Hej, har köpt en retrolampa som har en gammal typ av kontakt som ej passar i mina jordade uttag. Har läst runt en del och det ska inte vara så lätt som att bara byta kontakt utan man bör se till att lampan endera är jordad eller att sockeln är dubbelissolerad för att man ska få använda det i ett jordat uttag. Och det är detta som leder till min förvirring, när jag söker dubbelissolerad e14 online (e14 är storleken som skulle passa denna lampa) så dyker ingen information om detta upp på de träffar jag får. Det kan stå jordad eller ojordad, med isoleringssatts osv, men inget om dubbelissolering (klass ll).
Hur vet jag att sockeln jag köper är klassad som dubbelisolerad? Finns dom i e14? Tacksam för länkar, gärna i svart färg.
Tack på förhand!
Hur vet jag att sockeln jag köper är klassad som dubbelisolerad? Finns dom i e14? Tacksam för länkar, gärna i svart färg.
Tack på förhand!
Okej, ja kanske formulerade mig dumt, men i princip borde ju lampan klassas som dubbelisolerad då om jag köper en sockel som har ett extra lager plast just där den ska skruvas fast i lampan dvs sladden nuddar aldrig direkt i skärmen som är i metal.RoTe skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 817 inlägg
All moderna lampsocklar är i sig dubbelisolerade, förutsatt att de ansluts med en mantlad kabel utan att grundisolerade ledare kommer i kontakt med någon annan ledande del av armaturen. Om du köper en sockel med ansluten sladd som denna är så den dubbelisolerad:
Den här typen (nedan) lämnar dock en del att önska då den inte går att ansluta i dubbelisolerade utförande. Det är svårt att undvika att det där metallfästet kommer i kontakt med ledarna under manteln på en kabel.
Så det beror även på hur din armatur ser ut i övrigt.
Den här typen (nedan) lämnar dock en del att önska då den inte går att ansluta i dubbelisolerade utförande. Det är svårt att undvika att det där metallfästet kommer i kontakt med ledarna under manteln på en kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så det beror även på hur din armatur ser ut i övrigt.
Utifrån tråden du länkade så antar jag att den lampa jag har inte är lika besvärlig, det är nämligen en fönsterlampa, det är en skärm som man trär sladden genom så den hänger ovanför lampsockeln vad jag kan se så är sockeln i plast och det är först någon centimeter ovanför själva lampskärmen som kabeln är exponerad, dvs det är ett extra lager med plast mellan metallan och sladden. Jag borde bara behöva byta själva stickproppen till en som passar mina jordade uttag.RoTe skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 817 inlägg
Om du fotar din lampa så är det enklare att ge svar.
Här är några foton, det sista har jag skruvat av för att visa hur det ser ut under, man kan se att det är ett extra lager med plast innanför metallen. Det jag skruvat av här är i plast.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 817 inlägg
Jag tror att du kan skruva dit en ojordat stickpropp på den lampan. Sockeln ser modern ut, och jag tror man skymtar en bit av tratten som är tänkt att isolera grundisolerade ledare i kopplingsutrymmet från att komma åt den gängade halsen i metall.
Problemet är bara att det inte finns några ojordade lampstickproppar av den gamla D-formade typen där man kan ansluta en sladd, utan de kommer alla med förmonterad sladdstump. För DCL finns det, så kan du byta uttaget till DCL så går det. Annars skulle du behöva löpa en sladd med stickpropp och byta ut den som sitter i armaturen. Då får du samtidigt en kontroll på att allting blir bra i anslutningen till lamphållaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är bara att det inte finns några ojordade lampstickproppar av den gamla D-formade typen där man kan ansluta en sladd, utan de kommer alla med förmonterad sladdstump. För DCL finns det, så kan du byta uttaget till DCL så går det. Annars skulle du behöva löpa en sladd med stickpropp och byta ut den som sitter i armaturen. Då får du samtidigt en kontroll på att allting blir bra i anslutningen till lamphållaren.
Klicka här för att svara