Maskintok skrev:
mäklare?
vem kallar du för mäklare?
är det den så kallade juristen Binninge du tänker på?
Well, mannens företrädare vid försäljningen är det så vitt jag hört och det vore ju mäklaren. Hans jurist är ju dock inte heller en offentlig person så det är ju samma sak där att det helt enkelt inte räcker att påstådde är sant.

E EtherMan skrev:
Well, mannens företrädare vid försäljningen är det så vitt jag hört och det vore ju mäklaren. Hans jurist är ju dock inte heller en offentlig person så det är ju samma sak där att det helt enkelt inte räcker att påstådde är sant.
Men startade inte den här soppan med att säljaren inte ville använda mäklare? Alltså finns det ingen mäklare.

Ombudet kom in senare, men inte i rollen som mäklare.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
P
E EtherMan skrev:
Esbjörn hade ingen mäklare.
Och hans ombud är ingen jurist, han kallar sig det, vilket han får göra.

P
P Pin skrev:
Men startade inte den här soppan med att säljaren inte ville använda mäklare? Alltså finns det ingen mäklare.

Ombudet kom in senare, men inte i rollen som mäklare.
Korrekt.
Det var en mäklarfirma som skrev kontraktet. det är allt..

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Maskintok skrev:
hans ombud är ingen jurist, han kallar sig det, vilket han får göra.
Han kallar sig det och han får det, då är han det. ;) Eller menar du att din högst personliga definition om vem som är jurist ska upphöjas till allmänt accepterad norm? :thinking::p

• Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Han kallar sig det och han får det, då är han det. ;) Eller menar du att din högst personliga definition om vem som är jurist ska upphöjas till allmänt accepterad norm? :thinking::p
Nja va jag vet så får väl vem som helst kalla sig jurist :thinking:
offentlig biträde borde han ha fått när Ebba valde att gå till tinget...

Redigerat av moderator:
P pmd skrev:
Kristendomen är en unken gammal ökenreligion som har orsakat miljontals människor död, så jag ger inte mycket för kristna värderingar.
Du kan fundera på var dina egna värderingar kommer ifrån, och våra lagar. Och de uppfattningar vi har om moral och etik.
"Kristna värderingar".

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Maskintok skrev:
hans ombud är ingen jurist, han kallar sig det, vilket han får göra.
Han är inte advokat, det är det som brukar påpekas. En advokat ska ha en viss formell utbildning och följa vissa yrkesetiska regler. Inga sådana krav finns på den som bara kallar sig jurist.

• Gilla
1
  • Laddar…
2 Mosebok 20:17 "Du skall icke have begärelse till din nästas hus".

• Haha
  • Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Han är inte advokat, det är det som brukar påpekas. En advokat ska ha en viss formell utbildning och följa vissa yrkesetiska regler. Inga sådana krav finns på den som bara kallar sig jurist.
Det märks... ;)

Liljencrantz Liljencrantz skrev:
2 Mosebok 20:17 "Du skall icke have begärelse till din nästas hus".
Nä men man kan kanske få köpa det?

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Nä men man kan kanske få köpa det?
Pin 2021: "Du skall icke have begärelse till din nästas hus om du redan sålt det".

• Haha
  • Gilla
Jehu och 3 till
  • Laddar…
P
Att kalla en spade för en spade, som många anser är allt vad Ebba Busch har gjort förvånar nog rätt många att det alls är olagligt. Själv tycker jag inte så.
Att bli förvånad är inte en åsikt, men jag gissar att du menade att du inte blev förvånad över att Busch blev misstänkt för förtal.
Summa summarum, ja, vi är nog rätt många som inte först tittar i brottsbalken innan vi skapar oss en uppfattning om huruvida ett brott egentligen begåtts eller ej.
Ibland kan man nog bli lite förvånad över våra lagar men det jag undrade över är snarare hur man kan förneka att ett brott är ett brott efter att ha blivit upplyst om lagens innebörd.

Att tycka att lagen är felaktig eller orättfärdigt är en annan sak.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
En advokat ska ha en viss formell utbildning och följa vissa yrkesetiska regler.
Och det kanske viktigaste. En advokat är en ledamot av Sveriges advokatsamfund. Åker man ut därifrån är man inte längre advokat alldeles oavsett utbildning och eventuell regelefterlevnad.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Finns nog mycket som Ebba hade kunnat använda som bevis i ett förtalsmål tillbaka emot Binninge.
Inget som jag kan komma på så här på rak arm. Har du några exempel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.