N
T Takläggare skrev:
Nu är det inte så att Ebba "glömde" skicka in komplett kontrakt , att första sidan bara var borta?, trotts att den var fastklamrad i övriga avtalet, utan hon med sina experter advokat,/mäklare prövade på denna rövare att få en vilande lagfart , fick ett tydligt svar av lantmäteriet, lantmäteriet gick själva ut i pressen att Ebba skicka in lagfartsansökan vilket visa att även dom var upplysta om tvisten.
Okej, ja bryr mig verkligen inte om vad som hänt och hur detta slutar jag informerade bara om rättsläget och att hon bör kunna få vilande lagfart om hon söker på nytt på rätt sätt.

T
N Nils ST skrev:
Okej, ja bryr mig verkligen inte om vad som hänt och hur detta slutar jag informerade bara om rättsläget och att hon bör kunna få vilande lagfart om hon söker på nytt på rätt sätt.
Tyvärr delar jag inte din uppfattning, dels på grund av vad lantmäteriet svarat i ärendet, samt att Esbjörn får en fråga från lantmäteriet på sina sidor i Mina meddelande , där han kan svara på frågan om lagfarten. samt att han kan lämna sitt yttrande att det är en tvist , ställ dig själv frågan varför gick lantmäteriet ut i pressen med att Ebba ansökt om lagfart? om det nu varit så lätt att få lagfarten som du verkar tro?

Nu är det lantmäteriet som sätter nivån på information dom behöver för att godkänna lagfarten inte Ebba och hennes advokat/mäklare.

T
N Nils ST skrev:
Här har du lite på hur lantmäteriet arbetar om dom vet om att något inte är helt som det ska. lantmäteriet kan mycket väl tillämpa dessa, även om det finns ett kontrakt.

Vid tveksamheter tas en personlig kontakt med ägaren av fastigheten för att klara ut om det verkligen är fråga om en giltig överlåtelse. Ärendet förs inte vidare förrän förutsättningarna klargjorts och i de fall som man ser fortsatta brister beviljas inte ny lagfart eller inskrivning av nytt tomträttsinnehav.

Beroende på förutsättningarna i det enskilda ärendet beslutar vi om avvisning, avslag eller fortsatt utredningsuppskov i avvaktan på att frågan blir löst i domstol.

N
T Takläggare skrev:
Tyvärr delar jag inte din uppfattning, dels på grund av vad lantmäteriet svarat i ärendet, samt att Esbjörn får en fråga från lantmäteriet på sina sidor i Mina meddelande , där han kan svara på frågan om lagfarten. samt att han kan lämna sitt yttrande att det är en tvist , ställ dig själv frågan varför gick lantmäteriet ut i pressen med att Ebba ansökt om lagfart? om det nu varit så lätt att få lagfarten som du verkar tro?

Nu är det lantmäteriet som sätter nivån på information dom behöver för att godkänna lagfarten inte Ebba och hennes advokat/mäklare.
Tro vad du vill. Jag säger inte att hon kommer få lagfart lätt utan att hon bör kunna få vilande lagfart. Det är stor skillnad.

känns som detta är en öm punkt för dej och du har ovanligt mycket information om den här Esbjörn så skulle gissa att du har någon anknytning till honom. Jag förstår absolut varför du tycker som du tycker men du kanske ska försöka ta till dig det jag skriver istället och inte bara vifta bort det.
Jag har nog inget mer att tillföra här då det känns hopplöst.
Lycka till!

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
T
N Nils ST skrev:
Tro vad du vill. Jag säger inte att hon kommer få lagfart lätt utan att hon bör kunna få vilande lagfart. Det är stor skillnad.

känns som detta är en öm punkt för dej och du har ovanligt mycket information om den här Esbjörn så skulle gissa att du har någon anknytning till honom. Jag förstår absolut varför du tycker som du tycker men du kanske ska försöka ta till dig det jag skriver istället och inte bara vifta bort det.
Jag har nog inget mer att tillföra här då det känns hopplöst.
Lycka till!
Vilande lagfart har man för att köparen lättare ska kunna belåna fastigheten lite tidigare ,få pantbrev o liknande, men däremot är kraven liknande för att få vilande, anledning till lantmäteriets utvidgade regler/rättigheter är att undvika lagfartskapning, nu är Ebba affären känd att det är en tvist , så lantmäteriet gör helt rätt o stoppar lagfarten eller ev vilande som Ebba söket efter, därför skicka hon inte in första sidan av avtalet.
Nu fick Ebba även krav att hon skulle skicka in övriga handlingar? vad det är för handlingar vet inte jag, men det är handlingar utöver köpeavtalet. dessa har hon inte.

P
Heja Ebba ,gräv djupare:geek:

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
T
thomas33 thomas33 skrev:
Nu kör Ebba ett varv till:
[länk]
Även denna gång utan säljarens namnteckning bevittnad!!!
Då har vi svar på frågan varför Ebba skicka in ansökan, det var för att få vilandelagfart, jag hade rätt på detta !

Men ganska kul och följa, nu vet vi att hon inte vill häva och har aldrig haft den tanken heller, utan hon är kapabel att söka upp gamla pensionärer , pressa dom att sälja .

• Gilla
  • Arg
elpaco och 2 till
  • Laddar…
N
T Takläggare skrev:
Då har vi svar på frågan varför Ebba skicka in ansökan, det var för att få vilandelagfart, jag hade rätt på detta !

Men ganska kul och följa, nu vet vi att hon inte vill häva och har aldrig haft den tanken heller, utan hon är kapabel att söka upp gamla pensionärer , pressa dom att sälja .
haha va? Det va ju jag som sa att hon skulle få vilande lagfart ju! Hon gjorde ju exakt som jag sa att hon skulle göra. Söka på nytt med samma köp.

• Gilla
Robert Eriksson 66 och 2 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:

Hon ljög alltså för Expressen.

K Kurtivan skrev:
Hon ljög alltså för Expressen.
Det är nog bättre att stå som politiker och ljuga i riksdagen eller i Agenda, än att i en intervju om tvivelaktigt fastighetsaffärer slira på sanningen. En Tobleroneköpande politiker fick lämna sin riksdagsplats, trots att den fastighetsaffären inte var ens hennes!
Men vad gör inte Ebba för att lura ifrån en åldring hans sjönära tomt...:thinking:

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
G
thomas33 thomas33 skrev:
Det är nog bättre att stå som politiker och ljuga i riksdagen eller i Agenda, än att i en intervju om tvivelaktigt fastighetsaffärer slira på sanningen. En Tobleroneköpande politiker fick lämna sin riksdagsplats, trots att den fastighetsaffären inte var ens hennes!
Men vad gör inte Ebba för att lura ifrån en åldring hans sjönära tomt...:thinking:
Det var ju bara en tillfällig utvisning hon fick.

T
Än så länge har man inte tillgång till all information, därför lite svårt o göra en bedömning, men verkar som Esbjöns advokat Johann Binninge verkar ha lite koll , nu med den andra ansökan kan allt förhalas ytligare 8 veckor.
Ebba hoppas nog på att Esbjörn ska själv dö innan.

P
T Takläggare skrev:
Ebba hoppas nog på att Esbjörn ska själv dö innan.
Tänk om han skulle göra det,hoppas verkligen inte men tänk tanken:thinking:

T
Handyman 1 skrev:
Tänk om han skulle göra det,hoppas verkligen inte men tänk tanken:thinking:
Man ska ställa sig frågan varför Ebba ville skriva kontraktet inne i en mörk skrubb?
När samtliga andra rekommenderas skriva köpekontrakt på banken eller hos en mäklare, skulle inte det även kännas mest ärligt även för Ebba själv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.