G Grottan skrev:
Någon som provat plattrensaren från Ryobi?

[länk]
Bekantas svärfar har denna , inte mycket gott att säga om den dock. Alldeles för klen , han återgick till medel + manuell borste.

Med vänlig hälsning, fremax

J
Går det inte att köra högtryckstvätten?

Dyr sjösten? Brukar vara gratis via Blocket eller någon FB-sida ;)

Däremot så är läggningen inte så bra och springorna stora bitvis. Då får du mer växtlighet automatiskt. Det blir bättre om du lägger om det ordentligt, gärna med hårdfog.

• Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Går det inte att köra högtryckstvätten?
Jo, men du blåser bort sanden mellan stenarna och får lägga dit ny.

(Men samma sak händer ju givetvis om man tar upp alla stenar...)

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Det blir bättre om du lägger om det ordentligt, gärna med hårdfog.
Det är just det som jag frågar om. Och att kanske anlita en fackman för att lägga om alla plattor.

Och om det är mödan värt att ens fråga om hen vill lägga om befintliga plattor.

Har du provat vägsalt?

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Ättika eller något annat som dödar växtligheten, sedan en ogräsbrännare över det.

Tror också på salt. Plocka upp plattorna en sista gång, lägg markduk, lägg tillbaka plattorna, borsta ner en blandning av salt och sån där vad-den-nu-heter-sand son är till frö just det här (fogsand?) i skarvarna och hoppas på det bästa.

Som flera redan sagt, en brännare ska inte elda upp ogräset, den ska bara förstöra bladen lite lagom.

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Hårdfog i springorna kommer jag köra

TS, har du haft fogsand mellan plattorna efter du lagt tillbaka dem?

Utan den kommer ogräset komma som ett brev på posten.

• Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om man har lite cementbaserat skit över (snabbslipsats tror det är som jag har en halv säck över) kan man använda den som typ hårdfog?

Bara sprida ut över plattorna och sen sopa ner i springorna?

Skulle det vara ide att även ha ett tunt lager under plattorna?

Jag har minst lika stora problem med att små myror bygger bon under plattor osv, vad hjälper där?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Om man har lite cementbaserat skit över (snabbslipsats tror det är som jag har en halv säck över) kan man använda den som typ hårdfog?
Det kan knappast vara raketforskning den där hårdfogen. Allt vi behöver är en försökskanin och jag tror att du precis anmälde dig. :D

• Haha
SueSue och 1 till
  • Laddar…
Fast det som kallas hårdfog här, är nog det som av tillverkaren kallas flexibel hårdfog? Den är stenhård när den är torr, men mjuknar lite när den blir blöt. Det gör att den anpassar sig till platornas rörelser.

Jag har den på vissa ställen, den har fungerat i 9 år nu. Men på en punkt där det droppar smältvatten från taket på våren så har fogarna gröpts ur.

Det består tydligen av sand och någon variant av latex. Och den var dyr.

Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det kan knappast vara raketforskning den där hårdfogen. Allt vi behöver är en försökskanin och jag tror att du precis anmälde dig. :D
Största anledningen till att jag funderar på cementbaserat under plattorna är att jag misstänker att myrorna kanske inte gillar den starkt basiska miljön som cementen kommer bidra med.

Hårdfog är väl bara cement med mycket fogsand så det borde gå att blanda egen utan problem.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.