H hempularen skrev:
OK att du fick ned bensinkostnaden. Men jag tvivlar på att service (för att inte tala om reparationer) skulle vara billigare på elbilen
Nackdelen är väl inköpspriset. Service mycket billigare på en elbil: inga oljebyten tex, bromsarna slita mindre, enklare drivlina.
Reparationer vet jag inte ,men det är enklare teknik i elmotor med drivlina så borde vara mindre.

Hybrider däremot, där har du nackdelar från båda världarna.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
En fråga lite utanför ämnet, behöver förmodligen byta ett hjullager bak på en golf kombi 08, mekonomen och de andra ska ha drygt 1600:- för en uppsättning, ni som har koll, finns det några ställen att beställa från där det är billigare?

Du kan kolla lite här:

https://www.bildelaronline24.se/vw/golf-vi-5k1/32625/10679/hjullager

Se dock till att beställa RÄTT lager, har hört om många som haft problem med detta företag vid returer, även när dom själva skickat fel. Själv har jag handlat en hel del där utan problem, även om leveranstiden har blivit längre på senare år.

Du kan också söka på det SKF lager (eller vilket fabrikat du nu vill ha) på idealo.de

• Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
Ett varningens finger för autodoc och deras bolag (vill minnas att bildelaronline24 ingår där).
De har för vana att oavsett vad du beställt skicka sitt egna märke Stark, går man sedan in på deras sida så ser man att varan är rätt så högt prissatt, ofta över kända kvalitetsmärke, allt för att tro att man har råkat få något bättre.

Jag anade oråd när jag beställde bromsbelägg för 250kr och fick belägg värda 650kr, trots att det fanns minst fem andra märken prissatta runt 250kr och det fanns minst tio andra varumärken som var billigare än Stark (inkl brembo).

Kollade upp märket och konstaterade att deras huvudkontor låg på samma adress som autodoc och ingen annan sålde samma vara, således kan de sätta vilket pris de vill (hej Trademax!).

Om man trots allt beställer från dem måste man alltså begära att de ej byter ut varorna.

• Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
2000 kr med allt ungefär
Men om du betalade 2000kr för allt dvs. jobbet och delarna olja, stift så förstår du själv att 1890kr kan inte varit för själva jobbet eftersom olja och stift hamnar runt 800-1000kr beroende på olja och märke samt antal stift. Förmodligen har du fått en kass spec. på fakturan där du kan be dem om en ny. Har du betalt dyrt? Nej det anser jag nog inte riktigt, beror på vad vad delarna kostade så kunde det mycket väl kosta så mycket och 1 timme hos märkesverkstäder kostar runt 1000-1200 kr/tim.

Jag läste fel tidigare.
Ser nu att det bytte olja och stift, tycker ändå dock att det är lite för dyrt.
Dom gör nog detta på 1-1,5 timmar, en gissning är att de fakturerar över 2 timmars arbetstid annar har de ganska hög timkostnad.

H hempularen skrev:
OK att du fick ned bensinkostnaden. Men jag tvivlar på att service (för att inte tala om reparationer) skulle vara billigare på elbilen
Fri service i 3år alt 8000 mil känns rätt billigt

J jannebmw skrev:
Fri service i 3år alt 8000 mil känns rätt billigt
och du tänker att du inte redan har betalt för den servicen?

• Gilla
  • Haha
BosseHansson och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
och du tänker att du inte redan har betalt för den servicen?
Jo det gör dom
Men betalar man bilen så ser man inte den kostnaden mer!
Det finns väl ingen som ger bort pengar eller?

Jag lämnar in bilen för reparationer. Service för jag själv, landar på ungefär 500:- - 600:- då köper jag allt på biltema. När jag hade dyrare bilar så köpte jag oljan från eBay. Halva priset mot Sverige. Kör 4000 mil om året, byter aldrig olja tidigare än 3000mil, även på Biltemas som även den är klassad. Det finns En standard som man måste följa, Biltemas olja är knappast dålig. Men man kan pressa ner priset lite till om man jagar kronor genom att beställa från Tyskland.
Att verkstäderna tar hut lösa priset är inget nytt på en sketen service. Allt för den där jäkla stämpeln som ingen firma kollar ändå när man byter in bilen. Fattas det så stämplar dom i det ändå. Kamremsbyten, multirem är viktigt att kolla oxh få gjort på en vettig verkstad för försäkringens skull, Resten kan kvitta!
Kommer ALDRIG mer köpa en nyare bil, kostanden går inte att motivera. Helt omöjligt. Givetvis beroende på hur mycket man kör.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Hela nätet är fullt med guider på hur man gör med div. Reparationer på alla bilmärken.
Hoppas folk börjar göra mer själva för att pressa ner priserna hos verkstäderna.

Lite OT:

Jag börjar nu en nyare begagnad bil med garanti kvar. Snart dags för service som jag vanligtvis gör själv. Antar att jag inte ens kan byta olja nu?

C crappyusrname skrev:
En fråga lite utanför ämnet, behöver förmodligen byta ett hjullager bak på en golf kombi 08, mekonomen och de andra ska ha drygt 1600:- för en uppsättning, ni som har koll, finns det några ställen att beställa från där det är billigare?
www.autodoc.se

www.mister-auto.se

Där har då 2 bra ställen. Du måste dock veta vad det är för grejer du ska ha. Räcker inte bara att knappa in reg numret. Volkswagen byter friskt olika saker på bilarna under dess produktionscykel. Du kan nog hitta 3-4 olika sorters bromsbelägg på din bil om du knappar in reg numret där. Gäller att veta exakt vilket man ska ha. Annars blir du en av dem som ger bottenbetyg till de där sidorna och säger att de skickat fel saker:D

• Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Hela nätet är fullt med guider på hur man gör med div. Reparationer på alla bilmärken.
Hoppas folk börjar göra mer själva för att pressa ner priserna hos verkstäderna.
Det blir väl snarare åt andra hållet. Folk vill ha ett ställe att köra bilen till och få allt fixat. Alla har även fullt upp med sitt eget jobb idag att fritiden inte räcker till att serva bilen själv på.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Det blir väl snarare åt andra hållet. Folk vill ha ett ställe att köra bilen till och få allt fixat. Alla har även fullt upp med sitt eget jobb idag att fritiden inte räcker till att serva bilen själv på.
Naturligtvis. Man får priotera vad man värdesätter mest. Därför, som jag skrev innan så lämnar jag in för reparationer men gör service själv. En service gör man på 20min, kanske t om snabbare. En reparation är det naturligtvis värre med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.