N
E elmont skrev:
Nils
Du menar att det inte är värt nått i en domstol? men hamnar det i en domstol så är man väl knappast överens?
Nej ett avtal om att man vill häva köpet utan någon annan grund är inte gilltligt ovavsett om det är i domstol eller inte.

F fsn skrev:
Ett ytterst svagt inlägg rent generellt och speciellt i juridikdelen. Jag hoppas hon stämmer dig på allt du äger...
Ett ytterst svagt inlägg generellt och speciellt i juridikdelen, ingen motivering alls till varför hon skulle stämma mig?
Du får gärna skapa en ny tråd "Ska en forummedlem stämmas av Ebba för förtal?"

Kan bli intressant, det blir publikt intresse, och kanske blir stämd, startar en gofundme och blir rik på kuppen!:D

I sak - vad tror du statistiken är över svartsjuka? Den är förmodligen tillräcklig signifikant för att det ska faktiskt kunna vara en fullt rimlig anledning till att just detta hur är viktigt för henne. Vilket gör att mitt visserligen raljerande inlägg har ett visst värde.

Sedan, juridiskt sett värdefullt - nej, men... detta är ett forum.
Vi skriver diverse inlägg - varken mer eller mindre. Inte direkt "juristlinjen AB" här....

C
N Nils ST skrev:
Det är endast sådana villkor som finns angivet i köpekontraktet som går att använda som grund för hävning.
Men det stämmer ju kort och gott inte. Jordabalken innehåller ett flertal paragrafer som ger parterna rätt att häva köpet oavsett vad som avtalats. Konsekvensen om hinder för lagfart föreligger skulle annars bli ganska absurd.

N
C cpalm skrev:
Men det stämmer ju kort och gott inte. Jordabalken innehåller ett flertal paragrafer som ger parterna rätt att häva köpet oavsett vad som avtalats. Konsekvensen om hinder för lagfart föreligger skulle annars bli ganska absurd.
Jo, jag insåg att det skulle komma någon som ville missförstå och påpeka detta så jag redigerade mitt inlägg. Men du missa kanske det.

C
N Nils ST skrev:
Jo, jag insåg att det skulle komma någon som ville missförstå och påpeka detta så jag redigerade mitt inlägg. Men du missa kanske det.
Ja, jag svarade uppenbarligen innan du redigerade.
Men dessa paragrafer är ju inte paranteser i sammanhanget. Flera av dem är i allra högsta grad relevanta för den aktuella situationen.

N
C cpalm skrev:
Ja, jag svarade uppenbarligen innan du redigerade.
Men dessa paragrafer är ju inte paranteser i sammanhanget. Flera av dem är i allra högsta grad relevanta för den aktuella situationen.
Nej, du svarade långt senare.
Så skulle det absolut kunna vara men det var inte det som var frågan i detta fall. Utan om man kan häva bara för man är överrens om det.

Det finns inga problem med att häva kontraktet juridiskt praktiskt eller moraliskt då Ebba i vittnens närvaro lovat att det ska ske om Esbjörn vill och eftersom han uttryckt att han vill så måste Ebba fullfölja sitt löfte mot retur av köpeskillingen
Hela ansvaret bärs juridiskt praktiskt och moraliskt av Ebbas löfte till Esbjörn i vittnens närvaro

Sanslöst dåligt hanterad situation av Ebba och anhängare till henne
Lös detta i all anständighet innan Esbjörn dör av tjafset

• Gilla
jade_wys38
  • Laddar…
N
B byggarätt skrev:
Det finns inga problem med att häva kontraktet juridiskt praktiskt eller moraliskt då Ebba i vittnens närvaro lovat att det ska ske om Esbjörn vill och eftersom han uttryckt att han vill så måste Ebba fullfölja sitt löfte mot retur av köpeskillingen
Hela ansvaret bärs juridiskt praktiskt och moraliskt av Ebbas löfte till Esbjörn i vittnens närvaro

Sanslöst dåligt hanterad situation av Ebba och anhängare till henne
Lös detta i all anständighet innan Esbjörn dör av tjafset
Nu är det ju inte alltid saker och ting möjliga bara för man vill det. Det finns ju lagar att förhålla sig till också...

@byggarätt, det står dig fritt att tycka så, men det envetna tjatet om att det skulle ha någon juridisk relevans börjar bli tröttsamt. Fastighetsöverlåtelser har skriftlighetskrav. Vad folk säger är därför helt irrelevant, oavsett om gud och hans änglar, det flygande spagettimonstret eller några vanliga dödliga hört det sägas och kan vittna om det.

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
@byggarätt, det står dig fritt att tycka så, men det envetna tjatet om att det skulle ha någon juridisk relevans börjar bli tröttsamt. Fastighetsöverlåtelser har skriftlighetskrav. Vad folk säger är därför helt irrelevant, oavsett om gud och hans änglar, det flygande spagettimonstret eller några vanliga dödliga hört det sägas och kan vittna om det.
Ja och köpehandlingarna är inte korrekta samt hävning av oriktiga köpehandlingar när löftet finns är bara gott uppförande och asgamar före sig icke besvär

N
B byggarätt skrev:
Ja och köpehandlingarna är inte korrekta samt hävning av oriktiga köpehandlingar när löftet finns är bara gott uppförande och asgamar före sig icke besvär
Är köpehandlingen ogiltig behövs ju ingen hävning....

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Nu är det ju inte alltid saker och ting möjliga bara för man vill det. Det finns ju lagar att förhålla sig till också...
Ja men tvingande lagar att inte häva ett köp som är felaktigt finns inte när bägge parter vill det, när köpet dessutom inte gjorts på riktigt sätt

N
B byggarätt skrev:
Ja men tvingande lagar att inte häva ett köp som är felaktigt finns inte när bägge parter vill det, när köpet dessutom inte gjorts på riktigt sätt
Du måste hålla isär begreppen. Man häver inte ett ogiltigt köp det är ju redan ogiltigt. Man kan i vissa fall häva ett korrekt utformat köp.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
F
L larka742 skrev:
Ett ytterst svagt inlägg generellt och speciellt i juridikdelen, ingen motivering alls till varför hon skulle stämma mig?

Kan bli intressant, det blir publikt intresse, och kanske blir stämd, startar en gofundme och blir rik på kuppen!:D

I sak - vad tror du statistiken är över svartsjuka? Den är förmodligen tillräcklig signifikant för att det ska faktiskt kunna vara en fullt rimlig anledning till att just detta hur är viktigt för henne. Vilket gör att mitt visserligen raljerande inlägg har ett visst värde.

Vi skriver diverse inlägg - varken mer eller mindre. Inte direkt "juristlinjen AB" här....
L larka742 skrev:

Ok, I stand corrected.... och korrigerar till ”Ett synnerligen svagt inlägg oavsett hur eller varför det skrevs”.

T
N Nils ST skrev:
Jasså, de får du nog utveckla isåfall. Rent praktiskt så kan man ju bara riva kontraktet så klart och glömma allt men rent juridiskt så är det inte möjligt.
Inte för att vara otrevlig Nils , men ja man kan häva om bägge vill häva ett köpeavtal.
Nu har du hållit på hävda dessa bindande avtal som man skriver dom med djävulen själv.

Kan man häva juridiskt om bägge vill? Ja självklart !!!!

Gör så här så är det juridiskt ! Säljare och köpare kommer överens om att de inte längre vill vara bundna av ett köpeavtal efter det att avtalet blivit bindande. Detta innebär en överenskommelse om hävning eller ett hävningsavtal, och således inte ett återgångsavtal, då överenskommelsen inte har sin grund i ett återgångsvillkor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.