Mazen Mazen skrev:
Kan bara hålla med.. en BRA avdragare är A&O och en annan nackdel med mejseln är att man inte "motionerar" oljepluggen dvs byter den packningen. Så köp en bra avdragare tex
[länk]
Varför blir inte pluggen motionerad om man inte använder en avdragare till filtret? :thinking:

Apropå oljesöl så sitter filtret på min bil på sidan av motorn med öppningen neråt. Helt omöjligt att lossa utan att det rinner ut en deciliter på motorn.

Byter man olja själv kan man kosta på att byta oftare. Det är bättre för motorn att byta var 1000'e mil med billig olja än att köra dyr olja i 3000 mil.

S Stefansod68 skrev:
Varför blir inte pluggen motionerad om man inte använder en avdragare till filtret? :thinking:

Apropå oljesöl så sitter filtret på min bil på sidan av motorn med öppningen neråt. Helt omöjligt att lossa utan att det rinner ut en deciliter på motorn.

Byter man olja själv kan man kosta på att byta oftare. Det är bättre för motorn att byta var 1000'e mil med billig olja än att köra dyr olja i 3000 mil.
Ja det beror iofs på hur filtret sitter, om man behöver öppna pluggen eller inte för att tömma tråget. På fruns 850 räcker det med att lossa filtret för att oljan ska rinna ut..

Jag brukar byta med max 1000mil intervall.

Och glöm inte att fylla det nya filtret med olja innan montering (y)

Stefan N Stefan N skrev:
Hur många moderna bilar har såna filter fortfarande? Alla kör väl insats i plastkopp?
Håller med, golfen har garanterat inget sådant gammalt filter. Insats i kopp som gäller där.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag byter efter 1000-2000mil trots att det skulle räcka med 3000mil alt två år. Att byta olja är billigt, och sörjan som rinner ut efter 2000mil ser inte så rolig ut. Bytte även växellådsolja efter 24000mil trots att den inte ska behöva bytas, kändes som ett bra val när jag såg vad som rann ut. Men batteriet i nyckeln ska bytas varje år (har inte bytt på 6år).

Verkstaden har väl fördelen att de förhoppningsvis vet vad man behöver hålla koll på, då tänker jag på modelspecifika problem.
Håller med dig. Gör samma sak själv. Kör med rätt specad olja för long life service men byter olja efter max 1500mil. Göt man det själv så kostar själva oljebytet inte många kronor och lika bra att göra det ordentligt då.

• Gilla
vefyra
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja och jag föreslår att du dokumenterar vad du gör också. Jag för en noggrann loggbok över all service.

Det enklaste är att gå till återförsäljaren och be om specifikationen på servicen. Dom brukar gladeligen dela ut papper där alla servicepunkter framgår.
Om man bara gör ett oljebyte, vad bör man dokumentera mer än kvittona på delarna man bytt och datum och miltal förståss?
Inte på Merca där fick jag inte ens ut OEM nummer när jag behövde det för att söka efter delar, fick till svar " att det lämnar vi inte ut"

Har alltid servat mina bilar själv, vilket är ganska självklart då jag har kunskaperna att göra det själv.

Däremot lämnar jag bort för större saker.

Bytte in min förra bil som jag har servat själv sen jag köpte den vid 9000mil. Bilfirman hade inget att anmärka att den var servad i egen regi utan tyckte min dokumentation var utmärkt.

Senast gjorde jag 12000mil service på vår nya xc70 classic.
Volvo skulle ha 6800kr och jag köpte alla filter för 989kr och sen 20L olja för 1485kr. Tog mig nästan 2h att serva den hemma i garaget.

