E El-Löken66 skrev:
Vad är Byggahus förslag, i korthet?
Varför skulle inte branschen få höras?

Du tror inte diskussioner förekom 2017?
Diskussioner har alltid funnits, varför kan man köra 80 med ett obromsat EU släp när man inte får köra fortare med ett bromsat släp
 
P Pin skrev:
Och du tycker svenskar är extra dåliga på att följa regler?
Är vi inte det?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Är vi inte det?
Inte enligt min erfarenhet. Har du någonsin besökt andra länder, tex en bit söderut eller österut?
 
...och då menar jag både kreativt hempulad el och kreativ körstil. Och mycket annat också.
 
E
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Konstigt detta egentligen med svensken att det ska vara så svårt att följa de regelverk som finns istället för att man ska göra si eller så.

Tänk om folk redan från början följt alla råd från FHOM angående covid. Då skulle det kanske vara färre smittade och döda.

Varför vill du ha en förändring av nu gällande regelverk vad gäller el för?
Detta är ju naturligtvis för att det finns personer som ligger sömnlösa om nätterna och tänker på sina olagliga elinstallationer.

Men jag ser egentligen inte problemet där.
Brinner det så brinner det, lagligt eller ej.

Och det är ju inte så att det är någon kö till Tingsrätten för att lagföra hempulare.

Så det är bara att köra på, frågar en här i forumet, ja inte som @Derbyboy, då får en svar så länge alla korten läggs på bordet, bilder är väldigt bra.

Nu finns det ju naturligtvis inget som kvalitetssäkrar detta forum, vi som vet, vet att svaren idag håller hög klass, även om vissa måste försöka finna felaktigheter för att trycka ner folk men det är ju ingen garanti att det är så om 5 eller 10 år.

Men att folk med grundläggande el kunskaper vill kunna modifiera lite hemma har jag full förståelse för, här på Byggahus forum har även utvecklats fina hjälpmedel till just detta ändamål, mycket av den lite griniga, men kunniga, Bo S och här finns gajder, instruktioner att mäta förimpendans samt till och med ett beräkningsprogram för kabel dimensionering.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
P Pin skrev:
Inte enligt min erfarenhet. Har du någonsin besökt andra länder, tex en bit söderut eller österut?
Både och, men jag har inte koll på deras regelverk utan följer det som gäller i Svedala även i Söderdala och österdala om ingen upplyst mig om annat.
 
P Pin skrev:
...och då menar jag både kreativt hempulad el och kreativ körstil. Och mycket annat också.
Om jag åker på solsemester söderut eller på spritresa österut inte faan springer jag då omkring och knackar på hos folk för att se hur kreativa de varit när de hempulat:thinking:
 
E El-Löken66 skrev:
Detta är ju naturligtvis för att det finns personer som ligger sömnlösa om nätterna och tänker på sina olagliga elinstallationer.

Men jag ser egentligen inte problemet där.
Brinner det så brinner det, lagligt eller ej.

Och det är ju inte så att det är någon kö till Tingsrätten för att lagföra hempulare.

Så det är bara att köra på, frågar en här i forumet, ja inte som @Derbyboy, då får en svar så länge alla korten läggs på bordet, bilder är väldigt bra.

Nu finns det ju naturligtvis inget som kvalitetssäkrar detta forum, vi som vet, vet att svaren idag håller hög klass, även om vissa måste försöka finna felaktigheter för att trycka ner folk men det är ju ingen garanti att det är så om 5 eller 10 år.

Men att folk med grundläggande el kunskaper vill kunna modifiera lite hemma har jag full förståelse för, här på Byggahus forum har även utvecklats fina hjälpmedel till just detta ändamål, mycket av den lite griniga, men kunniga, Bo S och här finns gajder, instruktioner att mäta förimpendans samt till och med ett beräkningsprogram för kabel dimensionering.
E El-Löken66 skrev:
Detta är ju naturligtvis för att det finns personer som ligger sömnlösa om nätterna och tänker på sina olagliga elinstallationer.

Men jag ser egentligen inte problemet där.
Brinner det så brinner det, lagligt eller ej.

Och det är ju inte så att det är någon kö till Tingsrätten för att lagföra hempulare.

Så det är bara att köra på, frågar en här i forumet, ja inte som @Derbyboy, då får en svar så länge alla korten läggs på bordet, bilder är väldigt bra.

Nu finns det ju naturligtvis inget som kvalitetssäkrar detta forum, vi som vet, vet att svaren idag håller hög klass, även om vissa måste försöka finna felaktigheter för att trycka ner folk men det är ju ingen garanti att det är så om 5 eller 10 år.

Men att folk med grundläggande el kunskaper vill kunna modifiera lite hemma har jag full förståelse för, här på Byggahus forum har även utvecklats fina hjälpmedel till just detta ändamål, mycket av den lite griniga, men kunniga, Bo S och här finns gajder, instruktioner att mäta förimpendans samt till och med ett beräkningsprogram för kabel dimensionering.
Ja, varför jiddra på ett forum att det ska vara lagligt att koppla fulel utan det är väll bara att koppla. Har man däremot inga kunskaper utan måste fråga allt då ska man inte stoppa fingrarna i siltburken.

Undra förresten om det finns någon tråd här på forumet som vill att det ska bli lagligt att använda den gamla oljetanken i huset till förvaringsplats av den hembrända spriten?:thinking:
 
Och jag som seriöst funderade på att ta kurs/utbildning i att dra el. Inte för att spara pengar men för att det ska hända nåt....Det är ju komplett omöjligt att hitta någon pålitlig!
"nästa vecka" är återkommande meddelande, alternativt svara inte när man ringer.
 
E
Lars H73 Lars H73 skrev:
Och jag som seriöst funderade på att ta kurs/utbildning i att dra el. Inte för att spara pengar men för att det ska hända nåt....Det är ju komplett omöjligt att hitta någon pålitlig!
"nästa vecka" är återkommande meddelande, alternativt svara inte när man ringer.
Det är väl detta som är en av synpunkterna, det räcker inte med utbildning utan även verifierad praktisk erfarenhet krävs.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Lars H73 Lars H73 skrev:
Och jag som seriöst funderade på att ta kurs/utbildning i att dra el. Inte för att spara pengar men för att det ska hända nåt....Det är ju komplett omöjligt att hitta någon pålitlig!
"nästa vecka" är återkommande meddelande, alternativt svara inte när man ringer.
Koppla själv då om du har nödig kännedom
 
E El-Löken66 skrev:
Det där med att du förklarar för okända människor att man kan använda sökmotorn Google för att ta reda på saker beror på en av tre saker :
Du är helt ny till Internet
Du jobbar med funktionsnedsatta
Du försöker dig på att underminera din intalade meningsmotståndare för att ge intryck av att stå på en högre nivå
Ingetdera. Jag skrev att du skulle googla om du inte vet vad halmgubbeargument är för något. De flesta som använder sig av tekniken är inte medvetna om att det har en beteckning och ber därför om en förklaring, vilket jag inte är så sugen på att bjuda på.

Utöver det gillar jag inte din överlägsna attityd, så jag avslutar konversationen med dig här.
 
  • Gilla
Papperskatt och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om jag åker på solsemester söderut eller på spritresa österut inte faan springer jag då omkring och knackar på hos folk för att se hur kreativa de varit när de hempulat:thinking:
Det räcker att titta i lokalen du köper spriten.
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det räcker att titta i lokalen du köper spriten.
Ok, men vad vet du om olycksstatistiken när det gäller hempulad el utomlands?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Både och, men jag har inte koll på deras regelverk utan följer det som gäller i Svedala även i Söderdala och österdala om ingen upplyst mig om annat.
Ja då gör du ju helt fel. Lokala regler och seder gäller.
Nu förstår jag vad du menar med att svenskar inte följer lagen...
 
  • Gilla
Papperskatt
  • Laddar…
E
Vilken tramstråd och personen som skapade den vet varken in eller ut, trodde man kunde diskutera sakligt men det är bara en gråtmur, klubb för inbördes beundran och ett ryggdunkningarnas Mecka.

Nu låter vi denna meningslösa tråd självdö.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.