28 142 läst ·
157 svar
28k läst
157 svar
Dyrt verkstadsbesök?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg
Jag byter efter 1000-2000mil trots att det skulle räcka med 3000mil alt två år. Att byta olja är billigt, och sörjan som rinner ut efter 2000mil ser inte så rolig ut. Bytte även växellådsolja efter 24000mil trots att den inte ska behöva bytas, kändes som ett bra val när jag såg vad som rann ut. Men batteriet i nyckeln ska bytas varje år (har inte bytt på 6år).
Verkstaden har väl fördelen att de förhoppningsvis vet vad man behöver hålla koll på, då tänker jag på modelspecifika problem.
Verkstaden har väl fördelen att de förhoppningsvis vet vad man behöver hålla koll på, då tänker jag på modelspecifika problem.
Jo. Det byttes tändstift på sambons Suzuki Swift vid 10.500 mils servicen, det kostade 720:- extra ink stiften, som i sin tur kostade 505:- så arbetskostnaden var 215:-Appendix skrev:
Kan jämföra med den Honda Märkesverkstad jag använde innan. De tog 400 kr/timme för mekaniker.
Lämnade ALLTID kostnadsförslag och en gång då det blev dyrare (och de inte ringde) så tog de på sig kostnaden utöver kostnadsförslag.
Det här är i Sthlm. Så köper inte att det är dyrare i Sthlm. Det handlar bara om hur mycket verkstaden vill tjäna pengar på
Verkar som de asiatiska märkena är måna om kunderna medans verkstäderna som riktar in sig på de tyska märkena gärna ******* kunderna så mycket som de kommer undan med. Kanske just för att VAG märkesverkstäderna alltid ligger i botten i undersökningar och kundens enda alternativ är dem. Eller de andra verkstäderna (som då kan lägga sig lite under orginalservice men ändå vara hutlösa).
Sen verkar volvoverkstäderna snabbt gå ner i kundnöjdhet med. Detta då det är väldigt små marginaler på bilförsäljningen (då kunderna äntligen lärt sig att förhandla) och nu ska de leva på service istället för att betala sina stora bilhallar.
Var med om lampbyte för 75 kr.... arbetskostnad för båda fram. Frågade "hur går ni runt".Isakare skrev:
Och svaret var "en nöjd kund kommer tillbaka och berättar för sina vänner om att det finns bra verkstäder med"
Ja och det brukar gå att googla fram dessa också.M Cameltoe skrev:Delar de med sig av specifikationen för alla serviceintervall alltså? När jag väl stått inför att serva bilen har jag Begärt offert från Dinbil för jämförelses skull bara. Vanligtvis dubbelt så dyra som övriga verkstäder men sen har de dubbelt så mycket saker som de gör och som andra mekaniker menar bara är onödigt och ett sätt att Suga ut pengar på.
Det är korkbollar som inte följer serviceintervallet för olja. Man byter olja en gång om året om man inte kör ännu längre än 3000mil per år (i ditt exempel), då byter man flera gånger om året.M Cameltoe skrev:Förutsatt att verkstaden gör alla dessa kontroller dvs. Har inte fått nått papper på det i alla fall.
En annan fråga jag har angående oljebyte, står ju att det ska göras per 3000 mil eller var 12:e månad, hört att vissa ignorerar detta och inte bryr Sig för att det är överdrivet enligt dem, de kör tills oljelampan tänds exv. Hur väl stämmer detta? Förstår om man inte är så hård med det om man kör en gammal bil av litet värde kanske
Köra till oljelampan lyser är korkat, hur korkat det är beror på vad den visar. På äldre bilar signalerar det lågt oljetryck och då är det för sent att byta olja....
Ha alltid en extra liter olja tillgänglig så att du kan fylla på när det närmare sig "min" på stickan eller mätaren.
Hur lång tid de tar att byta olja skiljer ju en del mellan bilar, jag har en Saab 9-5 och en Volvo v40 av senaste modell, Saaben tar ju inte många minuter på, där är ju att hissa bilen som är de som tar mest tid, V40in är man ju vansinnig på innan man ens fått bort all plastskit för att se var pluggen sitter, det var väl närmre 15 skruvar och hela kåpan under motorn som skulle väck innan man kunde börja.
Jag gör det mesta själv, Volvon lämnar jag dock in för att få den löjliga stämpeln och sen gör jag en service mellan, senast gick ju konstatera att de hoppat över att byta oljefilter, satt fel packning på pluggen och kompenserat med att dra för hårt, så man undrar ju vad mer de ansåg räckte med att skriva på fakturan.
Jag gör det mesta själv, Volvon lämnar jag dock in för att få den löjliga stämpeln och sen gör jag en service mellan, senast gick ju konstatera att de hoppat över att byta oljefilter, satt fel packning på pluggen och kompenserat med att dra för hårt, så man undrar ju vad mer de ansåg räckte med att skriva på fakturan.
