harry73 harry73 skrev:
Jag tror att EBs löfte betydde att hon skulle avbryta affären om Esbjörn kunde bevisa att han inte ville skriva under när han gjorde
Tror får du göra i kyrkan ebba har lovat

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men som vanligt så är det väldigt svårt att bevisa. Själv har jag aldrig röstat på lillaAlf. Men som en ren sympatiåtgärd, skulle jag kunna överväga att göra just det.

Det charmtrollet har mer stake ensam, än hela raggarklubben jag en gång tillhörde.

Staffan Svensson
Det är upp till ebba att bevisa så bevisbördan att Esbjörn inte vill genomföra affären är i och med ebbas löfte på ebba

Jag skulle vilja köpa en av Esbjörns veteranbilar,intressanta objekt ! Även inredning
I huset har sin stil och charm. Sedan barnsben hade han varit lycklig lottad att tillbringa tiden där, i eget hem ! Det är inte konstigt att han nu, på äldre dagar är så fast vid släktgården.Inte alltid möts vi av empatiska människor som har
förmåga att hjälpa andra !!!

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Nej inte att häva ett köp det räcker med publicerat löfte om hävning
haha, vore rätt roligt om hennes egna utsvävningar kom tillbaka och bet henne i baken.

Men ja, det finns faktiskt inga formkrav på att häva ett avtal.
Hade detta varit en privatperson kontra ett företag, hade företag sagt detta så hade det varit svårt för dem att backa ur det.
Men men... intressant vinkel faktiskt.

B byggarätt skrev:
Nej inte att häva ett köp det räcker med publicerat löfte om hävning
Vad grundar du det på? Specifikt för fastighetsöverlåtelser alltså, inte generellt avtalsmässigt. För det finns ett specifikt skriftlighetsrekvisit i 4:1 första stycket första meningen JB. Varför menar du att det inte skulle gälla vid hävning? Länk till lagrum, dom, förarbete eller doktrin önskas.

J
B byggarätt skrev:
Det är upp till ebba att bevisa så bevisbördan att Esbjörn inte vill genomföra affären är i och med ebbas löfte på ebba
Det är nästan perverst mycket Ebba i ditt huvud. Åtminstone i dina texter.

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
N
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad grundar du det på? Specifikt för fastighetsöverlåtelser alltså, inte generellt avtalsmässigt. För det finns ett specifikt skriftlighetsrekvisit i 4:1 första stycket första meningen JB. Varför menar du att det inte skulle gälla vid hävning? Länk till lagrum, dom, förarbete eller doktrin önskas.
Instämmer till fullo, det är dessutom inte möjligt att bara häva ett köp för att man lovat det. Inte ens om båda är överens om det, ett köp är bindande. Det är endast sådana villkor som finns angivet i köpekontraktet som går att använda som grund för hävning.
Edit: Ja, för att vara tydlig så finns det ju såklart möjlighet att häva köpet på de grunder som finns angivna i jordabalken också. Typ dolda fel mm.

Redigerat:
Är man överens så går det utmärkt att häva köpet oavsett vad det står i "köpehandlingen".

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
N
E elmont skrev:
Är man överens så går det utmärkt att häva köpet oavsett vad det står i "köpehandlingen".
Jasså, de får du nog utveckla isåfall. Rent praktiskt så kan man ju bara riva kontraktet så klart och glömma allt men rent juridiskt så är det inte möjligt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Så du menar att två parter inte får göra en överenskommelse som bägge är överens om när det gäller fastigheter?
Jag som i min enfald trodde att det var fritt att göra vilka avtal man vill mellan två myndiga människor?

• Gilla
MrXman
  • Laddar…
F
L larka742 skrev:
Aha, det är ju därför... Ebba är en svartsjuk donna, hon vill ha stenkoll på allt som sker i exets hus!

Nu förstår man verkligen desperationen, hur viktigt det var att komma in i huset innan jul, om exet ska ha besök eller inte under julhelgen måste Ebba ha all övervakning igång direkt.
Ett ytterst svagt inlägg rent generellt och speciellt i juridikdelen. Jag hoppas hon stämmer dig på allt du äger...

N
E elmont skrev:
Så du menar att två parter inte får göra en överenskommelse som bägge är överens om när det gäller fastigheter?
Jag som i min enfald trodde att det var fritt att göra vilka avtal man vill mellan två myndiga människor?
Jo de får dom men det är inte värt något. Dom är fria att köpa tillbaka fastigheten eller ge den i gåva tillbaka.

F
N Nils ST skrev:
Jo de får dom men det är inte värt något. Dom är fria att köpa tillbaka fastigheten eller ge den i gåva tillbaka.
Vad grundar du det på? Efter att kontrakt är upprättat men affären inte genomförd så finns det alla möjligheter att backa. Kanske förslagsvis med ett nytt kontrakt men man kan inte köpa tillbaka nåt som inte bytt ägare ännu och man kan inte ge bort nåt som man ännu inte äger.

• Gilla
MrXman
  • Laddar…
Nils
Du menar att det inte är värt nått i en domstol? men hamnar det i en domstol så är man väl knappast överens?

N
F fsn skrev:
Vad grundar du det på? Efter att kontrakt är upprättat men affären inte genomförd så finns det alla möjligheter att backa. Kanske förslagsvis med ett nytt kontrakt men man kan inte köpa tillbaka nåt som inte bytt ägare ännu och man kan inte ge bort nåt som man ännu inte äger.
Fastigheten byter ju juridisk ägare när kontraktet signeras även om inte köpet är fullbordat.
Men visst är båda överens om att de ska hävas och villkor finns om att köpebrev ska upprättas så räcker det ju med att inte betala så är det ju en grund för hävning. Man kan ju i vissa fall skapa en grund för hävning men bara att man skriver ett avtal som säger att man är överens om att köpet ska hävas är inte möjligt.

• Wow
MrXman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.