28 142 läst ·
157 svar
28k läst
157 svar
Dyrt verkstadsbesök?
Försäkringsbolagets krav är att service utförs enligt anvisning och på rätt intervaller. Vem som gör servicen har dom intet med att göra.M Cameltoe skrev:
Du lossar 13 torx undertill för att komma åt oljepluggen. Sen bort med motorkåpan och vika bort och ta undan någon slang. Sedan skruva bort filtret och ta bort det. Tändstiften kan vara lite bökigt beroende på motor. Viktigt man rengör noga och sådant. Med en bra hylsnyckelsats så hade du klarat att göra det.
Jag servar min bil själv. Men räknar jag in alla verktyg jag köpt så hade det varit billigare att lämna bort bilen. Nu räknar jag in billyft och sådana grejer med. Ska man fixa med bilen hemma så ska det vara bekvämt att jobba. Att ligga på en garageuppfart med lite halv kallt väder ute är jag för gammal för. Då för att spara någon tusenlapp.
Nu servar jag bilen själv för jag gillar att lära mig och fixa praktiskt med verktyg. Till någon som nämnde det här om garantier. Min bil är 6 år och har gått över 15000mil så har ändå ingen motorgaranti.
Till TS så hade jag sett över andra verkstäder. Finns ju exempelvis lasingo där du kan göra jämförelser och be om offert. Fast lämnar jag bort min bil så vill jag att jobbet görs rätt och inte alltid av billigaste aktören.
Jag servar min bil själv. Men räknar jag in alla verktyg jag köpt så hade det varit billigare att lämna bort bilen. Nu räknar jag in billyft och sådana grejer med. Ska man fixa med bilen hemma så ska det vara bekvämt att jobba. Att ligga på en garageuppfart med lite halv kallt väder ute är jag för gammal för. Då för att spara någon tusenlapp.
Nu servar jag bilen själv för jag gillar att lära mig och fixa praktiskt med verktyg. Till någon som nämnde det här om garantier. Min bil är 6 år och har gått över 15000mil så har ändå ingen motorgaranti.
Till TS så hade jag sett över andra verkstäder. Finns ju exempelvis lasingo där du kan göra jämförelser och be om offert. Fast lämnar jag bort min bil så vill jag att jobbet görs rätt och inte alltid av billigaste aktören.
Bevis i form av kvitton räcker alltså med andra ord? En annan fråga. Vart ser jag exakt vad som rekommenderas att göras enligt tillverkarens anvisningar? Står inte i böckerna som medföljde i bilen.MathiasS skrev:
Vi hade en Nissan Almera 2001, den hade likt alla bilar idag Platinastift, dom kom i slutet av 80 talet när katalysator och obligatorisk avgasreningsgaranti infördes.M Cameltoe skrev:
Jag kollade på stifen vid 10.000 mil, men det hade inte hänt nått. Kollade igen vid 13.000 mil, bytte vid 16.500 mil. Så mitt svar på frågan: Minst 10.000 mil.
Det är en lång drös med punkter. Jag har tillgång till exakt den faktan de utgår ifrån. Har gjort mig ett eget serviceschema som är betydligt bättre än original.
Men har du motorgaranti och grejer kvar så säger jag, lämna in bilen.
Bytte kamrem för någon månad sedan och även för mig som jobbar med att skruva och grejer är det nervöst. Bilen är ändå värd en hel del och nollar man motorn fel så ryker hela motorn.
Så har du motorgaranti kvar så serva bilen på verkstad. VW har haft en del fel på vissa motorer där motorn har rasat. Kan kosta mellan 40000-90000 om du har otur. Då kan en besparing på en tusenlapp vara en piss i Nilen.
I regel fixar man med lite äldre bilar. Om man nu inte verkligen vet vad man gör.
Bytte kamrem för någon månad sedan och även för mig som jobbar med att skruva och grejer är det nervöst. Bilen är ändå värd en hel del och nollar man motorn fel så ryker hela motorn.
Så har du motorgaranti kvar så serva bilen på verkstad. VW har haft en del fel på vissa motorer där motorn har rasat. Kan kosta mellan 40000-90000 om du har otur. Då kan en besparing på en tusenlapp vara en piss i Nilen.
I regel fixar man med lite äldre bilar. Om man nu inte verkligen vet vad man gör.
Kan jämföra med den Honda Märkesverkstad jag använde innan. De tog 400 kr/timme för mekaniker.M Cameltoe skrev:
Lämnade ALLTID kostnadsförslag och en gång då det blev dyrare (och de inte ringde) så tog de på sig kostnaden utöver kostnadsförslag.
Det här är i Sthlm. Så köper inte att det är dyrare i Sthlm. Det handlar bara om hur mycket verkstaden vill tjäna pengar på
Verkar som de asiatiska märkena är måna om kunderna medans verkstäderna som riktar in sig på de tyska märkena gärna ******* kunderna så mycket som de kommer undan med. Kanske just för att VAG märkesverkstäderna alltid ligger i botten i undersökningar och kundens enda alternativ är dem. Eller de andra verkstäderna (som då kan lägga sig lite under orginalservice men ändå vara hutlösa).
Sen verkar volvoverkstäderna snabbt gå ner i kundnöjdhet med. Detta då det är väldigt små marginaler på bilförsäljningen (då kunderna äntligen lärt sig att förhandla) och nu ska de leva på service istället för att betala sina stora bilhallar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg
Till många bilar finns en "Haynes-manual" som man kan köpa, denna innehåller beskrivningar av de flesta saker man kan göra på en bil i punktlista och med bilder.
Jag har köpt på biltema, de brukar finnas bakom disk (tydligen river folk ut sidorna på det momentet de behöver)
Jag har köpt på biltema, de brukar finnas bakom disk (tydligen river folk ut sidorna på det momentet de behöver)
Hur långt gäller motorgarantin? Tror att bilförsäkringen täcker morotskador upp till 12000 mil men det kanske inte är samma sak som garantin? Du som verkar så kunnig, vilka moment görs vanligtvis på bilar vid de olika miltalen? Tänker t.ex. på sånt som kamremsbyte, bromsar eller service av kamledja, koppling, växellåda eller vad det nu än kan vara, förutom det vanliga med byte av olja och filter det vill säga. Så man vet vad och när man in förvänta sig.F FRS05 skrev:Det är en lång drös med punkter. Jag har tillgång till exakt den faktan de utgår ifrån. Har gjort mig ett eget serviceschema som är betydligt bättre än original.
Ja och jag föreslår att du dokumenterar vad du gör också. Jag för en noggrann loggbok över all service.M Cameltoe skrev:
Det enklaste är att gå till återförsäljaren och be om specifikationen på servicen. Dom brukar gladeligen dela ut papper där alla servicepunkter framgår.
Skrev kanske lite otydligt men menar givetvis försäkringen som försäkringsbolagen brukar ha mot motorskador upp till 12000mil. En del bolag har också upp till 15000mil. Det är faktiskt en väldigt bra försäkring. Min bil som precis har traskat över det strecket men fortfarnade är värd en hel del är alltid en risk att ha.
När det gäller intervaller så köp en Haynes bok med din bil i. Där står var som ska göras vid olika miltal. Jag gillar dock inte Haynes i övrigt och tycker deras bearkrvingar är rätt dåliga. Men bättre än inget.
Sen finns där alltid massa kontroller som inte står med i en Haynes bok. Men som verkstad ska göra. Allt från att kolla damask er, smörja huvlåset till motorhuven till att kontrollera skicket på batteriet.
När det gäller intervaller så köp en Haynes bok med din bil i. Där står var som ska göras vid olika miltal. Jag gillar dock inte Haynes i övrigt och tycker deras bearkrvingar är rätt dåliga. Men bättre än inget.
Sen finns där alltid massa kontroller som inte står med i en Haynes bok. Men som verkstad ska göra. Allt från att kolla damask er, smörja huvlåset till motorhuven till att kontrollera skicket på batteriet.
Delar de med sig av specifikationen för alla serviceintervall alltså? När jag väl stått inför att serva bilen har jag Begärt offert från Dinbil för jämförelses skull bara. Vanligtvis dubbelt så dyra som övriga verkstäder men sen har de dubbelt så mycket saker som de gör och som andra mekaniker menar bara är onödigt och ett sätt att Suga ut pengar på.MathiasS skrev:
Förutsatt att verkstaden gör alla dessa kontroller dvs. Har inte fått nått papper på det i alla fall.F FRS05 skrev:Skrev kanske lite otydligt men menar givetvis försäkringen som försäkringsbolagen brukar ha mot motorskador upp till 12000mil. En del bolag har också upp till 15000mil. Det är faktiskt en väldigt bra försäkring. Min bil som precis har traskat över det strecket men fortfarnade är värd en hel del är alltid en risk att ha.
En annan fråga jag har angående oljebyte, står ju att det ska göras per 3000 mil eller var 12:e månad, hört att vissa ignorerar detta och inte bryr Sig för att det är överdrivet enligt dem, de kör tills oljelampan tänds exv. Hur väl stämmer detta? Förstår om man inte är så hård med det om man kör en gammal bil av litet värde kanske