Har gjort det även jag några gånger då det saknats oljefilteravdragare och mejsel-metoden går bra till du möter ett filter som någon dragit åt för hårt och det enda som händer är att filtret ser ut som slafsor och ändå sitter kvar.Mazen skrev:
Med bra avdragare så förstår jag inte ens varför man vill hålla på och klegga med mejsel?
Onödigt oljigt och dyngigt blir det iaf. Jag är iofs väldigt pedant med mina bilar vilket långt ifrån alla är.
Vi har vår Vw försäkrad hos folksam.
Den täcker maskinskada upp till 10år/15000mil.
750:- självrisk och 1500:- över 10000mil.
Vad jag har hört så är det det första försäkringsbolagen kollar att serviceboken är stämplad, de vill gärna slippa betala.
Så jag servar alltid på märkesverkstan, broms och andra smågrejer byter jag dock själv.
Deras vilkor,
”skada som uppstått på bil eller lätt lastbil som inte har genomgått service och underhåll enligt tillverkarens anvisningar. Då lämnas en begränsad ersättning eller ingen ersättning alls. Om skadad komponent och/eller följdskada av den skadade komponenten kan ha påverkats av utebliven serevice. Detta gäller även om utebliven service ligger i tiden före försäkringen tecknades. Om du inte kan visa att fordonet genomgått service räknas det som utebliven service”
Vad jag har hört så är det det första försäkringsbolagen kollar att serviceboken är stämplad, de vill gärna slippa betala.
Så jag servar alltid på märkesverkstan, broms och andra smågrejer byter jag dock själv.
Deras vilkor,
”skada som uppstått på bil eller lätt lastbil som inte har genomgått service och underhåll enligt tillverkarens anvisningar. Då lämnas en begränsad ersättning eller ingen ersättning alls. Om skadad komponent och/eller följdskada av den skadade komponenten kan ha påverkats av utebliven serevice. Detta gäller även om utebliven service ligger i tiden före försäkringen tecknades. Om du inte kan visa att fordonet genomgått service räknas det som utebliven service”
Givetvis Peter, men det betyder inte att du behöver serva på märkesverkstaden, det viktiga är att jobbet utförs korrekt.
Och, har du försummat servicen på bromsarna och får ett turbohaveri så är det ej skäl för utebliven ersättning.
Och, har du försummat servicen på bromsarna och får ett turbohaveri så är det ej skäl för utebliven ersättning.
Jag tycker denna typ är smidig för slutna filter.H Holmspel skrev:Har gjort det även jag några gånger då det saknats oljefilteravdragare och mejsel-metoden går bra till du möter ett filter som någon dragit åt för hårt och det enda som händer är att filtret ser ut som slafsor och ändå sitter kvar.
Med bra avdragare så förstår jag inte ens varför man vill hålla på och klegga med mejsel?
Onödigt oljigt och dyngigt blir det iaf. Jag är iofs väldigt pedant med mina bilar vilket långt ifrån alla är.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du får nog ganska stor uppförsbacke att få ut nått på maskinskadeförsäkringen om du gjort all service själv, min V40 från 2016 har precis passerat de där 15000milen så nu kvittar det, hela grejen med ett försäkringsbolag är ju att de ska få in så mycket pengar som möjligt och betala ut så lite som möjligt så självklart letar de efter allt för att slippa betala.Peter2400 skrev:
Vi har vår Vw försäkrad hos folksam.
Deras vilkor,
Sen är ju en stämpel i boken rätt urvattnat, dels slarvas det ju ganska mycket och sen räcker det ju nästan med ett oljebyte för att få den där stämpeln.
Sen är ju långt ifrån alla som säger sig serva bilen själva som faktiskt gör det på ett bra sätt, det har man ju köpt en del gamla bilar av folk som sagt sig sköta de där själv...
Kan bara hålla med.. en BRA avdragare är A&O och en annan nackdel med mejseln är att man inte "motionerar" oljepluggen dvs byter den packningen. Så köp en bra avdragare texH Holmspel skrev:Har gjort det även jag några gånger då det saknats oljefilteravdragare och mejsel-metoden går bra till du möter ett filter som någon dragit åt för hårt och det enda som händer är att filtret ser ut som slafsor och ändå sitter kvar.
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...efilterverktyg/oljefilteravdragare-2000017005
Lustigt hur pengar värdesätts.
2000kr för att någon kollar över bilen ett besök man gör max 1 gång per år.
Men att ta en kaffe med kaka för 150 spänn på stan är helt okej eller köpa med sig en kaffe för en ”spottstyver” på macken är inte heller svinigt dyrt.
2000kr för att någon kollar över bilen ett besök man gör max 1 gång per år.
Men att ta en kaffe med kaka för 150 spänn på stan är helt okej eller köpa med sig en kaffe för en ”spottstyver” på macken är inte heller svinigt dyrt.