28 142 läst ·
157 svar
28k läst
157 svar
Dyrt verkstadsbesök?
Det där är en grov generalisering (dessutom felaktig), det beror ju helt och hållet på hur motorn är konstruerad, och hur den körs.G Ganescha skrev:Nu snackar du dynga. Om en motor har havererat på max 15 000 mil ( inte ens många som har garanti så länge) för att man ej har bytt olja innan 3000 mil service så är det knappast oljans fel!
Har aldrig bytt tidigare än 3000mil på en modernare bil, ALDRIG. Jag kör 4-5000 mil om året och mina bilar brukar jag byta vid 40 000 mil. Kör på Biltemas produkter nu utan konstigheter. Ibland en lite ”finare” olja om mekonomen har kampanj och det hamnar på samma eller lägre pris än biltema. Ibland köper jag från eBay.
Har nog haft bilar av de flesta tillverkare. Byt kamrem, multirem el. kolla kedja o spännande om sådan finns och byt vid 3000 mil så spar du många kronor. Finns ingen anledning att byta tidigare. Ingen.
Min bil har 880mil fast intervall eller 2000mil long life, ett par servicar vid 2200mil (föregående ägare) resulterade i byte av kamkedjor och guider vid 10500mil. Longlife är inte en fast sträcka utan bilen säger till när det är dags att byta olja, det görs med en konduktivitetsmätning av oljan, ju mer kol i oljan desto högre konduktivitet.
I jakten på effektivitet och utsläpp har kamkedjedrivningen på fler märken så små marginaler att det inte krävs så mycket övertramp för att dom ska slitas ner, den främsta orsaken till slitage är just kol.
Merca, Audi och BMW har alla haft samma problem och byter många kamkedjor/motorer, dom har också samma leverantör av hela kamdrivningen på många av problemmodellerna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 862 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 862 inlägg
Helt korrekt, många motorer har blivit skrot långt innan 15000 mil och det är vanligare på bilar där man kör 3000 mil mellan oljebyten. Visst kan man säga att felet inte är oljan utan konstruktionen, men som bilägare är det lättare att byta olja än att konstruera om motorn.
Saab, Toyota, VW-koncernen, BMW etc har haft stora problem. Volvos dieslar riskerade att oljan späddes ut med diesel och till sist blev trycket så högt så allt kom tillbaks och motorn rusade och förstördes. Inte oljans fel, men ett oljebyten minskar risken.
Saab, Toyota, VW-koncernen, BMW etc har haft stora problem. Volvos dieslar riskerade att oljan späddes ut med diesel och till sist blev trycket så högt så allt kom tillbaks och motorn rusade och förstördes. Inte oljans fel, men ett oljebyten minskar risken.
Du måste skilja på ett fel och normalt slitage, det är inga problem att konstruera en motor som går 10000mil mellan oljebyten, eller en motor som har så liten mängd olja så att det måste bytas efter 100mil.G Ganescha skrev:
En crosshoj som kolven behöver bytas efter 10h är inget fel, den är helt enkelt konstruerad med så små marginaler att den behöver bytas så ofta.
Samma med moderna motorers höga oljeförbrukning, det är helt enkelt ett val man har gjort för att minska friktion för att få upp verkningsgrad, inget fel.
Precis, kommer ihåg en gubbe som grät ut i Aftonlögnen där hans Audi hade rasat efter 4000mil, tror att bilen hade begärt oljebyte efter 2800mil och han kört 3300mil, han tyckte att det var Audis fel att han inte hade tid att göra en service....S Stefan1972 skrev:Nä problemet ligger inte i det du nämner. Problemet med longlife oljor är att de är så förfinade och "uttänjda" att de mycket väl klarar 3000mil och kanske aningen över det men sen går nedbrytningen med raketfart. Hur blir det i praktiken? Jo det plingar till i bilen när det är x antal hundra mil kvar. Kunden noterar det och kör vidare, efter nå veckor bokar man service. Väntetid två månader. Man kör vidare och vips kanske man har kört 3500 mil istället och då har förfallet redan börjat i form av fastbrända nedbrutna oljor. dvs koks och det medför i längden problem. men som kanske inte märks förrän 20k mil och uppåt.
Idag är oljorna bättre än de var för 15-20 år sen då longlife började dyka upp. Då kanske oljan fungerade till 3000mil men inte över 3010 mil och det bidrog till att många motorer påverkades.
Jag är helt och fullo av den uppfattningen att man hade sluppit måååånga motorhaverier om man istället haft normala serviceintervaller och då hade man inte heller behövt trettielva olika specialoljor.
Dom med VAG-bil och VCDS kan ganska enkelt se hur sliten kedja och guider är, vid 10grader diff börjar den larma och risken börjar skena för att den ska kugga över, på min bil där jag byter vid max 880mil har den på 9000mil dragit sig ca 0,5grader.
Kör Audi V10 som behöver lite speciell olja som inte många verkstäder känner till att den ska ha, det kan lätt ställa till det då många tror att vissa standarder ersätter alla föregående, tex "alla" VAG FSI bilar har problem med slitage på kamlob/tryckare till högtryckspumparna, samma problem som gamla jänkebilar med flat tappet lyftare, olja med högt zinkinnehåll är inte så vanliga längre.
Jag har också sett en del diskussioner på nätet ang kvalitet på longlife kontra vanlig där longlife ska ha så mycket tillsatser för att klara mängden kol att slitaget ökar, dock ingen klockren källa utan mer hörsägen i åttonde led.
Är det någon som testat oljeprovare?
https://www.overlander.se/lubricheck-oljeprovare
Vågar man lita på en sån?
https://www.overlander.se/lubricheck-oljeprovare
Vågar man lita på en sån?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden