62 503 läst ·
347 svar
63k läst
347 svar
Ebba Busch får avslag på lagfartsansökan
Så är det. Problemet för Esbjörn är att han ingått ett avtal som han nu brutit, och av allt att döma har han ingen grund för det och kommer få svårt att hävda att avtalet skulle vara ogiltigt. Vi får väl se vad advokaterna kan tänkas hitta på, eller om de kommer överens till sist. Bäst vore antagligen om de kunde sitta ner öga mot öga E&E och prata igenom saken.
Så med andra ord får hon inte äganderätt fast hon får vilande lagfart ,samt ingen tillgång till fastigheten, hennes ansökan om lagfart blir klassad som anhängig direkt den kommer in.N Nils ST skrev:
Jo hon har äganderätten ovavsett om hon har lagfart eller inte. Så hon äger den men har inte tillträde till den ja och kan inte heller få lagfart på den utan köpebrevet eller då via domstol.T Takläggare skrev:
Äganderätten har som sagt i detta fall väldigt liten betydelse.
Lite hår fint här, Lagfart beviljas först när inskrivningsmyndigheten fått en utredning om äganderättens övergång, i det här fallet en utredning om betalning av köpeskillingen.N Nils ST skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar. Äganderättsövergången har inte något med betalningen att göra. Jag vet inte vad jag ska säga för att göra det tydligare. Äganderätten övergår när man skriver på köpekontraktet. Alltid! Oavsett div. Klausuler och köpebrev och domstols beslut och utredningar.T Takläggare skrev:
Tänkte att du i #148 nämnerN Nils ST skrev:
Även i rättsfallet finns det köpebrev inblandat men det har ingen betydelse.
Fast jag kan ta upp ett fall där köpebrevet fick stor betydelse.
https://www.alltomjuridik.se/nyheter/kopekontrakt-kopebrev-olika/
Fortfarande inte med på vad du menar. Klart köpebrevet har betydelse men inte när det gäller äganderättsövergången.T Takläggare skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Kan du för klara hur du menar nu.T Takläggare skrev:
Det finns ett köpeavtal. Det är korrekt utfört. Då har jag svårt att se att gubben kan slingra sig ut. Men det gäller båda. Så vad är egentligen problemet? Får inte Ebba Busch köpa huset? Det finns en väldigt stor chans att gubben är helt klar i knoppen. Och att det är släkting som driver på det hela. Eftersom han är så gammal försöker man på demens spåret.
Även om du har svårt för att politiker köper hus så är jag övertygad om att hon vet att hon granskas. Hon hade inte lagt bud på huset om hon misstänkte att gubben inte var klar i knoppen.
Menar att Ebbas äganderätt är ingenting värt, hon har inte tillgång till huset , får inte göra något på den, medan Esbjörn kan vara där, man kan säga att Ebba har en förmyndare som ser över hennes äganderätt, även om hon får vilande lagfart.B Byggdjuret skrev:Kan du för klara hur du menar nu.
Det finns ett köpeavtal. Det är korrekt utfört. Då har jag svårt att se att gubben kan slingra sig ut. Men det gäller båda. Så vad är egentligen problemet? Får inte Ebba Busch köpa huset? Det finns en väldigt stor chans att gubben är helt klar i knoppen. Och att det är släkting som driver på det hela. Eftersom han är så gammal försöker man på demens spåret.
Även om du har svårt för att politiker köper hus så är jag övertygad om att hon vet att hon granskas. Hon hade inte lagt bud på huset om hon misstänkte att gubben inte var klar i knoppen.
Jag tror sällan ett problem kommer ensamt , att denna utgång beror enbart på gubbens , utan det finns uppenbara problem med affären och därför är den där den är..
Men det härliga med juridik är att utgången kan bli helt oväntad , därför kul att följa denna.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Som vanligt har du ingen koll. Om köpet är klart så får inte gubben vara där.T Takläggare skrev:Menar att Ebbas äganderätt är ingenting värt, hon har inte tillgång till huset , får inte göra något på den, medan Esbjörn kan vara där, man kan säga att Ebba har en förmyndare som ser över hennes äganderätt, även om hon får vilande lagfart.
Jag tror sällan ett problem kommer ensamt , att denna utgång beror enbart på gubbens , utan det finns uppenbara problem med affären och därför är den där den är..
Men det härliga med juridik är att utgången kan bli helt oväntad , därför kul att följa denna.
Vilka är de uppenbara problemen?
Mer än att det är en kändis som köpt huset? Vad vet du som vi andra missat?
Det är som sagt skillnad på när ”köpet är klart” och ägandrätten övergår. Hon får vara där när köpet är klart men inte när hon endast är ägare utan att fått tillträde.B Byggdjuret skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Nja... Riktigt så är det inte som jag förstått. Lagfarten är ett ägarbevis. Du äger huset och får slänga ut gubben egentligen. När köpet är klart så äger hon fastigheten och då har inte gubben längre rätt att vara där. Sen måste du ansöka om lagfart inom 3 månader.N Nils ST skrev:
Äganderätten har ingenting med lagfart att göra. Lagfart är ett bevis på att du äger huset. Men äganderätten fick du när du betalade för det hela.
Redigerat:
Du har förstått fel, precis som dom flesta som inte är så insatta i ämnet. Jag orkar faktiskt inte ta den här diskussionen igen. Du får läsa tidigare i tråden, läs domen jag hänvisar till och kom med ett argument för att det jag säger inte skulle stämma....säg de sen till högsta domstol så ändrar dom sig kanske.B Byggdjuret skrev: