Hej, jag vill göra en fast installation av denna lampa och behöver då byta kabeln som är textilkabel med brytare och stickpropp.
Jag tänker EKLK eller EKRK klamrat med TKK i torrt utrymme.
Frågan gäller hur jag ska antingen behålla dubbelisolering eller jorda armaturen.
Då tänker jag att klippa kabeln inuti lampan och skarva med installationskabel och det enda jag hittar för isolerad skarv är en för SKX 2x1,5 https://www.elbutik.se/product.html/skarvdosa-skx-2x15
Funkar den för en installationskabel? Kan bli trångt kanske... Eller är den helt olämplig för annat än SKX?
Då måste jag även använda t.ex. EKRK 2x1,5 https://www.clasohlson.com/se/Kulokabel-EKRK-MPLM-2x1,5/p/49-169-5
Men jag läser mig till att jag borde ha 3g1,5 till alla fasta punkter, alltså även armaturen?
Kanske jag kan få in en nätt kabel i skarvdosan...
Alternativet är att jorda armaturen, kanske kan jag använda skruvhålet för dragavlastningen då men vilken ände ska jag ha då, ringkabelsko?
https://www.biltema.se/bil---mc/els...ringkabelsko-15---25-mm2-bla-10-st-2000050962
Står ju att den tål 27A och 600V men den är ju för fordonsel...?
Andra lösningar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker EKLK eller EKRK klamrat med TKK i torrt utrymme.
Frågan gäller hur jag ska antingen behålla dubbelisolering eller jorda armaturen.
Då tänker jag att klippa kabeln inuti lampan och skarva med installationskabel och det enda jag hittar för isolerad skarv är en för SKX 2x1,5 https://www.elbutik.se/product.html/skarvdosa-skx-2x15
Funkar den för en installationskabel? Kan bli trångt kanske... Eller är den helt olämplig för annat än SKX?
Då måste jag även använda t.ex. EKRK 2x1,5 https://www.clasohlson.com/se/Kulokabel-EKRK-MPLM-2x1,5/p/49-169-5
Men jag läser mig till att jag borde ha 3g1,5 till alla fasta punkter, alltså även armaturen?
Kanske jag kan få in en nätt kabel i skarvdosan...
Alternativet är att jorda armaturen, kanske kan jag använda skruvhålet för dragavlastningen då men vilken ände ska jag ha då, ringkabelsko?
https://www.biltema.se/bil---mc/els...ringkabelsko-15---25-mm2-bla-10-st-2000050962
Står ju att den tål 27A och 600V men den är ju för fordonsel...?
Andra lösningar?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har provat få in min EKRK med Ø8,3 i en HE253 men det går inte och det borde vara samma mått på HE251 som jag funderade på i originalinlägget. Jag hittar ingen "kapslad sockerbit".
Det finns dock EQRQ 3G1,5 med Ø7,1 https://www.elbutik.se/product.html/nexans-eqrq-halogenfri-kulo som kanske går in och skarvboxen borde gå att skruva i lampans skruvhål för dragavlastning och med skarvboxens dragavlastning samt isolering borde dubbelisolering upprätthållas.
Det finns dock EQRQ 3G1,5 med Ø7,1 https://www.elbutik.se/product.html/nexans-eqrq-halogenfri-kulo som kanske går in och skarvboxen borde gå att skruva i lampans skruvhål för dragavlastning och med skarvboxens dragavlastning samt isolering borde dubbelisolering upprätthållas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
För att ansluta denna lampa direkt till en installationskabel ska man kunna göra anslutningen med armaturen på plats. Det innebär att du behöver jacka ur takkoppen så att anslutningen kan göras varefter takkoppen sätta på plats.
Som du misstänker behöver du en installationskabel med skyddsledare.
Hur djup är takkoppen? Skulle att lamputtag få plats? DCL kräver ca 40 mm. Infällt DCL-lamputtag i en ROT-dosa? Annars kanske det går att pussla in en installationskabel i ett DCL-uttag avsett för sladd?
Annars kan du alltid skarva med sockerbit eller Wago och dra krympslang över allting.
Jag tycker att du i första hand ska söka en dubbelisolerad lösning.
Som du misstänker behöver du en installationskabel med skyddsledare.
Hur djup är takkoppen? Skulle att lamputtag få plats? DCL kräver ca 40 mm. Infällt DCL-lamputtag i en ROT-dosa? Annars kanske det går att pussla in en installationskabel i ett DCL-uttag avsett för sladd?
Annars kan du alltid skarva med sockerbit eller Wago och dra krympslang över allting.
Jag tycker att du i första hand ska söka en dubbelisolerad lösning.
Hej, tack för svar.
Måtten i koppen är 123x42x35mm (LxBxD) och den minsta kopplingsdosa jag hittar är Elkos Kulodosa Liten
och den får inte plats.
HE253 är specad för 3x0,75-1,5mm 400V/10A och för:
Enligt bild (med skarvboxen vänd bakåt såklart)
HE253 är väl menad för RKK men utifrån tillverkarens specifikationer vill jag yrka att min plan är sund även om den kanske är okonventionell.
Utifrån mina mätningar behöver jag dock skära ner dragavlastningen lite för att få plats med EXRQn som är Ø7,1mm enligt bild
(Kabeln på plats är RKK ca Ø6,2mm som referens)
Jag antar att så länge kabeln avlastas så borde det vara okej att skära bort lite av plasten (markerat i rött på bild)
Skulle denna lösning fungera? Vill få lite bekräftelse innan jag köper 50m kabel 😅
Följdfråga är det estetiska, lampan är tänkt att monteras ungefär enligt bild
Eftersom jag inte har lister och smygarna livar med väggen (ca 5mm utstick) så tänkte jag centrera kabeln emellan fönstren för att sedan svänga in i kopplingsdosan ovan.
På bilden skulle en kabel kunna gå rakt ner från dosans utlopp och gå längs smygen för att sedan svänga in i armaturen, dock blir det då två skarpa böjar (ut och sedan ner in i armaturen),
dessutom har jag ytterligare en identisk lampa som ska emellan nästa fönster och där är kopplingsdosan mer förskjuten så rakt ner blir inte längs dess smyg.
Vad tycker ni? Centrera kabeln och svänga in i utloppet?
Tack för visat intresse!
Måtten i koppen är 123x42x35mm (LxBxD) och den minsta kopplingsdosa jag hittar är Elkos Kulodosa Liten
och den får inte plats.
Logga in
Skapa konto
HE253 är specad för 3x0,75-1,5mm 400V/10A och för:
vilket leder mig till lösningen att skruva fast en sådan på väggen, dragavlasta en EXRQ3G1,5 in i den. Behålla en lång bit av lampans textilkabel och dragavlasta den med lampans medföljande metod för att sedan (istället för att gå ut) skarvas i skarvboxen.
Enligt bild (med skarvboxen vänd bakåt såklart)
Logga in
Skapa konto
Jag antar att du menar dels så klart att frigöra EXRQn från ett "slutet hål" men även att kopplingspunkten måste skruvas i väggen och inte i själva armaturen?
HE253 är väl menad för RKK men utifrån tillverkarens specifikationer vill jag yrka att min plan är sund även om den kanske är okonventionell.
Utifrån mina mätningar behöver jag dock skära ner dragavlastningen lite för att få plats med EXRQn som är Ø7,1mm enligt bild
Logga in
Skapa konto
(Kabeln på plats är RKK ca Ø6,2mm som referens)
Jag antar att så länge kabeln avlastas så borde det vara okej att skära bort lite av plasten (markerat i rött på bild)
Skulle denna lösning fungera? Vill få lite bekräftelse innan jag köper 50m kabel 😅
Följdfråga är det estetiska, lampan är tänkt att monteras ungefär enligt bild
Logga in
Skapa konto
Eftersom jag inte har lister och smygarna livar med väggen (ca 5mm utstick) så tänkte jag centrera kabeln emellan fönstren för att sedan svänga in i kopplingsdosan ovan.
På bilden skulle en kabel kunna gå rakt ner från dosans utlopp och gå längs smygen för att sedan svänga in i armaturen, dock blir det då två skarpa böjar (ut och sedan ner in i armaturen),
dessutom har jag ytterligare en identisk lampa som ska emellan nästa fönster och där är kopplingsdosan mer förskjuten så rakt ner blir inte längs dess smyg.
Vad tycker ni? Centrera kabeln och svänga in i utloppet?
Är en träregel där bakom, bredden är 12cm mellan fönstren.
Det hade jag kunnat göra också...
Tack för visat intresse!
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det tror jag kommer att funka bra.V varrg skrev:
Ja, installationskabeln ska inte behöva böjas vid montering och anslutning av lampan. Den bör ligga fast. Det är väl inte heligt då men kan man få det rätt så är det bra. Det är den flexibla sladden från lampan som ska böjas.V varrg skrev:
Du ska inte behöva dragavlasta en installationskabel, den ska sitta fast.V varrg skrev:
Jag skulle hålla med där.V varrg skrev:
Ev finns ett tredje alternativ - att klamra kabel precis bredvid fönsterkarmen och gå rakt in i hörnet på lampan?
Tack, då ska jag köpa in materialet!
Jag brukar ha svårt att få till ledarna i sockerbitar i såna här små kopplingar. Är det även okej att kasta sockerbiten och använda wago221 inuti skarvboxen istället? Kan prova med sockerbiten först såklart.
Det blir några fler böjar på nästa fönsterparti då anslutningsdosan där är mer förskjuten över fönstret men får försöka visualisera snyggaste dragningen.
Anslutningsdosan kan ju även roteras 90° så kabeln går in horisontellt också.
Tack för all input. Nu har jag en fungerande plan!
Okej, då är jag övertygad om att kabeln kommer få plats.
Jag brukar ha svårt att få till ledarna i sockerbitar i såna här små kopplingar. Är det även okej att kasta sockerbiten och använda wago221 inuti skarvboxen istället? Kan prova med sockerbiten först såklart.
Ja, det blir nog snyggast. Kan vända armaturen neråt också så syns inte fabrikshålet heller 👍
Det blir några fler böjar på nästa fönsterparti då anslutningsdosan där är mer förskjuten över fönstret men får försöka visualisera snyggaste dragningen.
Anslutningsdosan kan ju även roteras 90° så kabeln går in horisontellt också.
Tack för all input. Nu har jag en fungerande plan!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Ja det är småV varrg skrev:
Klicka här för att svara