M Mikaelzii skrev:
Lustigt hur pengar värdesätts.
2000kr för att någon kollar över bilen ett besök man gör max 1 gång per år.
Men att ta en kaffe med kaka för 150 spänn på stan är helt okej eller köpa med sig en kaffe för en ”spottstyver” på macken är inte heller svinigt dyrt.
Det är ju ganska enkelt, dels så kostar de inga 2000kr, det får du oljebyte för, dels så brukar den "kollen" som görs vara ganska värdelös, en kaffe och kaka är ju mer prisvärt i många fall mot den "kollen" du får på verkstaden.
Sen finns det ju de verkstäder som är bra med men jag tycker personligen att de blir svårare och svårare att hitta, sämst är nog ändå märkesverkstäderna, vissa bilmärken avstår jag helt att kolla på just på den usla servicen man får.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Många är väldigt dåligt insatta och går endast på "fullstämplad servicebok" stämplarna är värdelösa för köparen om det inte finns kvitton.
Utan kvitton måste man kontrollera servicearna hos dem som utfört arbetet men det är inte många som gör.

F
A Andy78 skrev:
Om man bara gör ett oljebyte, vad bör man dokumentera mer än kvittona på delarna man bytt och datum och miltal förståss?
Inte på Merca där fick jag inte ens ut OEM nummer när jag behövde det för att söka efter delar, fick till svar " att det lämnar vi inte ut"
Nu är mina bilar så pass avskrivna att jag skiter i nån mer dokumentation än att jag sparar kvitton och manuellt fyller i serviceboken med datum, miltal och typ av olja samt om jag byter nåt annat utöver oljefilter (tex luftfilter eller bromsbelägg eller nåt sånt)

På Ducatin som av kostnadsskäl är helt jävla omöjlig att lämna in på service om man vill köra för under 200kr/mil (det blir inte så många mil/år) så gör jag allt själv.

Fotodokumenterar alla byten och servicar. Speciellt byten av kamremmar som skall göras vartannat år enligt boken (jag kör tre eller fyra år på remmarna) eller ventilspelskontroll/justering som jag gör 0,75 gånger/år i genomsnitt är fint att ha fotodokumenterat.

Jag tror att alla försäkringsbolag skulle käfta oavsett hur bra man gjort sin service eller hur väl man dokumenterat det faktiskt. Sen så är det tjurigt att få mjukvaran uppdaterad när man byter olja hemma. Och det verkar vara core business att skicka ut nya bilar på marknaden med mjukvara som är allt annat än buggbefriad.

Mjukvaran uppdateras ju när man lämnar in den under garantitiden om det behövs, allt efter det kan man strunta i om man inte har några problem.

A Andy78 skrev:
Mjukvaran uppdateras ju när man lämnar in den under garantitiden om det behövs, allt efter det kan man strunta i om man inte har några problem.
Det ska du nog inte utgå ifrån att de uppdaterar under garantitiden om du uttryckligen inte sagt det eller om det är pga något allvarligt som tillverkaren sagt ska göras.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Det ska du nog inte utgå ifrån att de uppdaterar under garantitiden om du uttryckligen inte sagt det eller om det är pga något allvarligt som tillverkaren sagt ska göras.
Varför ska man uppdatera om tillverkaren inte säger att det ska göras?

A Andy78 skrev:
Varför ska man uppdatera om tillverkaren inte säger att det ska göras?
Det kan ju finnas nyare utgåvor av programvaran som av olika anledningar kan vara intressanta att köra in även om tillverkaren inte satt det som en kritisk åtgärd, det finns ju troligen båda rekommendationer och måsten när de kommer till programvara.

Men att verkstaden skulle köra in någon programvara speciellt bara för det är garanti tid på bilen är nog inte speciellt vanligt.

Excel
Oljebyte kan man göra själv, finns filmer på youtube om man är osäker.

Oljan och filter köper jag på Mapodo i Tyskland.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Det kan ju finnas nyare utgåvor av programvaran som av olika anledningar kan vara intressanta att köra in även om tillverkaren inte satt det som en kritisk åtgärd, det finns ju troligen båda rekommendationer och måsten när de kommer till programvara.

Men att verkstaden skulle köra in någon programvara speciellt bara för det är garanti tid på bilen är nog inte speciellt vanligt.
Är det relaterat det som ska repareras på garanti så uppdaterar dom ju om det behövs.
REkommendationer kommer dom alltid ha även utanför garantitiden då dom självklart vill att kunden ska betala för att få inte allt för sällan meningslösa uppdateringar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.