24 066 läst ·
44 svar
24k läst
44 svar
Duschslang har gått av – måste man riva kakel för att byta?
Det ser ju ut som ett "vanligt" badrum under badkaret, så tätskiktet lär knappast sitta i badkarsfronten. Att installera en servicelucka borde alltså inte vara något problem, frågan är väl om det räcker för att komma åt armaturen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Slangen sitter ju oftast ansluten bakom karet så en servicelucka i fronten löser säkert inte problemet utan problemet är att man ALDRIG bygger in sådana här kar. 
Enda möjligheten tror jag är att skära silikonet och lyfta upp karet så man kommer åt att byta slangen och likaså är det med blandaren när den behöver bytas då den är fastspänd på undersidan.
Sen kan du ju chansa på och ta bort de två plattorna närmst där rören går in och hoppas på att du kan nå anslutningen och sen dölja det med ett galler eller något för den väggen är inte fuktskyddad ändå.
Enda möjligheten tror jag är att skära silikonet och lyfta upp karet så man kommer åt att byta slangen och likaså är det med blandaren när den behöver bytas då den är fastspänd på undersidan.
Sen kan du ju chansa på och ta bort de två plattorna närmst där rören går in och hoppas på att du kan nå anslutningen och sen dölja det med ett galler eller något för den väggen är inte fuktskyddad ändå.
Precis som Paul-Staffanstorp skriver. Du behöver inte rasa kakelfronten eller montera ner nån toastol som tidigare föreslagits utan du lyfter bara skiten rakt upp efter att du skurit bort silikonet. Du kan behöva lirka dig in genom ventilen du tog kort igenom och höja, eller benda under ett ben så skiten ger sig.
Och när du lyfter, se till att du har färdiga träreglar som du kilar in under badkarskanten på vardera sidan. Det är ju inte precis så att det går att lyfta allt på en gång, utan det handlar om att lyfta lite på ena sidan, palla upp och sedan lyfta på andra sidan osv.
Hej och lycka till vi har bytt några duschslang ar åt kunder regel är vi tre till fyra man som gör jobbet inklusive kakel kille som lappat i hop om kaklet spricker operationen brukar kosta mellan 8000-12000 + moms beroende på hur illa till det ligger.
Om vi antar att karets blandare är ansluten med flexslang som har lite slack i sig så är det ju bara att skära silikonet och lyfta karet. Låter onödigt det du berättar.E eovs skrev:
Ännu en anledning till att man inte ska bada (eller ha badkar eller kakel för den delen).
Om man måste så har kommunen badhus annars duger sjöar eller havet på sommaren.
Om man måste så har kommunen badhus annars duger sjöar eller havet på sommaren.
Det finns ju normala badkar där blandaren och allt sitter på väggen, mycket vanligt i äldre hyreshus. Sluta prata i sömnenG grovspacklarn skrev:
Ännu en anledning skrev jag, inte att det var den enda anledningen! Men fortsätt tvätta er i ert egna smutsvatten ni...RoTe skrev:
Och massagefunktionen är så pass okristlig att jag inte tänker kommentera den ytterligare
Är det inte möjligt att skarva duschslangen där den gått av? Typ med ett kort kopparrör och slangklämmor lite silvrig tejp osä. Inte snyggt kanske…men enkelt och billigt
Har ett liknade men ännu större kina kar. Gjorde en front av något kaklingsbart nätat skummaterial. Som kan tas bort. Karet kan sen dras ut sp man kommer åt. Har bytt duchsslang 2ggr (20 år). Men öven blandaren har gett upp. Tror inte ens det hade gått att lyfta detta om man velat. Alltid viktigt att tänka på underhåll när något byggs in.
I ts fall, jag hade nog undersökt vad det innebär att ta ner fronten (riva). Skapa en demonteringsbar front som kaklas om. För att inte komma åt att serva är vanskligt. Nästa gång är det anslutningsslang ventil etc som går. Då flödar vattnet.
I ts fall, jag hade nog undersökt vad det innebär att ta ner fronten (riva). Skapa en demonteringsbar front som kaklas om. För att inte komma åt att serva är vanskligt. Nästa gång är det anslutningsslang ventil etc som går. Då flödar vattnet.
Misstänker som öven skrivits ovan, att fronten går att ta bort, sitter troligen med silicon på liknande sätt som mitt.M mojjen skrev:Har ett liknade men ännu större kina kar. Gjorde en front av något kaklingsbart nätat skummaterial. Som kan tas bort. Karet kan sen dras ut sp man kommer åt. Har bytt duchsslang 2ggr (20 år). Men öven blandaren har gett upp. Tror inte ens det hade gått att lyfta detta om man velat. Alltid viktigt att tänka på underhåll när något byggs in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder