67 616 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Ändå saknas nästan helt, fortfarande några som helst kvatifietingar på hur ofta detta är ett problem i verkligheten.pacman42 skrev:
Fascinerande.
Du kan fundera på varför man rekommenderar max 1-1,5% sp fall vid dimensionering av AC kablaget i kundanläggningen på en solcellsinstallation.K karlmb skrev:
Jämför det sedan med vad SS anger angående förbrukande grupper.
Sen kan du fundera på vad det innebär för matande nät.
Lokalnäten ser olika ut, vissa nät kanske klarar 50% mikroproducenter innan det blir kymigt. Andra 20%.
Problemen finns i alla fall, inget snack om den saken. Kostnaden för det - ja ibland behövs nätförstärknibg/livstidsförlängning ändå - och merkostnaden blir inte så stor för att möjliggöra mikroproduktion.
I andra fall får man bygga om fullt fungerande nät med 40+ år kvar.. dvs kapitalförstöring.
Och sen måste man också förstå driftlägen.
Det räcker att en solig dag med låg last per år, skapar bekymmer för att det ska vara ett problem.
Det spelar ingen roll att övriga 364 dagar är problemfria.
Nätägarens avtal med oss ställer dessa krav.
Det hade varit bättre om nätägaren fått vägra anslutningar. Som det är nu får de inte vägra, men de kan sätta krav på nollinmatning tills nätet förstärkts.
Jag har funderat mkt och förstår problematiken.S Snikholt skrev:Du kan fundera på varför man rekommenderar max 1-1,5% sp fall vid dimensionering av AC kablaget i kundanläggningen på en solcellsinstallation.
Jämför det sedan med vad SS anger angående förbrukande grupper.
Sen kan du fundera på vad det innebär för matande nät.
Lokalnäten ser olika ut, vissa nät kanske klarar 50% mikroproducenter innan det blir kymigt. Andra 20%.
Problemen finns i alla fall, inget snack om den saken. Kostnaden för det - ja ibland behövs nätförstärknibg/livstidsförlängning ändå - och merkostnaden blir inte så stor för att möjliggöra mikroproduktion.
I andra fall får man bygga om fullt fungerande nät med 40+ år kvar.. dvs kapitalförstöring.
Och sen måste man också förstå driftlägen.
Det räcker att en solig dag med låg last per år, skapar bekymmer för att det ska vara ett problem.
Det spelar ingen roll att övriga 364 dagar är problemfria.
Nätägarens avtal med oss ställer dessa krav.
Det hade varit bättre om nätägaren fått vägra anslutningar. Som det är nu får de inte vägra, men de kan sätta krav på nollinmatning tills nätet förstärkts.
Det är ändå ingen kvantifiering. Att man i vissa fall behöver uppgradera ngt som inte hade behövts uppgraderas är ju tydligt. Frågan är hur ofta det faktiskt är fallet.
Det är faktiskt kapitalförstöring att inte använda våra nät även för microproduktion där så är möjligt, bara för att det på några andra ställen inte är möjligt utan några åtgärder.
Om vi ska använda andelen nyanmälda microproducenter som fått vänta på verkliga förstärkningsarbeten så är ju saken relativt klar.
Har pratat med flera solcellinstallatörer i västsverige som alla säger samma sak, det är mkt ovanligt att man får vänta på åtgärder.
Ibland kan det ta några månader, men då är det nästan alltid utredningar och inga verkliga åtgärder som tar tid.
Med utgångspunkt från detta, samt kunskapen om hur mkt direktverkande el vårt nät klarar, så drar jag slutsatsen att det är tomma tunnor som skramlar mest.
Det flesta här i forumet vet ju inte hur det verkligen ser ut i elnätet. Det vet bara nätägaren själva.pacman42 skrev:
Vi här gissar runt lite.
Ärligt sagt tror jag, att inte Martin L vet det på riktigt heller. Han säger han har pratat med andra på en mässan som är väldigt bekymrad.
Vi andra, gissar runt lite och blandar det med det vi har sätt i närområdet, eller har läst i tidningen. Eller vi har kanske principiella kunskaper, men vi vet i slutänden inte hur det är i verkligheten.
Jag har vid flera tillfällen haft detaljerad kunskaper om vissa ärende och har även blivit frågat av journalister. Det som det sen skriver i tidningen är oftas väldigt förenklat och blir oftas helt fel. Inte fel i princip, men fel i ett specifikt ärende.
Och detta används sedan för effekttariffer och allmän opinionsbildning för elnätsbolagen, på ställen som detta.H he-peter skrev:Det flesta här i forumet vet ju inte hur det verkligen ser ut i elnätet. Det vet bara nätägaren själva.
Vi här gissar runt lite.
Ärligt sagt tror jag, att inte Martin L vet det på riktigt heller. Han säger han har pratat med andra på en mässan som är väldigt bekymrad.
Vi andra, gissar runt lite och blandar det med det vi har sätt i närområdet, eller har läst i tidningen. Eller vi har kanske principiella kunskaper, men vi vet i slutänden inte hur det är i verkligheten.
Jag har vid flera tillfällen haft detaljerad kunskaper om vissa ärende och har även blivit frågat av journalister. Det som det sen skriver i tidningen är oftas väldigt förenklat och blir oftas helt fel. Inte fel i princip, men fel i ett specifikt ärende.
Man kan absolut resonera som du gör, att det inte är kapitalförstörging.K karlmb skrev:Jag har funderat mkt och förstår problematiken.
Det är ändå ingen kvantifiering. Att man i vissa fall behöver uppgradera ngt som inte hade behövts uppgraderas är ju tydligt. Frågan är hur ofta det faktiskt är fallet.
Det är faktiskt kapitalförstöring att inte använda våra nät även för microproduktion där så är möjligt, bara för att det på några andra ställen inte är möjligt utan några åtgärder.
Om vi ska använda andelen nyanmälda microproducenter som fått vänta på verkliga förstärkningsarbeten så är ju saken relativt klar.
Har pratat med flera solcellinstallatörer i västsverige som alla säger samma sak, det är mkt ovanligt att man får vänta på åtgärder.
Ibland kan det ta några månader, men då är det nästan alltid utredningar och inga verkliga åtgärder som tar tid.
Med utgångspunkt från detta, samt kunskapen om hur mkt direktverkande el vårt nät klarar, så drar jag slutsatsen att det är tomma tunnor som skramlar mest.
Jag kan inte heller kvantifiera kostnaderna, men jag har många anekdoter där jag själv varit delaktig i antingen utförande eller beredning av förstärkningar i nätet pga. mikroprdouktion.
Om nätägarna själv fick välja, så skulle de nog inte dra en lans för att fördela kostnader utifrån vem som orsakat dom. Enklare att smeta ut det på kollektivet - och nätägaren tjänar sina pengar oavsett.
Enligt gammal svensk praxis så generar mikroproduktion nätnytta och ska uppmuntras.
Men detta står i bjär kontrast mot EU:s krav på icke‑diskriminerande, kostnadsreflekterande nätavgifter: ingen grupp ska systematiskt subventioneras av andra om den orsakar särskilda kostnader.
Och du medger att det finns fall där nätet behöver förstärkas - men hävdar att kostnaden är liten.
Men även om det skulle vara så att kostnaden är liten (vilket det från mitt perspektiv "hands on" inte är)
så är det fortfarande så att kostnaden ska bestridas av den som orsakar den - dvs. mikroproducenten.
Jag är ganska kritisk till EU överstatlighet, och Sveriges flathet i vanliga fall, men här tycker jag ändå att de är rätt ute.
Det beror ju på hurpass långt man ska anses behöva gå i denna rättvisejakt.S Snikholt skrev:Enligt gammal svensk praxis så generar mikroproduktion nätnytta och ska uppmuntras.
Men detta står i bjär kontrast mot EU:s krav på icke‑diskriminerande, kostnadsreflekterande nätavgifter: ingen grupp ska systematiskt subventioneras av andra om den orsakar särskilda kostnader.
Och du medger att det finns fall där nätet behöver förstärkas - men hävdar att kostnaden är liten.
Men även om det skulle vara så att kostnaden är liten (vilket det från mitt perspektiv "hands on" inte är)
så är det fortfarande så att kostnaden ska bestridas av den som orsakar den - dvs. mikroproducenten.
Jag är ganska kritisk till EU överstatlighet, och Sveriges flathet i vanliga fall, men här tycker jag ändå att de är rätt ute.
Handlar det om subventioner som drabbar kollektivet med några tior per år eller är det tusenlappar.
Tror knappast ens de gråaste byråkraterna i Bryssel tänkt sig några tior.
Nåt som du kanske inte visste är att våra elnät är ganska underdimensionerade kabelmässigt, relativt vad som man är van vid på installationssidan.K karlmb skrev:Det är ändå ingen kvantifiering. Att man i vissa fall behöver uppgradera ngt som inte hade behövts uppgraderas är ju tydligt. Frågan är hur ofta det faktiskt är fallet.
Distributionselektriker skrattar åt den klassiska kabeltabellen...
Avser Cu.
10A - 1,5mm2
16A - 2,5mm2
20A - 4mm2
25 - 6mm2
35A - 10 mm2
50A - 16 mm2 -
63A - 25 mm2
som exempel är det mycket vanligt att man i distributionsnät har 4G10mm2 avsäkrat med 63A.
En 100A säkring i kundanläggning kräver Cu 50mm2, eller AL95mm2
Nätägaren kör ledigt (vid normal effektriktning) 100A på 25-35 Cu eller AL50mm2.
Så med det i åtanke - hur tror du det påverkar det omvända spänningsfallet?
Redigerat:
Märkligt - det borde verkligen löna sig.G Greger_08 skrev:
Jag misstänker att vi inte får höra hela sanningen.
Ju fler de är som kopplar på sig, desto billigare kommer det att bli utslaget.
Kanske har inte så många gjort det ännu, och då kan det väl bli dyrare initialt.
Läs mitt förra inlägg - sen kan du också lägga till att de flesta distributionstrafos är Dyn11 11/04 KV - vektorgrupp som inte är någon höjdare för omvända effektriktningar.K karlmb skrev:
På nationell nivå har politikerna inte just varit inblandade, utan det är tillsynsmyndighetens beslut och inriktning som har gett ramarna för effektavgiften.S Sir Duke skrev:Det är ju gambling från politikernas sida. De spekulerar i huruvida konsumenterna kommer att flytta en del av sitt effektuttag om det hittas på en ny avgift.
Jag kommer att försöka, men det finns ju väldigt många som säger att de minsann tänker fortsätta bada bastu och spabad och helt enkelt betala vad det kostar.
Ungefär som att de som klagar högst och mest på bränslepriserna aldrig i livet skulle minska sitt om bilåkande en enda meter eller göra sig av med ena SUV:en.
Om kostnaderna fördelas genom incitament som också minskar topplasten finns det enorma fördelar för nätägarna i form av minskat investeringsbehov.S Snikholt skrev: