Jag antar att du med modernt uttag menar jordat uttag? Om det stämmer så har du två alternativ.
1. Jorda lampan och montera en jordad stickpropp. Det är viktigt att alla metalldelar i lampan verkligen får god kontakt med jordledaren.
2. Bygg om lampan till dubbelisolerad och montera ett sladdställ med europakontakt. Du måste då ha en lampsockel som är godkänd som dubbelisolerad. Dessutom måste troligen strömbrytaren bytas mot en som sitter på sladden.
1. Jorda lampan och montera en jordad stickpropp. Det är viktigt att alla metalldelar i lampan verkligen får god kontakt med jordledaren.
2. Bygg om lampan till dubbelisolerad och montera ett sladdställ med europakontakt. Du måste då ha en lampsockel som är godkänd som dubbelisolerad. Dessutom måste troligen strömbrytaren bytas mot en som sitter på sladden.
Tack för ditt svar. Yes jordat uttag menar jag. Vilket av alternativen är enklast/kräver minst jobb?
Jag skulle ha byggt om den så den blir dubbelisolerad. Det enda som borde behövas är en ny lampsockel och ett färdigt sladdställ med europakontakt och strömbrytare.
Hur ser den befintliga lamphållaren ut? Finns det någon märkning på lampan?
Hur ser den befintliga lamphållaren ut? Finns det någon märkning på lampan?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Den där plastkoppen vid strömbrytaren gör att den ev. kvalar in som dubbelisolerad. Är själva knappen till brytaren av plast eller metall?
sedan är frågan om själva lamphållaren kan behöva bytas.
sedan är frågan om själva lamphållaren kan behöva bytas.
Det syns inte på bilden om det är lätt att ansluta alla metalldelar till jord. Inte heller ser man något av lamphållaren (Lamphållarna?). Därför vågar jag inte yttra mig om vilken av metoderna som är enklast. Men jag skulle nog försöka få det dubbelisolerat.
Edit:
Nu kom det till bilder medan jag skrev. Det finne ett kopplingsutrymme mellan lampsocklarna. Där måste man troligen också hitta på något smart för att den skall bli dubbelisolerad.
Edit:
Nu kom det till bilder medan jag skrev. Det finne ett kopplingsutrymme mellan lampsocklarna. Där måste man troligen också hitta på något smart för att den skall bli dubbelisolerad.
Det verkar lite komplicerat att göra detta…. :/ Vad tror ni det kostar att lämna in den till en lampaffär?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Det finns ett tredje sätt också, att ha en transformator/drivdon/nätadapter mellan vägguttaget och lampan som gör om det till 12 eller 24 V. Då behöver ljuskällorna vara för 12 resp. 24 V.
Finns lite tips i https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-goera-en-armatur.444711/
Finns lite tips i https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-goera-en-armatur.444711/
Jag hade kollat status på kablage som löper upp i "svanhalsen" och ut till lamphållarna. Är den frisk och hel hade jag bara bytt kablage till ett sladdställ med europakontakt och säkerställt att strömbrytaren är täckt med något lock el. dyl. så kabelskarven inte kan komma i kontakt med metallbasen.
Klicka här för att svara