68 637 läst ·
1 377 svar
69k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Ska man lobba höjda elnätsavgifter så är det ju en poäng...pacman42 skrev:
Då jag varit på Almedalen så kan jag nog tycka att elnätsbolagen har en poäng att vara där. Det är på Almedalen som utbyte mellan olika delar av samhället sker - utöver det man har till vardags. Mitt företag har inte en chans att komma i kontakt med beslutsfattarna på det sätt vi kan göra på Almedalen.
Ja, där tycker vi nog olika, men då ska jag avslöja att jag inte speciellt positiv till Almedalsveckan som helhet, om så vore fallet så kanske det kunde motivera att Energiföretagen är där men att det skulle finnas ett värde i att varje litet elnät ska representera känns orimligt.pacman42 skrev:
Då jag varit på Almedalen så kan jag nog tycka att elnätsbolagen har en poäng att vara där. Det är på Almedalen som utbyte mellan olika delar av samhället sker - utöver det man har till vardags. Mitt företag har inte en chans att komma i kontakt med beslutsfattarna på det sätt vi kan göra på Almedalen.
Nu har jag inget att säga till om eftersom jag inte bor i området men man skulle kunna ställa frågan om hur utvärderingen efter förra deltagandet såg ut.
Vi fick 1 ny kund!....D djac skrev:Ja, där tycker vi nog olika, men då ska jag avslöja att jag inte speciellt positiv till Almedalsveckan som helhet, om så vore fallet så kanske det kunde motivera att Energiföretagen är där men att det skulle finnas ett värde i att varje litet elnät ska representera känns orimligt.
Nu har jag inget att säga till om eftersom jag inte bor i området men man skulle kunna ställa frågan om hur utvärderingen efter förra deltagandet såg ut.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 975 inlägg
Nu svarar du åter på något jag inte skrivit.D djac skrev:Man kan ändå fråga sig om inte en rollup och ett ståbord på gågatan, alternativt på en villamässa, är mer relevant än mycket dyrt socialt umgänge för politikerna under Almedalsveckan. Som sagt så anser jag att medborgare har rätt att ha åsikter om kommunal verksamhet på ett annat sätt än om det vore ett privat företag som de inte äger.
Frågan var om elhandelsbolag ska få göra reklam eller inte, inte om det gäller ett specifikt, kommunalt bolag eller om det innebär exponering i Almedalen, på gatan, på internet eller på något annat sätt.
Skribenten jag besvarade var emot reklam, punkt. Inte ett ord om att det bara gällde Almedalen, tvärtom talades det om telefonförsäljning.
Det talades också om privatiserad allmännytta, så då antar jag att Kraftringen är privat, om det är det vi talar om?
Menar du då Kraftringen Elhandel eller Kraftringen nät när du säger att de är dyrast i landet?D djac skrev:Om kommunen vill ta pengar ur exempelvis skolans budget för en sån utflykt så tycker jag att de ska säga detta, nu får jag mer känslan av att man får en del svaret på varför Kraftringen är dyrast i landet, det är uppenbarligen härifrån man tar pengar till det som man inte kan stå för i den kommunala verksamheten.
Är det Elhandel så är det ju bara att låta bli att köpa från dem. Är det nät och man bor där de har sina nät så är det inte mycket att göra.
Det är ett bolag med olika verksamhetsgrenar, elhandeln har jag ingen aning om men har inget minne att de kom upp som billiga på den tiden jag kikade på såna avtal. Det är väl inte så mycket att orda om heller eftersom, som du säger, det är frivilligt att köpa från dem, det är nätet som är dyrast.Fairlane skrev:
Varför byter man inte till ett bättre energibolag i så fall?D djac skrev:Ah, man behöver väl inte dra det så långt utan bara konstatera att om man lever under ett kommunalt energibolag som är dyrast i landet och man ser att pengarna går till utställningskostnader i Almedalen, som ju är totalt irrelevant men såklart festligt för pamparna som åker, så surnar man till och undrar hur detta ska bidra till sänkta avgifter eller bättre tjänster.
(Eller menar du elnätsbolag?)
Administrator
· Skåne
· 8 700 inlägg
Jag har flyttat en off topic diskussion om den svenska skolan till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-kan-den-svenska-skolan-bli-battre.575309/
Här diskuterar vi solceller och effekttariffer.
/Moderator
Här diskuterar vi solceller och effekttariffer.
/Moderator
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 975 inlägg
Nej, inte olika avdelningar, såvida inte avdelning har en helt annan betydelse i Skåne.D djac skrev:
Koncerner kan ha äga olika företag med
Dessa "avdelningar" lyder också under lagkrav, där de måste separeras, vilket knappast brukar gälla vanligt inom stora företag.