Hejsan!
Jag har en garagedörr som har börjat kärva, den går i princip inte att stänga ordentligt då ena dörrbladet tar i karmen i ovankant.
Jag har skruvat åt gångjärnen, övre satt lite löst på det högra dörrbladet.
Jag har lyft av dörrbladet och bänt lite på övre två gångjärnens piggar, inåt (mot mitten).
Jag har hyvlat och slipat lite på dörrbladets övre foderlist lite grand men får fortfarande inte till det.
Bilderna beskriver problemet hyfsat bra. Det vänstra dörrbladet hänger snett också men den kärvar inte öht och bladen tar inte i varandra.
Vad återstår som jag själv kan göra/prova? Eller är det bara att anlita hantverkare?
Jag har en garagedörr som har börjat kärva, den går i princip inte att stänga ordentligt då ena dörrbladet tar i karmen i ovankant.
Jag har skruvat åt gångjärnen, övre satt lite löst på det högra dörrbladet.
Jag har lyft av dörrbladet och bänt lite på övre två gångjärnens piggar, inåt (mot mitten).
Jag har hyvlat och slipat lite på dörrbladets övre foderlist lite grand men får fortfarande inte till det.
Bilderna beskriver problemet hyfsat bra. Det vänstra dörrbladet hänger snett också men den kärvar inte öht och bladen tar inte i varandra.
Vad återstår som jag själv kan göra/prova? Eller är det bara att anlita hantverkare?
Hur ser garageporten bredvid ut? Är det många portar i rad?
Jag tror att nåt hänt med själva garaget, tror inte att bara porten rört på sig.
Högersidan kan ha lyft, (tjäle). Vänstersidan kan ha sjunkit. Hela väggen har börjat luta.
Jag tror att nåt hänt med själva garaget, tror inte att bara porten rört på sig.
Högersidan kan ha lyft, (tjäle). Vänstersidan kan ha sjunkit. Hela väggen har börjat luta.
Redigerat:
Ska prova tunnare slitringar.Matti_75 skrev:
Har ingen koll på om väggen börjat luta, det är ett dubbelgarage med två portar, den andra ser likadan ut som den på min bild. Dock kärvar inte den andra porten, men det är bängligare att köra in då man behöver styra undan för huset litegrand.
Ska kryssmäta dörrarna och kika med vattenpass.Tomture61 skrev:
Jag är nyss med hus och har aldrig justerat en dörrkarm, så det blir spännande.
Konstant inlärningskurva detta.
Det vänstra dörrbladet hänger ner lite likt den högra portens vänstra dörrblad. Men inget av dörrbladen kärvar där.Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Tjäle kan det absolut vara, vi flyttade till detta huset i augusti och problemet kom nu under vintern, gradvis värre. Är det tjäle så finns det ju risk att mina justeringar nu blir ett nytt problem när det töar.
Har kryssmätt dörr, den är inte deformerad.
När jag kryssmätt karmen så fick jag 310cm och 314cm, så den är lite skev.
Tyvärr av äldre bygge så inga karmskruvar eller liknande som går att justera.
Har tagit bort det övre fodret på dörren, så nu går det att stänga åtminstone. Ser illa ut dock, och säkert inte så bra utan foder.
Tagit nya bilder, på ovansidan av karmen kan man se vart och hur mycket det skaver. I princip bara på högra dörren.
Vettetusan hur jag ska åtgärda detta.
Eventuellt om jag tillverkar ett nytt foder till dörren som inte är lika tjockt.
Nya gångjärn eller andra slitringar är jag inte lika säker på längre.
När jag kryssmätt karmen så fick jag 310cm och 314cm, så den är lite skev.
Tyvärr av äldre bygge så inga karmskruvar eller liknande som går att justera.
Har tagit bort det övre fodret på dörren, så nu går det att stänga åtminstone. Ser illa ut dock, och säkert inte så bra utan foder.
Tagit nya bilder, på ovansidan av karmen kan man se vart och hur mycket det skaver. I princip bara på högra dörren.
Vettetusan hur jag ska åtgärda detta.
Eventuellt om jag tillverkar ett nytt foder till dörren som inte är lika tjockt.
Nya gångjärn eller andra slitringar är jag inte lika säker på längre.
Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Har du kollat om själva huset rört sig?
Det där är nämligen ingen vanligt fenomen när en dörr hänger ner sig. Om du byter slitringar till tunnare så sjunker dörrbladet och du kan byta tillbaka om hörnet sjunker när tjälen går ur marken igen
Det där är nämligen ingen vanligt fenomen när en dörr hänger ner sig. Om du byter slitringar till tunnare så sjunker dörrbladet och du kan byta tillbaka om hörnet sjunker när tjälen går ur marken igen
Jag är så vilsen när det kommer till sånt här än sålänge så när du frågar om jag kollat om huset rört sig så skulle du lika gärna kunnat fråga om blinkersvätska och ögonmått.Matti_75 skrev:
Jag har inte Kontrollerat med vattenpass någonting ännu, men det har jag inte heller gjort sommartid så jag vet inte hur jag ska veta om huset rört sig.
Jag ser inga sprickor eller liknande i väggar.
Hur hade du gått tillväga?
Titta om golvet höjt sig i högra hörnet vid garageporten utifrån sett. Lägg ett långt vattenpass från hörnet och ut mot mitten så ser du om det är onormalt mycket fall. Har du inget långt vattenpass kan du förlänga ett kort genom att lägga det på en rak bräda som står på högkant.
Kolla sedan om samma hörn som ovan av väggen lutar onormalt mycket.
Extremt hjälpsamt! Ska kolla det under morgondagen. Tack för tipsen!Matti_75 skrev:
Titta om golvet höjt sig i högra hörnet vid garageporten utifrån sett. Lägg ett långt vattenpass från hörnet och ut mot mitten så ser du om det är onormalt mycket fall. Har du inget långt vattenpass kan du förlänga ett kort genom att lägga det på en rak bräda som står på högkant.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden