P
E EtherMan skrev:
I Sverige har man nämligen totalt lagt vikten för förtal på just avsikten att skada och skiter fullständigt i vad som är sant eller falskt i första hand.
Nej, inte fullständigt, men oftast, vilket du ju också påpekar.
Men en mäklare är inte en offentlig person så, nja, det är högst osannolikt att hon hade vunnit detta om de inte förlikat.
Buschs förtalsuttalande på Facebook handlade om motpartens juridiske ombud.

Förlikning var det inte. Busch erkände sig skyldig i och med att hon accepterade ett strafföreläggande.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att bli förvånad är inte en åsikt, men jag gissar att du menade att du inte blev förvånad över att Busch blev misstänkt för förtal.
Jag gick nog bort mig i satsstaplandet där. Vad jag menade är att jag inte tycker att det är fel att något kan betraktas som förtal även om det är sant. Förvånad över åtalet blev jag väl inte heller, men det var inte vad jag avsåg att säga.

• Gilla
Hamparaffe och 2 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Inget som jag kan komma på så här på rak arm. Har du några exempel?
Jaså.. hur är det med den "olagliga röjningen"..
Eller kontraktsbrott som det där så kallade ombudet hävdade i media..
Allt för att ställa Ebba i dålig dager..

P
D Daniel 109 skrev:
faktum är att hela den västerländska kulturen bygger på kristendomen.
Och på den grekiska antikens kultur, och enormt mycket på romersk kultur. Antagligen mest på den.
Den bästa delen av den västerländska kulturen bygger dock på upplysningen. Det var den som lade grunden till den civilisation vi har nu med demokrati, mänskliga rättigheter och vetenskapligt tänkande.
Kristendomens tydliga budskap om förlåtelse och att man inte ska utkräva hämnd har säkerligen räddat många fler liv än vad du nu beskyller kristendomen för.
Säkerligen? Det vore intressant att se siffror på det. Känner du till någon bra avhandling om det?
Även om kristendomen snabbt tappar i betydelse, främst i Sverige så har vi med oss mycket av moral och värderingar där ifrån.
Som husförhör och katekesläsning? :)
Kristendomen vågade inte lita på sin egen kraft för att hålla folket hos sig. Sverige fick inte religionsfrihet förrän 1952 (eller 1977 beroende hur strikt definition av religionsfrihet man använder). Ingen fri konkurrens på det området. Fortfarande särbehandlar staten Svenska Kyrkan.
Det skulle uppskattas om du slutar med okunniga beskyllningar.
Jag ogillar starkt alla totalitära ideologier och dit hör kristendom samt nästan alla andra religioner.

• Älska
  • Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och det kanske viktigaste. En advokat är en ledamot av Sveriges advokatsamfund. Åker man ut därifrån är man inte längre advokat alldeles oavsett utbildning och eventuell regelefterlevnad.
Så är det, är man inte med i samfundet får man inte kalla sig advokat även om man själv anser sig följa samma regler. Detta (förenklat) eftersom att man inte kan påtvingas disciplinpåföljd av ett samfund man inte är med i.

Men det är en lustig hybridförening, advokatsamfundet. Jag tror att det är den enda förening i Sverige som det finns lagkrav på att den ska finnas. Annars är det vanliga att det finns en statlig inspektion och utöver det eventuella frivilliga sammanslutningar. När samfundets egen disciplinnämnd fallerar kan även domstol utesluta advokater ur samfundet. Så skedde rätt nyligen med några gangstersdvokater.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Han är inte advokat, det är det som brukar påpekas. En advokat ska ha en viss formell utbildning och följa vissa yrkesetiska regler. Inga sådana krav finns på den som bara kallar sig jurist.
Förtydligande: advokat är den som är medlem i Advokatsamfundet efter att ha uppfyllt kraven för medlemsskap.
Advokatsamfundet är ett slags modernt skrå som staten har delegerat en del myndighetsuppgifter till.
Advokatsamfundets verksamhet är delvis lagreglerad.
Läs mer här: https://www.advokatsamfundet.se/Advokatsamfundet/

P
Maskintok skrev:
Nja va jag vet så får väl vem som helst kalla sig jurist :thinking:
offentlig biträde borde han ha fått när Ebba valde att gå till tinget...
Det kan man inte få i civilmål. (Åtminstone i vanliga fall).

P
Maskintok skrev:
Jaså.. hur är det med den "olagliga röjningen"..
Ja, hur är det med den?
Eller kontraktsbrott som det där så kallade ombudet hävdade i media..
Alldeles för lite för att bygga ett förtalsmål på.
Allt för att ställa Ebba i dålig dager..
Ja, och som hyfsat juridiskt kunnig såg förstås Binninge till att inte uttala sig på ett sätt som gjorde att han skulle riskera en förtalsanmälan.

P
P pmd skrev:
Ja, hur är det med den?

Alldeles för lite för att bygga ett förtalsmål på.

Ja, och som hyfsat juridiskt kunnig såg förstås Binninge till att inte uttala sig på ett sätt som gjorde att han skulle riskera en förtalsanmälan.
har jag skrivit att detta enbart gällde honom?
Finns fler inblandade..

Sedan den där röjningen...
Den hotade Binninge Ebba med att kalla för avverkning och polisanmäla..
trots att Esbjörn inte visste om att den skett när Binninge hotade Ebba med detta..

helt enligt avtal så utförde Ebba denna röjning.
Det är iallafall tycker jag att fara med osanning och förtal att göra på det viset..

F fribygg skrev:
När de hadde en Svensson på partiledarposten gällde reko kristna värderingar under dryga 30år.
Kristna värderingar som under korstågen?
Eller kyrkans agerande under medeltiden med bannlysande av vetenskapsmän och häxbränning?
Eller prästernas husförhör och förtryck?
Sådana värderingar vill jag slippa :cool:

• Gilla
Bangan och 5 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
[bild]
En vilsen själ som till sist hittade dit där han hör hemma ;)

Kanske du känner honom?

U Uffe A skrev:
Minns du även nazisterna och den som i grund och botten skapade SD?
Det är den typen av människor som den fromma och rättänkande Ebba beblandar sig med
Och ja, mitt hjärta har jag också till vänster ;)
Du är tyvärr tvåa på Godwin-pucken. Beklagar.

• Gilla
  • Haha
videopac och 1 till
  • Laddar…
F
elpaco elpaco skrev:
Att erkänna sig skyldig är inte en förlikning, utan just ett erkännande som ger stafföljd utan att det går via domstol. Det skall dock likställas juridiskt med en dom. Om jag erkänner att jag kört för fort är det sannolikt för att jag gjort det och kommer bli dömd. Ebba säger att hon ”erkänt men i hjärta och själ är oskyldig” vilket är att gå tvärt mot det system man som politiker verkar i. Det kallar man för rättshaverist.

Och sedan den där extremt konstiga efterföljande delen med att alla som undrar vad hon håller på med skall betala pengar till en organisation först?? Man undrar verkligen hur kvinnan är kopplad …

Edit: bisarra fel från telefonen. Justerat.
skulle jag inte säga. Hon sa inget om advokaten som inte var sant. Sen att man inte får säga sanningen om det inte finns ett syfte med det i just det sammanhanget OCH att det då på nåt konstigt sätt blir förtal är ytterst förbryllande.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.