18 323 läst ·
58 svar
18k läst
58 svar
Dyr sjösten lagd på ett klantigt sätt :/
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Dyr sjösten? Brukar vara gratis via Blocket eller någon FB-sida 
Däremot så är läggningen inte så bra och springorna stora bitvis. Då får du mer växtlighet automatiskt. Det blir bättre om du lägger om det ordentligt, gärna med hårdfog.
Däremot så är läggningen inte så bra och springorna stora bitvis. Då får du mer växtlighet automatiskt. Det blir bättre om du lägger om det ordentligt, gärna med hårdfog.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Tror också på salt. Plocka upp plattorna en sista gång, lägg markduk, lägg tillbaka plattorna, borsta ner en blandning av salt och sån där vad-den-nu-heter-sand son är till frö just det här (fogsand?) i skarvarna och hoppas på det bästa.
Som flera redan sagt, en brännare ska inte elda upp ogräset, den ska bara förstöra bladen lite lagom.
Som flera redan sagt, en brännare ska inte elda upp ogräset, den ska bara förstöra bladen lite lagom.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Hårdfog i springorna kommer jag köra
Om man har lite cementbaserat skit över (snabbslipsats tror det är som jag har en halv säck över) kan man använda den som typ hårdfog?
Bara sprida ut över plattorna och sen sopa ner i springorna?
Skulle det vara ide att även ha ett tunt lager under plattorna?
Jag har minst lika stora problem med att små myror bygger bon under plattor osv, vad hjälper där?
Bara sprida ut över plattorna och sen sopa ner i springorna?
Skulle det vara ide att även ha ett tunt lager under plattorna?
Jag har minst lika stora problem med att små myror bygger bon under plattor osv, vad hjälper där?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Fast det som kallas hårdfog här, är nog det som av tillverkaren kallas flexibel hårdfog? Den är stenhård när den är torr, men mjuknar lite när den blir blöt. Det gör att den anpassar sig till platornas rörelser.
Jag har den på vissa ställen, den har fungerat i 9 år nu. Men på en punkt där det droppar smältvatten från taket på våren så har fogarna gröpts ur.
Det består tydligen av sand och någon variant av latex. Och den var dyr.
Jag har den på vissa ställen, den har fungerat i 9 år nu. Men på en punkt där det droppar smältvatten från taket på våren så har fogarna gröpts ur.
Det består tydligen av sand och någon variant av latex. Och den var dyr.
Största anledningen till att jag funderar på cementbaserat under plattorna är att jag misstänker att myrorna kanske inte gillar den starkt basiska miljön som cementen kommer bidra med.Nyfniken skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Hårdfog är väl bara cement med mycket fogsand så det borde gå att blanda egen utan problem.