85 395 läst ·
787 svar
85k läst
787 svar
Ebba Busch köper hus
Det är upp till ebba att bevisa så bevisbördan att Esbjörn inte vill genomföra affären är i och med ebbas löfte på ebbaStaffan2000 skrev:
Jag skulle vilja köpa en av Esbjörns veteranbilar,intressanta objekt ! Även inredning
I huset har sin stil och charm. Sedan barnsben hade han varit lycklig lottad att tillbringa tiden där, i eget hem ! Det är inte konstigt att han nu, på äldre dagar är så fast vid släktgården.Inte alltid möts vi av empatiska människor som har
förmåga att hjälpa andra !!!
I huset har sin stil och charm. Sedan barnsben hade han varit lycklig lottad att tillbringa tiden där, i eget hem ! Det är inte konstigt att han nu, på äldre dagar är så fast vid släktgården.Inte alltid möts vi av empatiska människor som har
förmåga att hjälpa andra !!!
haha, vore rätt roligt om hennes egna utsvävningar kom tillbaka och bet henne i baken.B byggarätt skrev:
Men ja, det finns faktiskt inga formkrav på att häva ett avtal.
Hade detta varit en privatperson kontra ett företag, hade företag sagt detta så hade det varit svårt för dem att backa ur det.
Men men... intressant vinkel faktiskt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 204 inlägg
Vad grundar du det på? Specifikt för fastighetsöverlåtelser alltså, inte generellt avtalsmässigt. För det finns ett specifikt skriftlighetsrekvisit i 4:1 första stycket första meningen JB. Varför menar du att det inte skulle gälla vid hävning? Länk till lagrum, dom, förarbete eller doktrin önskas.B byggarätt skrev:
Instämmer till fullo, det är dessutom inte möjligt att bara häva ett köp för att man lovat det. Inte ens om båda är överens om det, ett köp är bindande. Det är endast sådana villkor som finns angivet i köpekontraktet som går att använda som grund för hävning.Nötegårdsgubben skrev:
Edit: Ja, för att vara tydlig så finns det ju såklart möjlighet att häva köpet på de grunder som finns angivna i jordabalken också. Typ dolda fel mm.
Redigerat:
Så du menar att två parter inte får göra en överenskommelse som bägge är överens om när det gäller fastigheter?
Jag som i min enfald trodde att det var fritt att göra vilka avtal man vill mellan två myndiga människor?
Jag som i min enfald trodde att det var fritt att göra vilka avtal man vill mellan två myndiga människor?
Ett ytterst svagt inlägg rent generellt och speciellt i juridikdelen. Jag hoppas hon stämmer dig på allt du äger...L larka742 skrev:
Jo de får dom men det är inte värt något. Dom är fria att köpa tillbaka fastigheten eller ge den i gåva tillbaka.E elmont skrev:
Vad grundar du det på? Efter att kontrakt är upprättat men affären inte genomförd så finns det alla möjligheter att backa. Kanske förslagsvis med ett nytt kontrakt men man kan inte köpa tillbaka nåt som inte bytt ägare ännu och man kan inte ge bort nåt som man ännu inte äger.N Nils ST skrev:
Fastigheten byter ju juridisk ägare när kontraktet signeras även om inte köpet är fullbordat.F fsn skrev:
Men visst är båda överens om att de ska hävas och villkor finns om att köpebrev ska upprättas så räcker det ju med att inte betala så är det ju en grund för hävning. Man kan ju i vissa fall skapa en grund för hävning men bara att man skriver ett avtal som säger att man är överens om att köpet ska hävas är inte möjligt.