P
Maskintok skrev:
Vad gäller att begå brott så är det helt uteslutet att det är okej, men förtal är inget brott i sig mer etik och moral...
Har du en annan definition av brott än den som svensk lag har?

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Nej och det har väl heller ingen påstått? Naturligtvis är det en oerhörd skillnad mellan grovt förtal som maximalt kan ge två års fängelse och mord som kan straffas med livstid.
Visst är det så. Grovt förtal är mer som misshandel som också kan ge upp till två års fängelse.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Visst tycker man lagstiftning är fel och bör förändras så kan man väl det men under aktuell lagstiftning måste ändå ett grovt brott ses som något rätt allvarligt, tycker jag.
Juridiskt är det definitionsmässigt allvarligt, men var och en kan ha olika uppfattningar om hur allvarligt det är för samhället.

Själv är jag av uppfattningen att våldsbrott är allvarligare än egendomsbrott som i sin tur är allvarligare än brott som handlar om offentliga uttalanden (tryckfrihetsbrott, förtal, upphovsrättsbrott, mm).
Brott mot rikets säkerhet hamnar någonstans i närheten av våldsbrott.

P
T TH885 skrev:
Ett brott som egentligen inte fanns, för hur kan sanning vara förtal?
Hur? Det står i brottsbalken. Lagen är sådan.
Han är väl dömd för det hon påstår han är dömd för.
Ja.

P
H HEM2121 skrev:
En mäklare och Ebba som båda kan prata för sig mot en äldre man som känner sig pressad. Det är nog inte svårare än så.
Jo, det är ganska mycket svårare än så, men händelseförloppet har retts ut ganska ordentlig i de andra trådarna om den här fastighetsaffären. Sammanfattning: Bolin utsattes för ganska hårda påtryckningar som gjorde att han "ångrade sig".
När man har ångrat sig hade varit bättre att de hade satt sig ner med mannen och hans anhöriga och försökt lösa affären på ett sätt som hade varit accepterat för båda.
Det gick inte. Bolin ville inte träffa Busch efter att han hade "ångrat sig". Till slut återstod inget annat för Busch än att stämma Bolin.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
elpaco elpaco skrev:
Nu har hon med all sannolikhet ökat det ursprungliga budet väsentligt, vilket knappast är en juridisk vinst.
Nej, enligt Buschs advokat är det inga pengar inblandade i uppgörelsen, förutom det från början överenskomna priset.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Har du en annan definition av brott än den som svensk lag har?
Det tror jag vi är ganska många som har, även om vi kanske är olika distinkta i hur vi uttrycker det.

Exempelvis skulle jag säga att det finns en stor skillnad på hur folk i gemen värderar våldsbrott kontra skattebrott eller hur ideella skadestånd står sig mot ekonomiska skador jämfört med hur det är reglerat.

Att kalla en spade för en spade, som många anser är allt vad Ebba Busch har gjort förvånar nog rätt många att det alls är olagligt. Själv tycker jag inte så. Jag har förvisso i det specifika fallet svårt att bry mig om offret, men kan se liknande fall där den förtalade verkligen kan vara skyddsvärd.

Summa summarum, ja, vi är nog rätt många som inte först tittar i brottsbalken innan vi skapar oss en uppfattning om huruvida ett brott egentligen begåtts eller ej.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä inte direkt.
hon valde att ta en förlikning genom böter.
Samma som när du får fortkörningsböter..
Du är inte dömd i domstol..
hela KDs värdebild är att du ska ha en rättvis gång genom hela rättsväsendet..
Säg mig vart var den någonstans i ebbas fall?
En åklagare som använder media för att vinna mark i frågan och inte inser att vederbörande som påståtts blivit förtalad utför något som gett en dom, som är offentlig handling.. detta är något som fler borde inse att när det kommer till sexuella trakasserier och övergrepp på minderårig så är det inte över för att domen fallit..
Det ska uppö till ytan och vederbörande får leva med sitt val i livet...

Ebba hade kunnat tagit detta till rätten och jag är övertygad om att hon hade vunnit..
För detta belyser även vilket sällskap Esbjörn mfl valt att ha samröre med... Det är inget som gynnar hans sak alls.. hade han däremot valt att säga att han skickat iväg sitt ombud pga domen.. Så ja..
Rätta mig om jag har fel, men om nu värdebilden är att en ska ha en rättvis gång genom rättsväsendet så rimmar förtalet på sociala medier ett illa med det?

P
O Obesus skrev:
Rätta mig om jag har fel, men om nu värdebilden är att en ska ha en rättvis gång genom rättsväsendet så rimmar förtalet på sociala medier ett illa med det?
inte direkt, den fan är redan dömd.
Och det är bra att sociala medier finns så att alla kan skydda sin familj från såna typer..

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett uttalande kan var förtal även om det är sant. Varför skulle det inte kunna vara det?

Om du skulle göra något fel eller olämpligt och jag skulle köpa en helsida i DN och informera världen om ditt misstag, skulle det vara rätt menar du?
Jo det är ju så det fungerar.

I det här fallet är det ju snarare Binninge och Esbjörn som köpt helsidor i tidningarna för att informera världen. Ebba skrev på en betydligt mindre exponerad plats. Hursomhelst onödigt att skriva det då det fanns så mycket annat att invända mot försvaret utan att det skulle bli förtal.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Jo det är ju så det fungerar.

I det här fallet är det ju snarare Binninge och Esbjörn som köpt helsidor i tidningarna för att informera världen. Ebba skrev på en betydligt mindre exponerad plats. Hursomhelst onödigt att skriva det då det fanns så mycket annat att invända mot försvaret utan att det skulle bli förtal.
Finns nog mycket som Ebba hade kunnat använda som bevis i ett förtalsmål tillbaka emot Binninge... Men hon är en bättre människa än så... hoppas han går på en annan typ snart så han lär sig.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
Själv är jag av uppfattningen att våldsbrott är allvarligare än egendomsbrott som i sin tur är allvarligare än brott som handlar om offentliga uttalanden (tryckfrihetsbrott, förtal, upphovsrättsbrott, mm).
Jag förstår hur du menar, i princip...

Sen beror det på. Personligen skulle jag hellre ta "en smäll på käften" som gör ont i några dagar men i övrigt inte efterlämnar några fysiska skador än att utsättas för en förtalskampanj som kanske i värsta fall gör att mina barn mobbas och tvingas byta skola. Både jag och min hustru inser efter en längre tid att vi inte kan jobba kvar och inte heller går det att leva i grannskapet på ett normalt sätt. Till slut flyttar vi till annan ort med hopp om en dräglig tillvaro där.

Jag tror nog att de som utsatts för "vuxenmobbning" på ett grymt sätt ser denna brottslighet som rätt allvarlig.

Nu är detta egentligen helt OT för jag menar inte att Ebbas förtal i denna tråd är av denna art.

När det gäller "Brott mot rikets säkerhet" så kan dessa i förlängningen leda till "våldsbrott" av enorma proportioner så jag tycker nog dessa måste ses som mycket allvarliga. Sen beror det väl på även där... :)

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä inte direkt.
hon valde att ta en förlikning genom böter.
Samma som när du får fortkörningsböter..
Du är inte dömd i domstol..
hela KDs värdebild är att du ska ha en rättvis gång genom hela rättsväsendet..
Säg mig vart var den någonstans i ebbas fall?
En åklagare som använder media för att vinna mark i frågan och inte inser att vederbörande som påståtts blivit förtalad utför något som gett en dom, som är offentlig handling.. detta är något som fler borde inse att när det kommer till sexuella trakasserier och övergrepp på minderårig så är det inte över för att domen fallit..
Det ska uppö till ytan och vederbörande får leva med sitt val i livet...

Ebba hade kunnat tagit detta till rätten och jag är övertygad om att hon hade vunnit..
För detta belyser även vilket sällskap Esbjörn mfl valt att ha samröre med... Det är inget som gynnar hans sak alls.. hade han däremot valt att säga att han skickat iväg sitt ombud pga domen.. Så ja..
Mja du, om det varit i USA eller Tyskland t.ex. så hade hennes seger varit rätt säker men i Sverige är sanningen inte ett ultimat försvar.

I Sverige har man nämligen totalt lagt vikten för förtal på just avsikten att skada och skiter fullständigt i vad som är sant eller falskt i första hand. Först efter om det bedöms att du var antingen skyldig att uttala dig eller ”försvarligt” vilket i praktiken innebär att där fanns ett intresse för allmänheten att de behövde veta.

Om så är fallet så tas den vidare bedömningen om det var sant. Om båda de sakerna stämmer så frias du.

Men det räcker alltså helt enkelt inte att uppgiften är sann.

Så i detta fallet skulle det således bli en bedömningsfråga om huruvida det fanns ett intresse för allmänheten att veta, och rent generellt är det faktiskt en rätt hög ribba att nå om det inte gäller offentliga personer, dock oftast väldigt lätt att nå när det gäller offentliga så som politiker.

Men en mäklare är inte en offentlig person så, nja, det är högst osannolikt att hon hade vunnit detta om de inte förlikat.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kristendomen är en unken gammal ökenreligion som har orsakat miljontals människor död, så jag ger inte mycket för kristna värderingar.
Då missar du väldigt mycket. Visst har det gjorts dumma saker även i kristendomens namn. Det skylls på allt möjligt när man vill göra dumheter.

Men faktum är att hela den västerländska kulturen bygger på kristendomen. Kristendomens tydliga budskap om förlåtelse och att man inte ska utkräva hämnd har säkerligen räddat många fler liv än vad du nu beskyller kristendomen för.

Även om kristendomen snabbt tappar i betydelse, främst i Sverige så har vi med oss mycket av moral och värderingar där ifrån. Även om du inte vill kännas vid det så är det så. Jag ser dock inte den kristna högern som en bra representant för de värderingarna.

Det skulle uppskattas om du slutar med okunniga beskyllningar.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
P
E EtherMan skrev:
Mja du, om det varit i USA eller Tyskland t.ex. så hade hennes seger varit rätt säker men i Sverige är sanningen inte ett ultimat försvar.

I Sverige har man nämligen totalt lagt vikten för förtal på just avsikten att skada och skiter fullständigt i vad som är sant eller falskt i första hand. Först efter om det bedöms att du var antingen skyldig att uttala dig eller ”försvarligt” vilket i praktiken innebär att där fanns ett intresse för allmänheten att de behövde veta.

Om så är fallet så tas den vidare bedömningen om det var sant. Om båda de sakerna stämmer så frias du.

Men det räcker alltså helt enkelt inte att uppgiften är sann.

Så i detta fallet skulle det således bli en bedömningsfråga om huruvida det fanns ett intresse för allmänheten att veta, och rent generellt är det faktiskt en rätt hög ribba att nå om det inte gäller offentliga personer, dock oftast väldigt lätt att nå när det gäller offentliga så som politiker.

Men en mäklare är inte en offentlig person så, nja, det är högst osannolikt att hon hade vunnit detta om de inte förlikat.
mäklare?
vem kallar du för mäklare?
är det den så kallade juristen Binninge du tänker på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.