G grovspacklarn skrev:
Ännu en anledning till att man inte ska bada (eller ha badkar eller kakel för den delen).
Du har aldrig haft småbarn antar jag?

• Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
RoTe
E Eld skrev:
Du har aldrig haft småbarn antar jag?
Äsch förr torkade man väl bara av dom och badade till julafton? ;)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Olof.s och 5 till
  • Laddar…
E eovs skrev:
Hej och lycka till vi har bytt några duschslang ar åt kunder regel är vi tre till fyra man som gör jobbet inklusive kakel kille som lappat i hop om kaklet spricker operationen brukar kosta mellan 8000-12000 + moms beroende på hur illa till det ligger.
En bra anledning till att inte ha inbyggt badkar...

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
J Jonas Svensson1978 skrev:
Hej,
Som bilden visar har duschslangen/spiralslangen gått av. Problemet är att andra änden av slangen är ansluten under badkaret, och badkaret är helt inbyggt med kakel (ingen servicelucka).

Min fundering:

• Om man ska byta hela slangen, måste man då riva bort kakelväggen för att komma åt anslutningen under badkaret?
  • Finns det någon annan lösning, t.ex. snabbkoppling eller annan typ av reparation direkt på den trasiga delen?

Tacksam för tips och erfarenheter!
Jag skulle kolla med tiiverkaren av karet för att se hur det är hopkommet. Luckan/gallret vid muggen? Det måste väl finnas en golvbrunn under eller hur avloppet ut? Annars verkar det ja bara nedställt i holken och silikonkletat runt om men att lyfta ur det är nog inte så lätt…..

G grovspacklarn skrev:
Ännu en anledning till att man inte ska bada (eller ha badkar eller kakel för den delen).

Om man måste så har kommunen badhus annars duger sjöar eller havet på sommaren.
Dummaste jag hört på länge.

• Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
Hej,
Som bilden visar har duschslangen/spiralslangen gått av. Problemet är att andra änden av slangen är ansluten under badkaret, och badkaret är helt inbyggt med kakel (ingen servicelucka).

Min fundering:

• Om man ska byta hela slangen, måste man då riva bort kakelväggen för att komma åt anslutningen under badkaret?
  • Finns det någon annan lösning, t.ex. snabbkoppling eller annan typ av reparation direkt på den trasiga delen?

Man bygger in badkar på det sättet fortfarande,tätskikt och kakel först sen dit med badkar å sen luxelement typ cellplast med armerad cement beklädnad.
Om man väljer inspektion via lucka eller via som i detta fall ett ovanligt ventilationsgaller är upp till var och en .
Men bara krasha kaklet och byt blandardelarna å kakla på nytt finns inga tätskikt att ta hänsyn till,men badkaret stod på plats när det kaklades så lyfta det går nog inte 🤓

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Misstänker som öven skrivits ovan, att fronten går att ta bort, sitter troligen med silicon på liknande sätt som mitt.
[bild]
Enklast så. Jag tror du har rätt 👍🏼

Sen kanske TS ska passa på att sätta en fast lösning med en skarv på rätt sida karet så nästa slangbyte blir enklare och kanske också passa på att byta blandare och sätta en snyggare täckbricka där rören går in under karen.

Hade samma problem hos mig i min dusch. Tänkte byta slängen, men snåla jag kollade hur det var trasigt och insåg att jag kunde ta bort munstycket, dra fram och skära av plastslangen för rakt snitt.
Och trä på munstycket igen och skruva fast😄
Ingen permanent lösning på problemet med inbyggt kar, men funktionsdugligt om slang som är kvar är tillräckligt lång🙂

Långsiktigt bör dock någon form av permanent lösning fixas. Gått av en gång kommer det troligen relativt snart ge sig igen...

Minte tips är att skära rent silikonen runt badkaret, förbered med några bitar 45x70 för att palla med. Öppna servicekuckan, peta in en liten pelareomkraft elle liknande. Ställ domkraften på en träbit typ 22x95 som är 1-2 dm lång. Lägg en likadan ovanpå domkraften och börja sedan lyfta försiktigt så lära centrum på badkaret som möjligt. Var beredd att palla när badkaret lyfts upp. När badkaret kommit upp tillräckligt högt för att komma åt blandarens undersida är det bara att byta slangen.

Hej,

Min fundering:

Hej! Du kan enkelt skära loss fogningen runt fronten och lossa den, då kommer du åt duschslangkopplingen och kan enkelt byta ut den trasiga slangen! du behöver inte riva något kakel eller förstöra något tätskikt.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Hej,

Min fundering:

Hej. Om du har kvar den andra delen av slangen så kan du kapa och skarva delen som sticker upp ur badkaret. Det går att skarva den, men det är inte lätt. Jag har gjort detta några gånger och det har aldrig lossnat i min skarvning.

Brum Brum Brum Brum skrev:
Hej. Om du har kvar den andra delen av slangen så kan du kapa och skarva delen som sticker upp ur badkaret. Det går att skarva den, men det är inte lätt. Jag har gjort detta några gånger och det har aldrig lossnat i min skarvning.
Hej, tack för tipset! 🙏

Jag provade att kapa och skarva med en slangkoppling och metallklämma. Det fungerar, men när jag körde vatten svällde gummislangen ganska mycket inne i kopplingen.

Har du något tips på hur man gör skarven mer hållbar och säker, så att slangen inte expanderar så mycket?

Slangen är bata för flödet, metallhöljet är för/mot trycket. Även metallspiralen måste återmonteras för att slangen inte ska svälla; duschslangen har samma konstruktion som däck och slang för ett fordon eller liknande. Det går att få tillbaka metallspiralen, men det är svårt.

Brum Brum Brum Brum skrev:
Slangen är bata för flödet, metallhöljet är för/mot trycket. Även metallspiralen måste återmonteras för att slangen inte ska svälla; duschslangen har samma konstruktion som däck och slang för ett fordon eller liknande. Det går att få tillbaka metallspiralen, men det är svårt.
Tack för din förklaring och tips!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.