Jag behöver reparera en brygga som har rasat. Det är en konstruktion som inte vi gjort, den har stått rätt länge innan den gav upp. Hur som helst så är min tanka att borra två hål i stenen på bilden för att sätta i två expanderbultar. De håller i sin tur en metallskena mellan sig där jag lägga på stockar. Stocksrna får hål i sig och i de hålen har jag gängstänger för stabilitet och att de ska hålla ihop. Det blir ett par-tre stockar/telefonstolpar på höjd och detta utgör bryggans yttre bärighet.
MEN. Jag hittar inte så pass långa expanderbultar som tål att stå i vatten. Så det är kanske någon annan lösning för att få en skena på plats som stockarna ska ligga på. Något som jag inte har koll på.
Obs -stenen ligger strax under vatten.
Har en ful skiss på skenan och bultarna i stenen i rött som jag tänker mig. De ska alltså vara tvärgående ca 180cm.
Tips? Tacksam för de.
MEN. Jag hittar inte så pass långa expanderbultar som tål att stå i vatten. Så det är kanske någon annan lösning för att få en skena på plats som stockarna ska ligga på. Något som jag inte har koll på.
Obs -stenen ligger strax under vatten.
Har en ful skiss på skenan och bultarna i stenen i rött som jag tänker mig. De ska alltså vara tvärgående ca 180cm.
Tips? Tacksam för de.
Redigerat:
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 104 inlägg
Enklaste som jag kan komma på är att dra rostfri helgängad stång med kemankare om du inte hittar tillräckligt långa expanderbult alltså
Klicka här för att svara