg skrev:
Det finns ju uttagslister med brytare som bryter när man inte hgar någon belastning på enauttaget.
Smart grej! Men observera att "masteruttaget" inte får belastas med mer än 500W.

Joo, det är ju en sån jag vill ha, men 500w är för klent :(

Såg en hos www.planomaskin.se Kombinerad för både en- och trefas.
Ca 1700 balubas är väl lite väl mycket för min smak.
Vilken maskin skall styra sugen?

perkele skrev:
En kap&gersåg och en byggsåg.
Här fann jag vad jag söker [länk]

Det behövs väl bara en kontaktor och något som triggar kontatorn, va? Åsså en snygg låda. kan ju inte vara så svårt :-)   Ett elschema skulle ju inte skada förståss...

Du kan ju använda en sådat grenuttag som nämnts tidigare (som tål 500w) för att styra en kontaktor till spånsugen

Ett problem att ha autostart som du vill ha det är att man ibland vill köra spånsugen separat och beroende till vad man kopplar den till så kanske man vill att den ska fortsätta en stund efter bearbetningsmaskinen stoppat. För min del funkar det bra att ha den lilla fjärrsändaren i fickan och starta manuellt, men smaken är delad.

I senaste NIMA-katalogen finns nog vad du söker. www.nimaab.se

Lyckades inte fixa nån länk, men klicka på "Kabelvindor-grenuttag etc" och scrolla ner en bit. Där finns "Automatswitch", ca 200 pistoler, 1360W.

Elinstallatören skrev:
Den klarar nog inte kravet på kapslingsklassen i dammig miljö.

Rätt, glömde att kolla det.

Lyfter en gammal tråd.

Vet någon om detta finns för DIN-sken-montage, så man kan bygga in det direkt i centralen?

Skall kunna driva även 3-fasgrupper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.