77 367 läst ·
221 svar
77k läst
221 svar
E.ON stängde av vägen till vårt bygge.
Varje fastighet måste ha sin egen servis, så man får INTE leda ström från en fastighet till en annan.S Sulo skrev:
Byggnovis
· Göteborg
· 229 inlägg
Det finns ett hus som är självförsörjande på el med vätgas lagring i nord östra Göteborg. Det är en privatperson i villa.
S Sulo skrev:
min uppfattning är att det inte är ok av samma skäl som två fastigheter/bostadshus inte får dela en elanslutningar.S Sulo skrev:
Vårgårdaprojektet med vätgas är stoppat. Att lagra vätgas var tydligen farlig verksamhet. Ven kunne ana det?Heij83 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/uppmarksammat-projekt-med-vatgas-i-vargarda-stoppas
Det finns ett antal pilotprojekt som fått ok för att leda ström mellan byggnader och fastigheter där det varit samma ägare och de legat intill varandra. Det är det svenska företaget FerroAMP som står för tekniken och det företaget jag jobbar på har gjort en övergripande planering. Där vet jag att man har fått ett undantag från just ellagen för att kunna bedriva denna typ av verksamhet.T tpsoft skrev:
Projektet i korthet är en bostadsrättsförening eller hyresfastighet eller nått sånt som installerar solceller på sina tak och batterilagring i källaren på ett av husen, och så ska de minska förbrukningen i samtliga serviser genom att dra likspänningskablar mellan husen och balansera ut förbrukningen så att denna minimeras.
Jag har dock ingen riktig koll på var detta ligger någonstans.
Slutsatsen blir väl att om ovan projekt fått ett undantag från regelverket så gäller det sannolikt att andra likvärdiga installationer inte är tillåtna
Låter märkligt, känner till att två skolor fått lov att göra detta med bakgrund till att de räknas som allmänna institutioner och därmed har ett undantag från nätkoncession i förordningen. När det gäller överföring mellan flera bostadshus på samma fastighet eller på intilliggande fastigheter med samma fastighetsägare så tycker jag att energimarknadsinspektionen är väldigt tydliga på sin hemsida där det även finns exempel på förhandsbesked där de sagt att det inte är undantaget från kravet om nätkoncession.M Millox skrev:Det finns ett antal pilotprojekt som fått ok för att leda ström mellan byggnader och fastigheter där det varit samma ägare och de legat intill varandra. Det är det svenska företaget FerroAMP som står för tekniken och det företaget jag jobbar på har gjort en övergripande planering. Där vet jag att man har fått ett undantag från just ellagen för att kunna bedriva denna typ av verksamhet.
Projektet i korthet är en bostadsrättsförening eller hyresfastighet eller nått sånt som installerar solceller på sina tak och batterilagring i källaren på ett av husen, och så ska de minska förbrukningen i samtliga serviser genom att dra likspänningskablar mellan husen och balansera ut förbrukningen så att denna minimeras.
Jag har dock ingen riktig koll på var detta ligger någonstans.
Slutsatsen blir väl att om ovan projekt fått ett undantag från regelverket så gäller det sannolikt att andra likvärdiga installationer inte är tillåtna
Se punkt 5: https://www.ei.se/sv/for-energifore...ag-fran-kravet-pa-natkoncession-ikn/#hanchor5
Samt https://www.ei.se/Documents/Linjeko...dning_och_fa_tillstand/Beslut_2018_102080.pdf och https://www.ei.se/Documents/Linjeko...dning_och_fa_tillstand/Beslut_2018_102252.pdf
Sen vet jag att något projekt chansat utan samråd med Energimarknadsinspektionen och med nätägarens ok men de riskerar att få ett föreläggande om någon anmäler det till Energimarknadsinspektionen. Finns även en del projekt där det planerats men stött på patrull iom nuvarande lagstiftning.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Öbo i Örebro och Eksta i Halmstad har egna DC nät med nätägarnas godkännande mellan sina fastigheter. De har även stöd av Energimyndigheten för att utvärdera detta. Båda använder FerroAmps Energyhub och Nilar batterier.T tpsoft skrev:Låter märkligt, känner till att två skolor fått lov att göra detta med bakgrund till att de räknas som allmänna institutioner och därmed har ett undantag från nätkoncession i förordningen. När det gäller överföring mellan flera bostadshus på samma fastighet eller på intilliggande fastigheter med samma fastighetsägare så tycker jag att energimarknadsinspektionen är väldigt tydliga på sin hemsida där det även finns exempel på förhandsbesked där de sagt att det inte är undantaget från kravet om nätkoncession.
Se punkt 5: [länk]
Samt [länk] och [länk]
Sen vet jag att något projekt chansat utan samråd med Energimarknadsinspektionen och med nätägarens ok men de riskerar att få ett föreläggande om någon anmäler det till Energimarknadsinspektionen. Finns även en del projekt där det planerats men stött på patrull iom nuvarande lagstiftning.
Har du mer info kring dessa två? Vet att det diskuterat i Örebro iom Tamarinden projektet men där kommer man endast förbereda för ett dc-nät med tomrör men inte bygga något då de som sagt inte är förenligt med gällande lagstiftning.R Robert-san01 skrev:
För att spela djävulens advokat:
Hade jag varit jurist på E.ON hade jag avfärdat en ersättning på 150.000:- som helt orimlig för att en väg varit avstängd för tung trafik längre än planerat. Jag hade anfört som huvudskäl att TS inte på ett tillräckligt sätt försökt begränsa skadan.
- TS kunde ha ordnat omlastning till annat fordon som kunde ta sig fram längs cykelvägen, exempelvis traktor, hjullastare eller mindre lastbil.
- TS har inte gjort tillräckliga försök att kontakta oss eller våra entreprenörer. Det hade varit enkelt att få kontant med ett flertal chefer som hade kunnat lösa situationen och ordnat fram transport via någon av våra leverantörer. Vi beklagar att frågan fastnade hos en individ men i ett sådant läge måste man ringa någon annan. Även E.ONs journummer hade fungerat.
- E.ON är beredda att ta kostnadsansvar för merkostnaderna som en omlastning och alternativ transport hade kostat. Vi beräknar att en hjullastare hade kunnat flytta hela lasten från avlasningsplatsen till huset på mindre än en dag med försiktig lastning, körning och lossning. Kostnaden för detta hade varit ca 10000 kr.
- E.ON erbjuder utöver detta ytterligare 20.000 vilket inkluderar goodwill och merkostnader. Om frågan tas till domstol kommer E.ON enbart att erbjuda kostnaden för alternativ transport.
Hade jag varit jurist på E.ON hade jag avfärdat en ersättning på 150.000:- som helt orimlig för att en väg varit avstängd för tung trafik längre än planerat. Jag hade anfört som huvudskäl att TS inte på ett tillräckligt sätt försökt begränsa skadan.
- TS kunde ha ordnat omlastning till annat fordon som kunde ta sig fram längs cykelvägen, exempelvis traktor, hjullastare eller mindre lastbil.
- TS har inte gjort tillräckliga försök att kontakta oss eller våra entreprenörer. Det hade varit enkelt att få kontant med ett flertal chefer som hade kunnat lösa situationen och ordnat fram transport via någon av våra leverantörer. Vi beklagar att frågan fastnade hos en individ men i ett sådant läge måste man ringa någon annan. Även E.ONs journummer hade fungerat.
- E.ON är beredda att ta kostnadsansvar för merkostnaderna som en omlastning och alternativ transport hade kostat. Vi beräknar att en hjullastare hade kunnat flytta hela lasten från avlasningsplatsen till huset på mindre än en dag med försiktig lastning, körning och lossning. Kostnaden för detta hade varit ca 10000 kr.
- E.ON erbjuder utöver detta ytterligare 20.000 vilket inkluderar goodwill och merkostnader. Om frågan tas till domstol kommer E.ON enbart att erbjuda kostnaden för alternativ transport.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Eksta är i drift och har varit det i snart 2år. De har fått dispens för att testa detta med DC nät åt berörda myndigheter. Eksta skall koppla ihop fler i detta nät vad jag förstår.T tpsoft skrev:
Öbo gör reklam för att det skall DC kopplas. Intressant om det stämmer att de inte kommer att göra det.
Vet att Vasakronan och några till har egna DC nät som är drift, men det är på anläggningar som inte omfattas av koncessionslagen.