F
P Pumba skrev:
Det kan ju finnas nyare utgåvor av programvaran som av olika anledningar kan vara intressanta att köra in även om tillverkaren inte satt det som en kritisk åtgärd, det finns ju troligen båda rekommendationer och måsten när de kommer till programvara.

Men att verkstaden skulle köra in någon programvara speciellt bara för det är garanti tid på bilen är nog inte speciellt vanligt.
Man har inte en aning om det uppdateras mjukvara eller inte. Det kan dom mycket väl göra utan att man ber om det, behöver det eller vill ha det. Kan vara extremt triviala småsaker som dom tycker är viktiga men som man aldrig märker öht. Det är mycket uppdateringar som är kommunikationsrelaterade just nu på vissa märken.

Excel Excel skrev:
Oljebyte kan man göra själv, finns filmer på youtube om man är osäker.

Oljan och filter köper jag på Mapodo i Tyskland.
Beställde mycket därifrån förut, nu kör jag oljemagasinet.se
Jag lämnar iväg det för 100-200kr ok pris för att slippa göra det själv.

Delar köper jag fr bla Autodock o Mr Auto. I bland V parts . Och som oftast till halva el 1/3 av priset från tex Mekonomen. Men allt beror på märke och årsmodell om man tjänar på att mecka själv. Vi har valt att köra äldre bilar och göra service etc själva just för att det är hutlöst dyrt att lämna in bilen på verkstan. Gav det ett försök med en Citroën 2008 men den såldes och vi återgick till vår gamla trotjänare fr 95.

Mikael_L
M Mikaelzii skrev:
Lustigt hur pengar värdesätts.
2000kr för att någon kollar över bilen ett besök man gör max 1 gång per år.
Men att ta en kaffe med kaka för 150 spänn på stan är helt okej eller köpa med sig en kaffe för en ”spottstyver” på macken är inte heller svinigt dyrt.
Jag undrar nog mest var du överhuvudtaget kan hitta en kaffe + kaka för 150 spänn. Eller lämnar du ohyggligt mycket dricks ...?

I vilket fall inte en chans att jag skulle köpa kaffe och en kaka för över ens 50 spänn.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Oljebyte kan man göra själv, finns filmer på youtube om man är osäker.

Oljan och filter köper jag på Mapodo i Tyskland.
Mapodo är inte så billigare längre. Kolla på dackonline också. De säljer många gånger billigare olja och fraktfritt.

Youtube videor är bra, men till TS så kolla i sådana fall alltid kommentarerna. Finns många videor där folk gör fel på en sådan enkel sak som att byta olja. Allt från grova fel till att dra oljepluggen för kung och fosterland.

• Gilla
Excel
  • Laddar…
Mikael_L
"Prisexplosionen" på verkstadsbesök och reservdelar tror jag beror mycket på hela affärsmodellen för bilförsäljningen.

De tjänar ganska precis 0 kr (noll kronor) på att sälja en ny bil. Avsikten med att sälja en ny bil är att sen ta in pengarna på eftermarknaden istället. Dvs sälja service, reparationer och reservdelar på märkesverkstan sen i några år.

Detta driver naturligtvis upp timpenningen och reservdelspriserna då det även ska täcka för den andra (förlust)verksamheten, att sälja bilar.

Sen smittar det i sin tur av sig till icke märkesverkstäder, de lägger sig naturligtvis bara såpass lägre i pris jämfört med märkesverkstäder att de får en lämplig marknadsandel och kan maximera sin vinst.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag undrar nog mest var du överhuvudtaget kan hitta en kaffe + kaka för 150 spänn. Eller lämnar du ohyggligt mycket dricks ...?

I vilket fall inte en chans att jag skulle köpa kaffe och en kaka för över ens 50 spänn.
Välkommen till valfritt fik här i storstan......

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Mapodo är inte så billigare längre. Kolla på dackonline också. De säljer många gånger billigare olja och fraktfritt.

Youtube videor är bra, men till TS så kolla i sådana fall alltid kommentarerna. Finns många videor där folk gör fel på en sådan enkel sak som att byta olja. Allt från grova fel till att dra oljepluggen för kung och fosterland.
Nog har prisskillnaden mellan mapodo och svenska nätbutiker minskat, men många gånger billigare är dom inte. Vad jag kan se är mapood fortfarande billigare på den castrololja jag köper. Däremot finns det andra tyska alternativ som är några kronor billigare.

• Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel
MathiasS MathiasS skrev:
Nog har prisskillnaden mellan mapodo och svenska nätbutiker minskat, men många gånger billigare är dom inte. Vad jag kan se är mapood fortfarande billigare på den castrololja jag köper. Däremot finns det andra tyska alternativ som är några kronor billigare.
Kanske halva priset mot Mekonomen.

Brukar handla 10L castrol A5 och 10L mobil 1 FS så det blir några kronor i besparing. Dessa oljor brukar de ha bra pris på.

Brukar köra in på okq8 gds 1 ggr per år och byta, tar ca 20 minuter och är en ganska simpel uppgift.

Det är närmare en tredjedel av priset mot mekonomen.......har kört mapoodo så länge jag kan minnas och lär fortsätta med i porten av olja....

Säljer de kvalitetsolja?

Skall man hålla bilen rullande så lönar det sig inte att snåla på oljan.
Billiga oljor från obskyra tillverkare är ofta rena pisset och det man sparar på billig olja får man lägga ut på att byta lager eller i värsta fall renovera hela motorn.

Jag använder Shell Helix i min gamla kadett. Byter olja vid varje 10000 km. Så har jag gjort sedan våren 2000.
Sannolikt har jag billigaste bilen på forumet........ och jag anser att kadetten fortfarande är en för dyr bil för att det skall löna sig att snåla på olja och oljebyten.

Fast då jag har läst den här diskussionen har jag blivit ännu ovilligare än någonsin att byta bil. Såna där pengar som ni talar om finns inte i min värld....... inte ens när jag är frisk och har arbete.

• Gilla
Anders Björk och 1 till
  • Laddar…
Märkesoljor som t ex Castrol, Mobil1 m.m säljer dom iaf. Sen om dom är en bättre kvalité än andra låter jag vara osagt.

Eftersom castrols finaste oljor är så billiga där, kör jag bara med det. Det har dessutom vsrit det märkesverkstaden själv använder.....fast lite dyrare då....

Blev trött på dyra service o bensinräkningar
Köpte elbil

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
OK att du fick ned bensinkostnaden. Men jag tvivlar på att service (för att inte tala om reparationer) skulle vara billigare på elbilen

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.