66 604 läst ·
1 358 svar
67k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
DU överskattar dina egna insikter. Alla fattar att det kan bli för mkt eller lite av saker och ting.G GrenBo skrev:Initialt med några få mikroproducenter minskade belastningen på elnätet för att sedan öka när den mängd el de producerar överstiger någon tröskelnivå. Samma sak med vindkraften. I vårt elsystem tillförde vindkraften initialt energi utan större negativa effekter men när utbyggnaden tilltog uppstod en del oönskade effekter som tex negativa priser under vissa perioder eller att vattenkraftsproducenter i norr blev tvungna att vaska en massa vatten eftersom magasinen blir överfulla under vissa perioder. Det är ett rätt komplicerat system och svårt att förstå till fullo för den som är lekman. Att ha ett dynamiskt system vore fruktansvärt svårt att förklara för slutkunderna.
I England fattar tom elhandlare o nätbolag att dynamiska prissignaler eller morötter är ngt folk kan relatera till och ta till sig, allt efter intresse o förmåga.
Att tro att det aldrig kan fungera i Sverige är inte seriöst.
Det beror ju på hur man utformar avgiften. Ellevio tar ju ut effektavgift jämt. visserligen halv avgift på natten men helger, sommardagar samma effektavgift. De håller på med monopolets hjälp att råna elanvändarna. När man läser sociala medier finns ett rent hat av Ellevio. Skall bli intressant och se hur betyget i nästa SKI-mätning kommer se ut.M Martin Lundmark skrev:Hej Hocke68
När man 1996, beslöt att elhandelsbolaget skulle separeras från elnätsbolagen, då kände vi till spelreglerna för effektavgiften, som då betalades av större fastigheter och näringsfastigheter samt industrier. Effektavgiften är en del av elnätsavgiften, och den är utformad för att spegla den faktiska belastningen (effekttopparna).
Villor betalade 1996 ingen effektavgift, men 2001 så införde Sollentuna Energi & Miljö AB (SECOM) effektavgift även för villor.
”Ett resultat av SEOMs effektavgift är att Sollentunakunden i snitt använder 15 procent mindre effekt än normalkunden och dessutom får en lägre elkostnad. - Att belastningen på elnätet minskar är betydelsefullt, exempelvis har nätet i Sollentuna långtifrån slagit i kapacitetstaket ens när det varit som allra kallast, fortsätter Johan.[länk]
SEOM betalar för en viss effektkapacitet från det överliggande elnätet. Att man kan hålla nere effektbehovet från det överliggande elnätet håller nere Sollentunakundens elnätskostnader.
Nej, jag är just lekman och tror mig inte vara fullt införstådd i hur alla kostnader bör fördelas på bästa sätt. Dock kan jag konstatera att det är många som inte förstår sig på systemet och därför klagar högljutt. Till och med så pass mycket att regeringen nu bestämt sig för att stoppa effekttarifferna. Har du missat det?K karlmb skrev:DU överskattar dina egna insikter. Alla fattar att det kan bli för mkt eller lite av saker och ting.
I England fattar tom elhandlare o nätbolag att dynamiska prissignaler eller morötter är ngt folk kan relatera till och ta till sig, allt efter intresse o förmåga.
Att tro att det aldrig kan fungera i Sverige är inte seriöst.
Nej, de får fortfarande inte ta ut mer avgifter totalt än med det gamla systemet.H Hocke68 skrev:Det beror ju på hur man utformar avgiften. Ellevio tar ju ut effektavgift jämt. visserligen halv avgift på natten men helger, sommardagar samma effektavgift. De håller på med monopolets hjälp att råna elanvändarna. När man läser sociala medier finns ett rent hat av Ellevio. Skall bli intressant och se hur betyget i nästa SKI-mätning kommer se ut.
Jo visst är jag det....G GrenBo skrev:Nej, jag är just lekman och tror mig inte vara fullt införstådd i hur alla kostnader bör fördelas på bästa sätt. Dock kan jag konstatera att det är många som inte förstår sig på systemet och därför klagar högljutt. Till och med så pass mycket att regeringen nu bestämt sig för att stoppa effekttarifferna. Har du missat det?
