Är dvärgen verkligen trasig här då?
Jag undrar om inte dessa gamla Siemens håller bättre kvalitet än dagens Hager.
Enda skälet jag ser till en ny central är att få bättre beröringsskydd och att röja upp det bristfälliga hantverket.
 
  • Gilla
Snailman och 6 till
  • Laddar…
Enda åtgärden TS bör göra är att se över de taffligt gjorda anslutningarna med grövre RK mot skenorna och hur det nu ser ut vid övriga liknande ställen. Dvärgtypen där är bra även om modellen utgick för runt 35 år sen det är inte sorten som blir trött snarare tvärtom en mycket gedigen konstruktion som mer lider av att aldrig fått jobba.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nu gick det igen. Öppnade dosor och uttag och letade fel, hittade några dåliga kopplingar, se exempel på bild. Snyggade till dessa, säkringen gick ändå. Kopplade ur apparater i alla uttag, kopplade tillbaks en sak i taget och pang, så gick säkringen på en av bordslamporna. Kopplade ur den, tog upp säkringen, kopplade tillbaks den, pang så gick det igen. Tog bort ljuskällan, den såg bränd ut inifrån - se bild. Bytte ljuskälla, säkringen gick ändå, bytte till en tredje ljuskälla - nu funkar det. Kan anta att det var ljuskällorna som orsakade att säkringen utlöstes? Älskar bordslampan så vill helst inte kasta :rofl:. Min fru sa även att det var samma lampa som utlöste säkringen när hon råkade ut för det.
 
  • En hand håller en avskalad elektrisk kabel med synliga metalltrådar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk installation med synliga kablar och anslutningar, risk för elektriska fel eller skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två glödlampor med synliga filament, olik storlek, vit bakgrund, ej tända, en står, en ligger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ju tur att du inte skenade iväg och följde de mer oinsatta förslagen att börja byta säkringar och centralen.
 
  • Gilla
SueCia och 3 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Kan anta att det var ljuskällorna som orsakade att säkringen utlöstes?
Det är extremt osannolikt. Troligen har du ett isolationsfel i lampan, men när du skruvade ur ljuskällan så rubbades den felaktiga ledningen lite så att det just för tillfället inte längre är kortslutning.

Försök felsöka i lampan.

Lägg upp lite bilder på lampan, så kan du säkert får tips här om hur du öppnar för att komma åt kopplingarna i den.

De dåliga kopplingarna du visade på bilden orsakar normalt inte kortsöutning, däremot kan de bli varma och i värsta fall börja brinna. Så det är bra om du åtgärdar dem.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Tack, det där visste jag inget om. Det verkar fungera nu.

Jag tog av kåpan bara för att se om nån kabel hade hoppat ur eller så.

Noterade vissa kablar som inte ser så fina ut, se bilder som exempel? Ska kardelerna spreta ut sådär? Samt tvinnade kardeler som inte ser ut att gå ihop 100 procent, man kan se igenom den tvinnade flätan så att säga.
Du verkar ha 2st svarta fk under samma skruv på automatsäkring, inte tillåtet.
Föreskrifter anger att vardera gruppledning skall ha egen avsäkring.
 
peteds01 peteds01 skrev:
Du verkar ha 2st svarta fk under samma skruv på automatsäkring, inte tillåtet.
Föreskrifter anger att vardera gruppledning skall ha egen avsäkring.
Vilken föreskrift?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Då är vi några steg bakåt även före första anhalten mot nutida regler som "Blå boken" man får se till utgåvor av KSF eller SIND-FS med förklaringar som bilaga.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är det inte numera i huvudsak upp till tillverkarens anvisningar för materialet, dvärgbrytaren i det här fallet?
 
GK100 GK100 skrev:
Då är vi några steg bakåt även före första anhalten mot nutida regler som "Blå boken" man får se till utgåvor av KSF eller SIND-FS med förklaringar som bilaga.
Du menar att det stämmer att man inte får ha "två gruppledningar på en säkring"? Det är visserligen en vettig installationspraxis att undvika då det blir en mer överskådlig och ren installation, men har svårt att komma på några tekniska skäl.

Så att det kan utgöra praxis är rimligt, föreskriftskrav är det knappast då dessa numera är av övergripande karaktär, eventuellt skulle det kunna finnas i någon standard för någon tillämpning. Men kanske @peteds01 återkommer med förklaring vad som avses.
 
P petersv skrev:
Är det inte numera i huvudsak upp till tillverkarens anvisningar för materialet, dvärgbrytaren i det här fallet?
Jo men det peteds01 är ute efter bör vara den äldre betydelsen att från centraler utgår endast avsäkrade gruppledningar som då inte ska grenas av i flera där utan i senare liggande dosor osv.
 
  • Gilla
byabin
  • Laddar…
B byabin skrev:
Du menar att det stämmer att man inte får ha "två gruppledningar på en säkring"? Det är visserligen en vettig installationspraxis att undvika då det blir en mer överskådlig och ren installation, men har svårt att komma på några tekniska skäl.

Så att det kan utgöra praxis är rimligt, föreskriftskrav är det knappast då dessa numera är av övergripande karaktär, eventuellt skulle det kunna finnas i någon standard för någon tillämpning. Men kanske @peteds01 återkommer med förklaring vad som avses.
Nej jag menar att det stämde sett till äldre mer detaljreglerade elföreskrifter likt de jag nämnde tidigare där det är explicit. Vi är då som sagt långt tillbaks i tiden och inget för de senare decennierna.
 
  • Gilla
byabin
  • Laddar…
Sådär ser lampan ut, nåt som går att fixa om det skulle vara isolationsfel?
 
  • Bordlampa med svart skärm, silverfärgad arm och etikett på skärmen, fotograferad ovanifrån mot randig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LED-lampa i fokus, monterad i silverfärgad armatur, märkt med spänning och sockeltyp, oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjolnir skrev:
Tack, det där visste jag inget om. Det verkar fungera nu.

Jag tog av kåpan bara för att se om nån kabel hade hoppat ur eller så.

Noterade vissa kablar som inte ser så fina ut, se bilder som exempel? Ska kardelerna spreta ut sådär? Samt tvinnade kardeler som inte ser ut att gå ihop 100 procent, man kan se igenom den tvinnade flätan så att säga.
De spretande kardelerna i den första bilden är inte det värsta. Vart går ledningen som är inskruvad på fel sida (primärsidan av) säkringen? Den är alldeles för klen för att sitta på den sidan, oavsett alla andra bekymmer med kopplingen. Centralen behöver ses över.
 
pacman42 pacman42 skrev:
De spretande kardelerna i den första bilden är inte det värsta. Vart går ledningen som är inskruvad på fel sida (primärsidan av) säkringen? Den är alldeles för klen för att sitta på den sidan, oavsett alla andra bekymmer med kopplingen. Centralen behöver ses över.
Hur vet du att den är för klen? Ser man vart den går någonstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.