N
B byggarätt skrev:
Ägandet sitter i den som besitter lagfarten och kontraktet köpehandlingar ska bara se till att lagfart och köpeskilling ska byta ägare
Först när lagfarten har registrerats på den tillträdande ägaren är köpet fullbordat och detta går inte mot någons vilja
Löftet från Ebba omöjliggör registrering för lagfart
Helt sjukt vad mycket strunt du kommer med. Lagfarten är bara ett bevis på vem som senast gjorde anspråk på fastigheten.

N Nils ST skrev:
Oj så mycket fel i ett enda inlägg.

Det blir fortfarande inte ogiltigt av något muntligt löfte. Lägg ner de där.

Formkraven är uppfyllda, bevittning är inte ett formkrav.

Klart Esbjörn har lagfarten annars hade han ju inte kunnat sälja.

Varför skulle det inte gå att genomföra ett köp mot någons vilja i domstol? Domstolen är tämligen onödig i sådana fall.

Avtalslagen är inte tillämplig vid fastighetsköp.
Du har rätt i giltighet,formkrav och att Esbjörn har lagfarten och att avtalslagen inte gäller men den borde gälla
Ja domstolar är tämligen onödiga i den förlikningspraxis som råder...upprörande

Domstol har ingen förfoganderätt över andras egendom och kan inte genomföra ett köp
Det är parterna som genomför ett köp

Nissens
N Nils ST skrev:
Oj så mycket fel i ett enda inlägg.

Det blir fortfarande inte ogiltigt av något muntligt löfte. Lägg ner de där.

Formkraven är uppfyllda, bevittning är inte ett formkrav.

Klart Esbjörn har lagfarten annars hade han ju inte kunnat sälja.

Varför skulle det inte gå att genomföra ett köp mot någons vilja i domstol? Domstolen är tämligen onödig i sådana fall.

Avtalslagen är inte tillämplig vid fastighetsköp.
Intressant, jag har alltid trott att bevittning av köpekontraktet i dessa sammanhang är obligatoriskt. Har du något som bekräftar att bevittning inte behövs för att kontraktet skall vara giltigt?

T
N Nils ST skrev:
Jo det har jag och jag tänker inte göra det igen, det är som att prata med en förvirrad vägg.
Som sagt jag har plockat fram både äktenskapsbalken åt dig där ena maka kan ogiltigförklara köpekontrakt om personen agerar snabbt innan lagfart o så, även ärvdabalken har dessa § hur man kan ogiltigförklara köpekontrakt , tycker du har fått massa exempel på att ett skrivet avtal gäller inte alltid, finns säkert 100 till såna lagar.
Eller så kan du bara "vissa §" och dom sträcker sig inte längre.
Hävning är hävning, gäller juridiskt , parterna har även rätt till skadestånd, men man kan förhandla bort dessa skadestånd.

En person kan hamna i konkurs eller i obestånd, sedan har du det som kommit upp på senare tid som SAS använde skicka även ARN på läktaren extraordinär omständighet . fungerar även vid en bostadsaffär om något sådant inträffat.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
N
Nissens Nissens skrev:
Intressant, jag har alltid trott att bevittning av köpekontraktet i dessa sammanhang är obligatoriskt. Har du något som bekräftar att bevittning inte behövs för att kontraktet skall vara giltigt?
Det är bara ett krav för att få lagfart men inte ett formkrav för ett köp. Saknas bevittning ges säljaren möjlighet att ordna det inom en viss tid och göra inte det får man väcka talan i domstol och då måste säljaren bevisa att det inte var hen som skrev under köpeavtalet. Även talan i domstol ska väckas inom viss tid annars för köparen lagfart.
Formkraven framgår av JB 4:1, där står inget om bevittning.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
N
B byggarätt skrev:
Du har rätt i giltighet,formkrav och att Esbjörn har lagfarten och att avtalslagen inte gäller men den borde gälla
Ja domstolar är tämligen onödiga i den förlikningspraxis som råder...upprörande

Domstol har ingen förfoganderätt över andras egendom och kan inte genomföra ett köp
Det är parterna som genomför ett köp
Köpet är ju redan genomfört så domstolen behöver bara besluta om det är korrekt eller inte.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
N
T Takläggare skrev:
Som sagt jag har plockat fram både äktenskapsbalken åt dig där ena maka kan ogiltigförklara köpekontrakt om personen agerar snabbt innan lagfart o så, även ärvdabalken har dessa § hur man kan ogiltigförklara köpekontrakt , tycker du har fått massa exempel på att ett skrivet avtal gäller inte alltid, finns säkert 100 till såna lagar.
Eller så kan du bara "vissa §" och dom sträcker sig inte längre.
Hävning är hävning, gäller juridiskt , parterna har även rätt till skadestånd, men man kan förhandla bort dessa skadestånd.

En person kan hamna i konkurs eller i obestånd, sedan har du det som kommit upp på senare tid som SAS använde skicka även ARN på läktaren extraordinär omständighet . fungerar även vid en bostadsaffär om något sådant inträffat.
Jag säger ju att ett juridiskt korrekt köp gäller. Finns det en maka eller arv eller något som gör att köpet inte gäller så är det ju inte ett juridiskt korrekt köp.

N Nils ST skrev:
Köpet är ju redan genomfört så domstolen behöver bara besluta om det är korrekt eller inte.
Köpet är ju inte korrekt så Domstolen kan bara kräva att köpet skall göras om på korrekt sätt

N
B byggarätt skrev:
Köpet är ju inte korrekt så Domstolen kan bara kräva att köpet skall göras om på korrekt sätt
Det är ju just det domstolen är till för, avgöra om köpet är korrekt eller inte. Det kan ju inte du göra för dom.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Det är ju just det domstolen är till för, avgöra om köpet är korrekt eller inte. Det kan ju inte du göra för dom.
Nej det kan jag inte men jag kan hävda allmänhetens intresse av att ingen kan utnyttja en förvirrad äldre på detta sätt

Om Ebba får en vinnande dom i tingsrätten som vinner laga kraft kan hon väl använda den för att få lagfart?

N
B byggarätt skrev:
Nej det kan jag inte men jag kan hävda allmänhetens intresse av att ingen kan utnyttja en förvirrad äldre på detta sätt
Ja de kan du ju men det är ointressant vad du tycker.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om Ebba får en vinnande dom i tingsrätten som vinner laga kraft kan hon väl använda den för att få lagfart?
Ja men domstolen kommer att kräva att affären görs om då den inte är korrekt

N
B byggarätt skrev:
Ja men domstolen kommer att kräva att affären görs om då den inte är korrekt
Kan du snälla berätta vad som inte är korrekt.

N Nils ST skrev:
Ja de kan du ju men det är ointressant vad du tycker.
Japp och vad du tycker med...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.