62 503 läst ·
347 svar
63k läst
347 svar
Ebba Busch får avslag på lagfartsansökan
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Men i det här fallet låter det ju som att problemet inte är saknad bevittning, utan att köpeavtalet stipulerar att ett köpebrev skall upprättas, ändå har köparen sökt lagfart med avtalet som grund, inte ett köpebrev. Då skulle det väl inte ha hjälpt att avtalet hade varit bevittnat?
För det första är väl problemet att han inte vill upprätta något köpebrev.useless skrev:
För det andra kan man inte bara upprätta ett nytt köp om det första fortfarande är giltligt. Det blir ju två köp för samma fastighet. Dock en icke fråga i detta fall eftersom det handlar om att han inte kommer skriva på något köpebrev.
Nej hittar inte på egna lagar, utan följer vad dom skriver, som att Esbjörn helt plötsligt lider av dement , gråter minnesluckor osv, och då blandar dom in andra lagar, som denna. vet inte om dom kan gå på dessa finns säkert fler lagar .N Nils ST skrev:Bevittning är ett krav för lagfart men inte att köpet ska vara giltligt. Sådan är lagstiftningen och inte bara vad jag tycker. Saknas bevittning är det inte skäl för att avslå lagfartsansökan. Man ska få möjlighet att avvara felet, görs inte det så måste säljaren gå till domstol och bevisa att det inte är han som skrivit under avtalet. Väljer han att inte pröva frågan i domstol kan hon få lagfart ändå trotts avsaknad av bevittning.
Du hittar ju på egna lagar, varför skulle hon inte kunna söka lagfart igen bara för att hon fått avslag.
Följande står i handbok Fastighetsinskrivning,
”4.2.1.10 BEVITTNING
Köpehandlingen är giltig utan bevittning. Om överlåtarens underskrift inte är bevittnad av två personer (och överlåtelsen inte skett genom en statlig myndighet) ska lagfartsansökan emellertid förklaras vilande, 20 kap. 7 § p 1 JB. Samtidigt som ansökan om lagfart förklaras vilande ska Fastighetsinskrivningen förelägga överlåtaren att inom viss tid väcka talan vid domstol, om hen anser att förvärvet är ogiltigt, 20 kap. 8 § JB. Väcks inte talan utgör bristen i fråga om bevittning inte något hinder mot att lagfart beviljas. En upplysning om detta ska tas in i föreläggande”
Du får nog acceptera att det är som jag säger om du inte tycker inskrivningen tolkat den lag dom själva ska vara experter på fel då såklart.
https://lagen.nu/1924:323#L1991-1550
Lyckas Esbjörn få sig klassad enligt denna lag så går han smärtfritt igenom avtalet, men återstå att se, men den är fullt möjlig i hans ålder.
Jag glömde skriva att jag var ironisk...N Nils ST skrev:För det första är väl problemet att han inte vill upprätta något köpebrev.
För det andra kan man inte bara upprätta ett nytt köp om det första fortfarande är giltligt. Det blir ju två köp för samma fastighet. Dock en icke fråga i detta fall eftersom det handlar om att han inte kommer skriva på något köpebrev.
Det där är en helt annan fråga som jag inte sagt något om mer än att det kan tänkas falla pga. andra orsaker tex. demens. Det hindrar dock inte henne från att få vilande lagfart som du påstod.T Takläggare skrev:Nej hittar inte på egna lagar, utan följer vad dom skriver, som att Esbjörn helt plötsligt lider av dement , gråter minnesluckor osv, och då blandar dom in andra lagar, som denna. vet inte om dom kan gå på dessa finns säkert fler lagar .
[länk]
Lyckas Esbjörn få sig klassad enligt denna lag så går han smärtfritt igenom avtalet, men återstå att se, men den är fullt möjlig i hans ålder.
Hmm för att få lagfart ska alla villkor vara uppfyllda i köpekontraktet , vilket även inkluderar betalningen, är Esbjörn gift sak handlingar in , osvN Nils ST skrev:
Nu har inte Ebba ett sådant komplett avtal, även om hon ansöker om vilande kan någon annan som har rätt handlingar gå före henne , den vilande lagfarten ska ändå styrkas enligt kontrakt för att bli gällande, så även jag kan skicka in ansökan om lagfart på Esbjöns hus , men får till 100% avslag.
Du är tyvärr så otroligt dåligt påläst. Om hon får vilande (vilket hon kan få trots bristen med bevittning) så kan ingen annan komma före henne och få lagfart på den fastigheten fören den tvisten är löst. Det är lite meningen med vilande lagfart.T Takläggare skrev:Hmm för att få lagfart ska alla villkor vara uppfyllda i köpekontraktet , vilket även inkluderar betalningen, är Esbjörn gift sak handlingar in , osv
Nu har inte Ebba ett sådant komplett avtal, även om hon ansöker om vilande kan någon annan som har rätt handlingar gå före henne , den vilande lagfarten ska ändå styrkas enligt kontrakt för att bli gällande, så även jag kan skicka in ansökan om lagfart på Esbjöns hus , men får till 100% avslag.
För att få vilande lagfart krävs liknande , nu är även handpenningen återbetald , därför krävs ett nytt kontraktN Nils ST skrev:
Ja plocka fram källa till ditt påstående så får jag läsa om det är sant? att man kan få vilande lagfart hur som helst!
Det är inte mycket du skriver som stämmer du. Bara för att handpenningen är återbetald behövs det inte per automatik ett nytt köpekontrakt.T Takläggare skrev:
Man kan inte få vilande lagfart hur som helst men har du ett köpekontrakt så kan du det om det uppfyller formkraven. Källan har du fått...
.N Nils ST skrev:
Esbjörn har rätt att överklaga vilande lagfart, då han kommer få frågan från lantmäteriet.
Så här ger jurister svar på din fråga ang lagfart när den inte är fullständig i kontrakt osv.
Det är svårt att ge något tydligt svar på din fråga eftersom Lantmäteriets information inte fullt ut går att utläsa direkt ur någon lagregel. Det står dock Lantmäteriet fritt att göra en tolkning av gällande rätt och formulera denna tolkning i sina instruktioner. Huruvida Lantmäteriet har rätt eller fel måste i slutändan avgöras av en domstol.
Nu är det inte så att Ebba "glömde" skicka in komplett kontrakt , att första sidan bara var borta?, trotts att den var fastklamrad i övriga avtalet, utan hon med sina experter advokat,/mäklare prövade på denna rövare att få en vilande lagfart , fick ett tydligt svar av lantmäteriet, lantmäteriet gick själva ut i pressen att Ebba skicka in lagfartsansökan vilket visa att även dom var upplysta om tvisten.N Nils ST skrev:
Oj det du skriver är ju helt osammanhängande. Har jag ställt en fråga? Förstår inte nått...T Takläggare skrev:.
Esbjörn har rätt att överklaga vilande lagfart, då han kommer få frågan från lantmäteriet.
Så här ger jurister svar på din fråga ang lagfart när den inte är fullständig i kontrakt osv.
Det är svårt att ge något tydligt svar på din fråga eftersom Lantmäteriets information inte fullt ut går att utläsa direkt ur någon lagregel. Det står dock Lantmäteriet fritt att göra en tolkning av gällande rätt och formulera denna tolkning i sina instruktioner. Huruvida Lantmäteriet har rätt eller fel måste i slutändan avgöras av en domstol.