useless useless skrev:
Vad var det som kostade 150 000:- att flytta 10 ton gods den sista biten fram till huset kan väl inte kosta en bråkdel av det?
Det har angets både helikopter och lyftkran... sånt drar snabbt iväg i kostnader och oftast inte avbokningsbart med kort varsel......

• Gilla
Pippi Viktualia och 2 till
  • Laddar…
M
Enda alternativen som finns är att betala själv och sen förbereda er för en enorm civilrättslig process alternativt svälja extrakostnaderna själva och gå vidare. Det ena alternativet är mer riskfyllt än det andra.

• Gilla
Premolar och 2 till
  • Laddar…
E Eric Palmer skrev:
Hej, det är tråkigt när sådant här händer. Det jag skulle göra är att kontakta den lokala tidningen, stora företag brukar inte vara sugna på att synas i media.. skriv gärna denna historia i den lokala facebook gruppen också. Min erfarenhet är att det kommer ge mer än att koppla in jurister mm.
Mycket bra tips! Det ska vi göra (y)

T Taxture skrev:
Det har angets både helikopter och lyftkran... sånt drar snabbt iväg i kostnader och oftast inte avbokningsbart med kort varsel......
Fast det står ju att dom ordnade transport själva så att helikoptern kunde komma åt fönstren.

• Gilla
HammarClark
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad var det som kostade 150 000:- att flytta 10 ton gods den sista biten fram till huset kan väl inte kosta en bråkdel av det?
Kranen kostar 10 000 kr per dag. Hyra av lastmaskiner. Två extra tungtransporter (och flera mindre transporter). Arbetstid mm.
Egentligen är kostnaden mycket större än 150 000 kr. Vi blev utan material i flera veckor så hantverkarna stod utan jobb. Väderskyddet kostar pengar. Alla förseningar kostar. Blir väldigt jobbiga följdeffekter också.
För att inte tala om all tid med E.ON och ATS Kraftservice. Vet inte hur många timmar vi har lagt ner än så länge. Som vi kunde ha lagt på bygget.

Det egentliga felet var väl att man litade på att eon skulle hålla tidsplanen...... funkar sällan i verkligheten, gäller väl nästan alla projekt som större företag är inblandade i?

• Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Om Eon annonserat avstängning i tid enligt någon praxis .. erbjudit 30000 i kompensation ...
Ni har inget avtal med dem om förseningar gifter så blir uppförsbacken enorm.
Ett tips är att lirka lite mer av dem tex el anslutningen gratis .. annars ta vad som erbjuds.
Lägg krut på annat och gå vidare.

• Gilla
Premolar och 1 till
  • Laddar…
Man kunde ha hyrt en personbil med släp och transporterat fönstren styckevis.
Det låter som ett enormt bygge och jag håller med om att lite extrakostnader måste man ju räkna med. Dessutom ska man alltid bygga in lite slack i tidplaner, det vet varje projektledare. Lastbilen från Tyskland hade kunna åkt i diket eller nån hade kunnat blivit sjukt. Mitt medlidande håller sig inom gränser.
Men kolla för säkerhets skull vem som äger vägen och hur avtalet mellan väghållaren och EON ser ut.

• Gilla
muppenx och 4 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Det egentliga felet var väl att man litade på att eon skulle hålla tidsplanen...... funkar sällan i verkligheten, gäller väl nästan alla projekt som större företag är inblandade i?
I mina projekt räknar jag alltid med att allt Eon ska göra tar 3-6 veckor. Går det fortare är det ren bonus. Varken de eller deras UE har någon som helst förmåga att planera arbete på ett rationellt sätt.

Tråkig historia för TS, men jag tror tyvärr uppförsbacken är stor. Ev kan ni få ut lite mer ersättning än det belopp ni blivit erbjudna. En rättsprocess lär ni dock förlora. Ni är inte avtalspart för deras grävning och kan därmed inte kräva dem på kostnader.

Den tråkiga sanningen är att ni borde bokat om ers transporter direkt när de började gräva och lagt det med lite marginal. Hade detta gjorts i mitten på grävveckan hade det förmodligen inte utgått några större kostnader. Jag har också svårt att se 150’ som ett skäligt belopp. Det ni inte kunde utföra var att transportera upp fönstren till ert hus. Jag tolkar det som en transport. En avlastning, lagring och ny transport upp borde kosta runt 20’.

• Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
S Sulo skrev:
Hyra av lastmaskiner. Två extra tungtransporter (och flera mindre transporter)
Krävde fönstren två tungtransporter? Hur kom dom från Tyskland och vad kostade den frakten?

Alltså, jag förstår att problemen har kostat mycket pengar. Jag försöker bara förstå hur det kunde bli så mycket.

• Gilla
leffeisala och 3 till
  • Laddar…
Va inne på er instagram och såg att ni kommer vara med i Grand Designs Sverige säsong två. Använd det som påtryckningsmedel? Grand Designs brukar ju inte vara sena att haka på saker som dragit ut på tiden eller kostat mer.

• Gilla
Långfarare och 23 till
  • Laddar…
Vi hade lagt in drygt en vecka som marginal mellan leverans och kran + helikopter. Det tyckte vi kändes rimligt.
Allt hade faktiskt fungerat trots E.ONs försening om de bara hade agerat. De lovade att hjälpa oss med en ny transport. Vi försökte få svar i åtta dagar. Det slutade med att vi bokade nya transporter själva. Vi räddade helikoptern men kranen blev stående i sju dagar.

Fönsterna var alldeles för stora för personbil med släp. Det var precis att hjullastaren orkade lyfta de större partierna. Största boxen vägde 3 ton.

Vi körde så mycket vi kunde med personbil och släp så hantverkarna kunde jobba. En långtradare med isolering (blir några vändor med släp). Reglar, plywood mm.

• Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
S Sulo skrev:
Fönsterna var alldeles för stora för personbil med släp. Det var precis att hjullastaren orkade lyfta de större partierna. Största boxen vägde 3 ton
Det krävs en maffig helikopter om det är dom vikterna som ska flygas......

• Gilla
HammarClark och 3 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
I mina projekt räknar jag alltid med att allt Eon ska göra tar 3-6 veckor. Går det fortare är det ren bonus. Varken de eller deras UE har någon som helst förmåga att planera arbete på ett rationellt sätt.

Tråkig historia för TS, men jag tror tyvärr uppförsbacken är stor. Ev kan ni få ut lite mer ersättning än det belopp ni blivit erbjudna. En rättsprocess lär ni dock förlora. Ni är inte avtalspart för deras grävning och kan därmed inte kräva dem på kostnader.

Den tråkiga sanningen är att ni borde bokat om ers transporter direkt när de började gräva och lagt det med lite marginal. Hade detta gjorts i mitten på grävveckan hade det förmodligen inte utgått några större kostnader. Jag har också svårt att se 150’ som ett skäligt belopp. Det ni inte kunde utföra var att transportera upp fönstren till ert hus. Jag tolkar det som en transport. En avlastning, lagring och ny transport upp borde kosta runt 20’.
Ja man lär sig hela tiden :cool: Kommer nog inte lite på E.ON och ATS Kraftservice framöver. Tråkigt med människor och företag som inte håller det dom lovat.

S Sulo skrev:
Vi hade lagt in drygt en vecka som marginal mellan leverans och kran + helikopter. Det tyckte vi kändes rimligt.
Allt hade faktiskt fungerat trots E.ONs försening om de bara hade agerat. De lovade att hjälpa oss med en ny transport. Vi försökte få svar i åtta dagar. Det slutade med att vi bokade nya transporter själva. Vi räddade helikoptern men kranen blev stående i sju dagar.

Fönsterna var alldeles för stora för personbil med släp. Det var precis att hjullastaren orkade lyfta de större partierna. Största boxen vägde 3 ton.

Vi körde så mycket vi kunde med personbil och släp så hantverkarna kunde jobba. En långtradare med isolering (blir några vändor med släp). Reglar, plywood mm.
Om vi låtsas att allt gått rätt till, vad är sannolikheten att de skulle varit mer accepterande till kostnaderna då?
"De lovade att hjälpa oss med en ny transport."

Om ni DÅ hade sagt "ja tack, det kostar 150 000kr" - hade de inte varit lika negativa då? Dvs också knorrat över kostnaden....
Visst jag kan förstå det hade blivit billigare om de agerat snabbare....men ändå

Sedan en viktig fråga är ju NÄR sa de till er?
"Mitt under bygget meddelar E.ON att de måste stänga av vägen i området för alla transporter v40"

Handlar det om att de sa till en vecka innan V40, en månad...?

Tror det "enklaste" ni kan göra är dra till med Grand Designs och få dessa 30 000 att öka dramatiskt som "good will" annars blir det kolsvart om E-on i tv nästa år....

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.