Det visar att regeringen inte är helt tondöv iaf under valår.
Vad menar du med att det skulle vara svårt att förstå ett dynamiskt system?
Elskatt på min egna solel var ju problemet här.pacman42 skrev:
Så om vi nu inför en lag som ytterligare stimulerar solpaneler så skall kostnaderna för elnätet öka? Jahopp.
Men iofs, jag tror inte att detta kommer att användas särskilt mycket alls i praktiken. Elöverföringsavgifterna är nere på 7 öre typ. I övrigt tjänar du ingenting på detta, möjligen effekttariff på dagtid sommaren. Elskatten skall ändå betalas. Varför hålla på och göra detta då, det är småsummor vi pratar om. Enstaka ören per kWh.
Det var ju intressant.M Martin Lundmark skrev:Villor betalade 1996 ingen effektavgift, men 2001 så införde Sollentuna Energi & Miljö AB (SECOM) effektavgift även för villor.
”Ett resultat av SEOMs effektavgift är att Sollentunakunden i snitt använder 15 procent mindre effekt än normalkunden och dessutom får en lägre elkostnad. - Att belastningen på elnätet minskar är betydelsefullt, exempelvis har nätet i Sollentuna långtifrån slagit i kapacitetstaket ens när det varit som allra kallast, fortsätter Johan.[länk]
SEOM betalar för en viss effektkapacitet från det överliggande elnätet. Att man kan hålla nere effektbehovet från det överliggande elnätet håller nere Sollentunakundens elnätskostnader.
Jag har efterfrågat kvantifierimg på mätbara effekter från effektavgifter sedan trådstarten och du har hela tiden sagt att det saknas pga nåt.
Om SEOM på 25 år sett dessa fantastiska förbättringar och besparingar, varför har det aldrig nämnts tidigare?
Har du ngn länk till deras info?
Och hur ser deras modell ut?
Samtidigt kanske vi kan få siffror på hur det utvecklat sig i övriga 170 elnät, i snitt?
Det borde väl EI ha koll på?
Ja, frågan är om de andra också kommer gå "full evil", eller om Ellevio kommer ta intryck och bli smartare.H Hocke68 skrev:Det beror ju på hur man utformar avgiften. Ellevio tar ju ut effektavgift jämt. visserligen halv avgift på natten men helger, sommardagar samma effektavgift. De håller på med monopolets hjälp att råna elanvändarna. När man läser sociala medier finns ett rent hat av Ellevio. Skall bli intressant och se hur betyget i nästa SKI-mätning kommer se ut.
Min gissning är att det är är bättre för elnätsbolagen att ligga där de är nu, runt 50% vinst, än att försöka öka det något och få spotlighten på sig, då kan de förlora allt.
Om näten är utnyttjade fullt ut idag har ingen betydelse för effekttarifferna och skall inte heller ha någon betydelse för deras utformning. Det är kostnadsprofilen för elnätet som skall styra vad nivåerna ligger på, inte utnyttjandegraden. Har man låg utnyttjandegraden kanske man kan vänta väldigt länge på att bygga ut när man infört effekttarifferna och då blir kostnaden för oss konsumenter som kollektiv mycket lägre.K karlmb skrev:
Utnyttjade kostnadsramar menade jag..pacman42 skrev:
Om näten är utnyttjade fullt ut idag har ingen betydelse för effekttarifferna och skall inte heller ha någon betydelse för deras utformning. Det är kostnadsprofilen för elnätet som skall styra vad nivåerna ligger på, inte utnyttjandegraden. Har man låg utnyttjandegraden kanske man kan vänta väldigt länge på att bygga ut när man infört effekttarifferna och då blir kostnaden för oss konsumenter som kollektiv mycket lägre.
Ja det en som fungerar är om elmarknadsinspektionen hotat med miljardviten, eller att de tänker dra in nätkoncessionen för Ellevio. Men EI är en totalt tandlös myndighet som vi kan avveckla.D djac skrev: