66 678 läst ·
1 358 svar
67k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Intressant. Dubbla elpatroner så de kan köras parallellt med nätkopplade när solen är halvklen?pacman42 skrev:
Men problemet är att den el jag producerar inte konsumeras fullt ut av mig. Dvs, jag producerar för lite el för att köra elpatronen i pannan eller i badtunnan. Dvs, jag måste köpa el till dessa från nätet. När de sedan är varma så producerar jag för mycket el som jag inte har avsättning för.
Kör man det helt separat så kan man använda all producerad el till uppvärmningen. Dvs, jag får en högre effektivitet på produktionen på det sättet.
Om jag skall använda en växelriktare på samma sätt så måste jag ha elpatroner som motsvarar dess produktion för att få 1/1 på produktion/användning.
För min del så är marginalen för att få det att gå ihop på rimlig tid så låg att jag måste kunna utnyttja allt jag producerar. Jag har inte råd att slösa bort en del av energin.
Dubbla elpatroner så att jag kör på solen när den ger något och på elnätet när det ger något, ja.K karlmb skrev:
Genom att parallellkoppla VV och badtunna så ger även patronerna bra effektivitet vid starkt ljus, nedan det vid svagare ljus blir en patron inkopplad (effektivare så).
Om den rörliga kostnaden ligger nära noll så kostar det i praktiken nära noll att producera energin. Detta gäller för vindkraft, solenergi och kärnkraft. Dvs, man vill producera om det går att producera.D djac skrev:
Sedan måste man tjäna in sina pengar på andra delar av året om delar av året är utan större intäkter. Rätt självklart, eller?
Ja självklart, man kan ta 4 kr/kWh på vintern och noll på sommaren (om nu den ekvationen går ihop), det får man ju göra som man vill men att kalla företags prissättning för äcklig för att de vill ha kostnadstäckning är väl magstarkt, även om man är en engagerad konsument.pacman42 skrev:
Om den rörliga kostnaden ligger nära noll så kostar det i praktiken nära noll att producera energin. Detta gäller för vindkraft, solenergi och kärnkraft. Dvs, man vill producera om det går att producera.
Sedan måste man tjäna in sina pengar på andra delar av året om delar av året är utan större intäkter. Rätt självklart, eller?
Förstår jag att du planerar lagra inte i batter utan värme? Det känns som varmvatten borde vara billigare och säkrare att lagra energi än batterier. Men vad är kapaciteten på en vanlig vvb? Och är el-> patron bästa sättet? Kan tänka mig det blir en väldigt trivial inkoppling utan förluster och dyr elektronik?
Mitt tak passar inte för solceller och jag tycker det känns obehagligt ha batterier mm i huset jag bor. Men kunde man få ekonomi i ett fåtal celler kanske systemet blir både billigare, säkrare och fortare kan spara på uppvärmningen. Är det så du tänker pacman?
Mitt tak passar inte för solceller och jag tycker det känns obehagligt ha batterier mm i huset jag bor. Men kunde man få ekonomi i ett fåtal celler kanske systemet blir både billigare, säkrare och fortare kan spara på uppvärmningen. Är det så du tänker pacman?
Jag jobbar inte på Svenska Kraftnät och kan inte "systemperspektiv". Jag hoppas att tusentals sakkunniga som jobbar där har koll på läget. Enda jag kan säga som privatperson är att batterier, solpaneler och elbil är en bra kombination som:S Snikholt skrev:
- Minskar mitt behov av fossila bränsle
- Sprider ut min elanvändning till timmar med minst behov / lägst pris
- Sprider belastningen över alla faser
- Sparar minst 20' per år
- Har inga rörliga delar och än så länge inget slitage (batterier har fortfarande 100% SOH)
- Höjer värdet på huset
Ur mitt "systemperspektiv" är systemet rätt bra
Ja, lagring är dyrt. Men stabil el är dyr också, typ 400 miljarder (budgeterat, det håller säkert inte i praktiken) för de nya reaktorerna. Man får rätt mycket lagring och transmissionskapacitet för det.pacman42 skrev:
I vilket fall så säger ju de som studerat detta att Sverige visst kan klara sin elförsörjning utan nya reaktorer. (Det går bra med nya reaktorer också, men det blir dyrare.) Källa: Chalmers "Tre elsystem"-studie.