13 657 läst ·
124 svar
14k läst
124 svar
"...du får inte köra bil utan körkort heller..."
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 895 inlägg
Byggahus har inte ett förslag. Det har kommit fram ett antal utkast på förslag.E El-Löken66 skrev:
Jag har inte sagt att branschen inte ska få höras. Jag tycker absolut att branschen ska vara en av flera intressenter. Däremot så tycker jag att de vägt alldeles för tugnt.
Klart det förekom diskussioner 2017, men jag tror dels att de framförallt var till för att bevara ett status quo (vilket man också i stort gjorde) och återigen så var inflytandet från branschens företrädare enligt mig alldeles för stort. Branschens företrädare kunde helt enkelt säga "om vi öppnar upp mer så kommer massor av personer dö och skadas allvarligt, utan någon som helst bevis. Man kom också fram till att ett personligt kompetensbevis skulle bli för dyrt och inte meningsfullt vilket jag tycker är helt galet.
Fredsmannen har surrat om samma saker i minst fem år nu, hen blev säkert blåst av en VVSare som inte gillade den dryga och överlägsna attityder en blir bemött av i Casa @Paxman och försöker nu störta väderkvarn en IN med sin trogne följeslagare Sancho Fotografen Panza. Därför är noll korrekt med avseende på hur mottaglig fredsmannen är för motargument.
https://www.byggahus.se/forum/threa...n-med-elen-sjaelva.277504/page-6#post-2503000
https://www.byggahus.se/forum/threa...n-med-elen-sjaelva.277504/page-6#post-2503000
@paxman skrev:Jag förstår inte alls vad du menar...jag gör en jämförelse mellan elinstallation i ett hem och en bromsinstallation i en bil. Utföres dessa installationer felaktigt så de orsakar ett dödsfall så är det väl självklart att polisen gör en brottsutredning i båda fallen för att söka en gärningsman som stämmer överens med brottsrubriceringen? Detta är hypotetiska exempel som givetvis vi inte kan sia om utfallet.
Du skriver att jag begår det mycket vanliga misstaget att jag blandar ihop rättssystemen...har vi olika rättssystem i Sverige? Har elbranschen lyckats få till ett eget rättssystem till och med?! :x
Jag väntar fortfarande på ett argument för lagarna och reglerna som inte är till för att gynna din bransch Fredrik..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 895 inlägg
Ja, man kräver verifierad praktiskt erfarenhet, dvs att ha varit anställd i 4 år.E El-Löken66 skrev:
Det man inte kräver, som man borde kräva, är verifierad praktiskt kunskap.
Precis som artikeln säger: "
"– Du kan ha övningskört i tio år och vara jätteduktig på att köra bil, men du får ändå inte sätta dig bakom ratten utan att köra upp och få ett körkort."
Det räcker inte med tid, jag måste faktiskt köra upp och visa att jag kan. Det verkar som artikelnförfattaren tycker det är vettigt att man faktiskt bevisar sin kunskap med en uppkörning, men när det gäller el så är det inte så noga...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 895 inlägg
Ja, varför inte en förändring?Grizzlybjörnen123 skrev:
Konstigt detta egentligen med svensken att det ska vara så svårt att följa de regelverk som finns istället för att man ska göra si eller så.
Tänk om folk redan från början följt alla råd från FHOM angående covid. Då skulle det kanske vara färre smittade och döda.
Varför vill du ha en förändring av nu gällande regelverk vad gäller el för?
Det är väl det som kallas utveckling.
Jag är glad för att det finns en möjlighet till förändring, annars hade vi suttit med det gamla skråväsendet i många fler branscher.
Såklart hade man kunnat ställa högre krav för att få auktorisation, jag säger inte att du har fel där. Men det är ju ett väldigt brett spektrum, vad ska man då vara duktig på, för att detta ska fungera hade man behövt dela upp auktorisationen i olika branschspecifika delar där en stolpapa inte får fibbla med heminstallation eller en kraftverkare på industrisidan inte börjar programmera en s7a.Fairlane skrev:
Ja, man kräver verifierad praktiskt erfarenhet, dvs att ha varit anställd i 4 år.
Det man inte kräver, som man borde kräva, är verifierad praktiskt kunskap.
Precis som artikeln säger: "
"– Du kan ha övningskört i tio år och vara jätteduktig på att köra bil, men du får ändå inte sätta dig bakom ratten utan att köra upp och få ett körkort."
Det räcker inte med tid, jag måste faktiskt köra upp och visa att jag kan. Det verkar som artikelnförfattaren tycker det är vettigt att man faktiskt bevisar sin kunskap med en uppkörning, men när det gäller el så är det inte så noga...
Tyvärr är det så i Sverige idag att kraven sänks inom det mesta, vi är inte längre duktiga i skolan, har mer begränsad praktisk erfarenhet med oss men någon behöver likväl utföra jobben.
Vilket är ytterligare ett bevis för att de inte ens har torrt på fötterna för sin egen linje. De försöker använda motpartens liknelse som eget argument, men snurrar till det så att det talar emot dem själva.Fairlane skrev:
Nu läser ni en massa som inte står där igen.P Paxman skrev:
Vad som står är att det är lika olagligt att installera el utan behörighet eller auktorisation som utgörs av EKP numera på samma sätt som det är olagligt att köra bil utan korrekta behörigheter.
Detta är ju något i princip alla svenskar vet så varför Fredrik kände att han behövde dra den analogi vet han kanske inte ens själv.
Men jag skulle tippa på att hans tankar egentligen är att alla som installerar ska ha sin personliga behörighet då det var den linjen han drev ett par år tillbaka men inte fick gehör för. Då branschen var emot, bland andra.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Om man skulle jämföra elens värld med fordonens värld:
- Transportsstyrelsens huvudsakliga remissinstans skulle vara åkerinäringen.
- Endast de med körkort får köra bil, eller om man jobbar på ett åkeri som har ett egenkontrollprogram som beskriver vem som får köra vad, EKPn är upprättad av en med körkort som inte ens behöver jobba på företaget.
- För att få körkort så behöver man ha åkt med en med körkort på heltid i 4år, men i själva verket så kör du själv efter år ett, och den du åkte med hade inte heller körkort.
Hur många hade accepterat att det krävs 4år av körlektioner på heltid för att få köra bil?
- Transportsstyrelsens huvudsakliga remissinstans skulle vara åkerinäringen.
- Endast de med körkort får köra bil, eller om man jobbar på ett åkeri som har ett egenkontrollprogram som beskriver vem som får köra vad, EKPn är upprättad av en med körkort som inte ens behöver jobba på företaget.
- För att få körkort så behöver man ha åkt med en med körkort på heltid i 4år, men i själva verket så kör du själv efter år ett, och den du åkte med hade inte heller körkort.
Hur många hade accepterat att det krävs 4år av körlektioner på heltid för att få köra bil?
Varför ens diskutera något som aldrig kommer inträffa???13th Marine skrev:
Om man skulle jämföra elens värld med fordonens värld:
- Transportsstyrelsens huvudsakliga remissinstans skulle vara åkerinäringen.
- Endast de med körkort får köra bil, eller om man jobbar på ett åkeri som har ett egenkontrollprogram som beskriver vem som får köra vad, EKPn är upprättad av en med körkort som inte ens behöver jobba på företaget.
- För att få körkort så behöver man ha åkt med en med körkort på heltid i 4år, men i själva verket så kör du själv efter år ett, och den du åkte med hade inte heller körkort.
Hur många hade accepterat att det krävs 4år av körlektioner på heltid för att få köra bil?![]()
Upp till Rosenbad och kedja fast dig tills du får en förändring.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg