H Hocke68 skrev:
Innan du svarar får du gärna läsa inlägget jag svarade på!!!!!!
Jag läste det. De får inte råna användarna mha effekttariffer. De har samma intäktsram oavsett.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag läste det. De får inte råna användarna mha effekttariffer. De har samma intäktsram oavsett.
Egentligen "får" man såklart inte det men man får om man vill eftersom ingen kan göra något åt det, det blir lite jobbigt en kort stund men folk glömmer.
 
  • Älska
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Egentligen "får" man såklart inte det men man får om man vill eftersom ingen kan göra något åt det, det blir lite jobbigt en kort stund men folk glömmer.
Men då har det inte med effekttarifferna att göra.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Men då har det inte med effekttarifferna att göra.
Nej, det skulle jag inte säga, bara den vanliga "scammen" vi lever i
 
  • Gilla
styren
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men då har det inte med effekttarifferna att göra.
Jo. För många snåriga regler o avgifter ökar möjligheterna till att EI inte kritiserar något.
 
K karlmb skrev:
Jo. För många snåriga regler o avgifter ökar möjligheterna till att EI inte kritiserar något.
Nej, det de skall jämföra är kostnader och intäkter. Det är inte svårare med effekttarifferna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det de skall jämföra är kostnader och intäkter. Det är inte svårare med effekttarifferna.
Jo. Eftersom ET sägs ska bidra till några uppsatta mål. Hur avgör man om de gjorde det och om det var för mkt eller för lite för den period man granskar?
Eller som jag anser, öht?
Om de inte bedöms ha bidragit föregående period, ja då måste de nog höjas...
 
Elbolagen tjänar pengar på effektariffer för dom har ju utformat dom självaDom ska ha kostnadstäckning.Men om man ser på dessa kostnadstäckningar så har IEA tror jag dom hetersagt att dom har alldeles för bra betalt.Tex så får dom värdera sina markanläggningar til nypris,en anläggning som byggdes på 60 talet för 200tusen kan dom vårdera till tex 4miljoner-hur det fungerar i deklerationen vet jag ej.men lustigt är det-
 
  • Arg
Lundabon och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Elbolagen har redan fri faktureringsrätt, de tar hur mycket de vill, när de vill, av vem de vill, så på det sättet ingen skillnad, håller med men det gör att de inte kan gömma sig bakom EI i alla fall.
Riktigt så fritt har jag svårt att tro att elbolagen får fakturera …
😉
 
bengto77 bengto77 skrev:
Elbolagen tjänar pengar på effektariffer för dom har ju utformat dom självaDom ska ha kostnadstäckning.Men om man ser på dessa kostnadstäckningar så har IEA tror jag dom hetersagt att dom har alldeles för bra betalt.Tex så får dom värdera sina markanläggningar til nypris,en anläggning som byggdes på 60 talet för 200tusen kan dom vårdera till tex 4miljoner-hur det fungerar i deklerationen vet jag ej.men lustigt är det-
Elnätsbolagens värderingsprinciper är fria fantasier.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo. Eftersom ET sägs ska bidra till några uppsatta mål. Hur avgör man om de gjorde det och om det var för mkt eller för lite för den period man granskar?
Eller som jag anser, öht?
Om de inte bedöms ha bidragit föregående period, ja då måste de nog höjas...
Om r höjs så sänks en annan del av kostnaden eftersom inte mer avgifter får tas ut
 
D
P pmd skrev:
Riktigt så fritt har jag svårt att tro att elbolagen får fakturera …
😉
I praktiken måste de genom lite formalia men jag är helt övertygad om att taxorna byggs upp efter interna mål i första hand, sen konstruerar man en modell som passar processen
 
  • Gilla
Lundabon och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om r höjs så sänks en annan del av kostnaden eftersom inte mer avgifter får tas ut
Detta kan ändå ske eftersom det är över flera år. Samma år, ja då blir det omöjligt, men det blir ju flygande mål här.
 
K karlmb skrev:
Det baller ur, det baller ur!
Kräver stopp för elavgift: ”Knäcker fritidshusägare”

[länk]
Knäcker alla egnahemsägare.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.