Fairlane
Nu är vi rätt långt inne i politiksnacket, men är man tillräckligt högt uppsatt politiker så bör man nog förstå att det man gör, även om man gör det på sin fritid, kommer påverka en som person och ens parti. Sen är det nog rätt vanligt att man tycker att det motståndarpolitikern gör på sin fritid är värre än det som ens egen favoritpolitiker gör på fritiden.

Om man som SD-politiker på sin fritid springer runt med järnrör och skriker rasistiska saker så borde man inte bli förvånad om det uppmärksammas och kritiseras, trots att man gör det som privatperson.

Om man som S-politiker går och julhandlar i Covid-19-tider med restriktioner så reageras det, trots att man gör det som privatperson.

Om man som GD för MSB åker på semester i Covid-19-tider så reagerar det, trots att man gör det som privatperson.

Om man som S-politiker kritiserar ombildningen av hyresrätter till bostadsrätter och sen köper sin egen hyresrätt, ja då reageras det, trots att man gör det som privatperson.

Så ser det ut och om man endast kritiserar motståndarnas politiker, då är man antingen en hycklare eller så har man inte tänkt igenom hur ologiskt det är.

• Gilla
Litengubbe och 18 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
This could be interesting...

[bild]
Bara ordvalet ”självutnämnd” är såväl felanvänt som löjeväckande. Man utnämner sig inte som vänstersympatisör. Det är ingen post.

hsd
Maskintok skrev:
ganska enkelt för att visa vad hon har emot sig och som aktivt baktalar henne i media..

Nä det är helt normalt för en privatperson..
politiker är hon inte i detta.. skilj på detta och lär dig sanningen..
En politiker på den nivån är politiker 24/7, det gäller alla oavsett partifärg

• Gilla
reez och 7 till
  • Laddar…
P
hsd hsd skrev:
En politiker på den nivån är politiker 24/7, det gäller alla oavsett partifärg
håller inte med.
visst har de ett ämbete men nä det är mer likt jour än ett konstant arbete..
jouren behöver inte alltid finnas där, men har ett ansvar att rycka in när de behövs.. resten är de lediga/privata..

H hempularen skrev:
Jag har inte följt alla vindlingar i det här fallet. Men jag uppfattar att hon formellt har haft rätt.

Men är man en offentlig person, i hennes position så är det väldigt dåligt omdöme att försätta sig i denna position. Det ligger nära till hands att se det som att hon lurat skjortan av en gammal man med begynnande demens. Formellt inte fel. Den situationen skall man inte sätta sig i när man är i hennes position. Även om hon faktiskt inte har lurat ngn.

Känslan av dåligt omdöme förstärks av att hon i affären gjorde sig skyldig till förtal. I hennes position skall man veta vad som är ok att säga eller inte.
Frågan är hur hon skulle agerat istället. När/hur "försatte" hon sig i den positionen enligt dig?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
men har ett ansvar att rycka in när de behövs.. resten är de lediga/privata..
Jag tror du missförstår. Ingen menar nog att de arbetar eller ens har någon slags jour dygnet runt. Däremot får de nog acceptera att även om det är på fritiden de gör bort sig så gör de bort sig...

En politiker kan inte begå brott på sin fritid och inbilla sig att det inte påverkar synen på politikern som politikern.

• Gilla
Bangan och 9 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Åtminstone tills hon avgår. Vilket många tycker är en försenad aktivitet. Men du verkar tro att jag, lika dumdristigt som Ebbas anhängare försvarar henne, av någon anledning skall försvara en random misstänkt våldtäktsman? Det är ju världsfrånvänt.
Ebba har inte gjort något olagligt i själva husaffären...det blev ett jävla liv om den.

om man då alltid är politiker som du skriver...
varför inte släppa namnet på den våldtäktsmisstänkte?

jag behöver inte spara papper,jag återanvänder tidningen när jag tänder i vedspis & vedpanna

• Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror du missförstår. Ingen menar nog att de arbetar eller ens har någon slags jour dygnet runt. Däremot får de nog acceptera att även om det är på fritiden de gör bort sig så gör de bort sig...

En politiker kan inte begå brott på sin fritid och inbilla sig att det inte påverkar synen på politikern som politikern.
"En politiker på den nivån är politiker 24/7, det gäller alla oavsett partifärg"
hur tycker du att detta står sig emot det du skriver?
Men sedan är det ingen som sagt att brott ska de komma undan med.. Men moral är en helt annan sak än brott..
visst ska en politiker visa att de har moral.. Men jag kan inte kräva mer av dem än jag gör av mig själv, då de är människor.. detta gäller moral frågan.

Vad gäller att begå brott så är det helt uteslutet att det är okej, men förtal är inget brott i sig mer etik och moral...

P
skoge skoge skrev:
Ebba har inte gjort något olagligt i själva husaffären...det blev ett jävla liv om den.

om man då alltid är politiker som du skriver...
varför inte släppa namnet på den våldtäktsmisstänkte?

jag behöver inte spara papper,jag återanvänder tidningen när jag tänder i vedspis & vedpanna
Det var ju gubbjäveln som startade allt när han hoppades på en sosse affär..
dvs att vi skattebetalare skulle stå för notan.. Men gick bet.. Så då valde man att smutskasta och hoppas på att hon skulle ge sig eller betala mer...

Maskintok skrev:
"En politiker på den nivån är politiker 24/7, det gäller alla oavsett partifärg" hur tycker du att detta står sig emot det du skriver?
Rätt bra tycker jag.

Maskintok skrev:
Men sedan är det ingen som sagt att brott ska de komma undan med.. Men moral är en helt annan sak än brott.
Fast det är fullkomligt odiskutabelt att Ebba begått brottet grovt förtal.

Du verkar förespråka en förändrad lagstiftning och det är helt OK, men så länge vi har den lagstiftning vi har är det ren trams att ifrågasätta att Ebba begått brott genom grovt förtal.

• Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Rätt bra tycker jag.

Fast det är fullkomligt odiskutabelt att Ebba begått brottet grovt förtal.

Du verkar förespråka en förändrad lagstiftning och det är helt OK, men så länge vi har den lagstiftning vi har är det ren trams att ifrågasätta att Ebba begått brott genom grov förtal.
Ebba har begått ett brott jajemän.
tagit sitt straff jajemän.
Är hon nöjd, både ja och nej. samma med mig.

Men alla brott har inte samma tyngd.
Och inte väger förtal lika tungt som mord..
utan är mer en fråga etik och moral.
Men det är en brottrubicering att sprida skit om andra som skadar dess integritet.

Vad gäller tillgänglighet på arbetet så är det skillnad om det vore statsministern..
Men en partiledare har ledig tid precis som statsministern..

Maskintok skrev:
Men alla brott har inte samma tyngd. Och inte väger förtal lika tungt som mord.
Nej och det har väl heller ingen påstått? Naturligtvis är det en oerhörd skillnad mellan grovt förtal som maximalt kan ge två års fängelse och mord som kan straffas med livstid. Förstår nog inte riktigt vad du vill ha sagt. :thinking:

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
det roliga i alltihop är dubbelmoralen på forumet...

om en användare skulle startat en tråd ur Ebbas synvinkel så tror jag inte att det skulle blivit samma kommentarer om hur hemsk TS är.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag håller helt med dig - Ebbas moraliska kompass gör henne inte lämplig för förtroendeuppdrag. Inte ens för att skydda en gubbe mot gnidiga släktingar.
Är det inte sämre rent moraliskt att ångra ett köp och ta till rättshjälp för att få tillbaka det man har skrivit kontrakt om?

Jag tycker gubben har agerat helt sjukt!
Enligt vissa ångrade han sig för att Ebba hade börjat ta ner trän på den igenvuxna tomten...

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
startat en tråd ur Ebbas synvinkel så tror jag inte att det skulle blivit samma kommentarer om hur hemsk TS är.
Menar du "hur hemsk Ebba är"?

TS i detta fall är "Redaktionen på Byggahus" och ingen tycker väl att de är hemska, eller??? :rofl::heart:

Skärmdump av ett inlägg på forum med profilbild och text om Ebba Busch husaffär.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.