Som jag även skrev redan i #4.
 
R RoBo skrev:
Jag tror det är rören som rör sig i förhållande till skenan och då bildas det ett droppljud, alltså inget vatten. Spraya lite siliconspray i genomföringen och kolla sedan om det fortsätter "droppa".
Tack robo! jag ska testa silicon sprayen.. men vad har den för funktion, sprayen asså?
 
GoC GoC skrev:
Självklart kommer det med jämna mellanrum, men avtagande frekvens, allt efter att röret svalnar. Dvs det är en jämn avtagande sammandragning av röret efter att det varit varmt. Dvs helt ologiskt att det skall komma ojämnt. Lägg handen på röret försiktigt på röret när du använt varmvattnet så skall du känna hur det knäpper
Ok.. jag ska testa detta.. dock vill jag nämna att det är mest nör jag drar igång kallvatten o inte varmtvatten, äre samma princip ändå?
 
Redigerat:
Det jag tycker talar emot rörelse i rören är att det "droppar" både efter det att dusch eller handfat har använts. Gissar att rören igenom duschväggen bara går igenom till duschen och då inte borde bli så varma när handfatet används. Detta beroende på om vattnet kommer långt i från vänster på bild och bara delas upp i ett T kors vilket då får en utvidgning i hela längden.
Spännande väntar otåligt på en lösning på detta "droppande". Själv tror jag fortfarande på ett avloppsrör som nu har fått mindre isolering runt sig då det hörs när det rinner över kanten i vattenlåset eller över en 90 gradare. Har själv det fenomenet hemma. Låter som att det droppar rakt på golvet fast det vet jag att det inte gör.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Det jag tycker talar emot rörelse i rören är att det "droppar" både efter det att dusch eller handfat har använts. Gissar att rören igenom duschväggen bara går igenom till duschen och då inte borde bli så varma när handfatet används. Detta beroende på om vattnet kommer långt i från vänster på bild och bara delas upp i ett T kors vilket då får en utvidgning i hela längden.
Spännande väntar otåligt på en lösning på detta "droppande". Själv tror jag fortfarande på ett avloppsrör som nu har fått mindre isolering runt sig då det hörs när det rinner över kanten i vattenlåset eller över en 90 gradare. Har själv det fenomenet hemma. Låter som att det droppar rakt på golvet fast det vet jag att det inte gör.
Rören går även till vattenkran/blandare direkt till vänster om glasväggen därefter till wcstol och slutligen till huvudkopplingen/ballofix bakom inspektionsluckan. Jag tror faktiskt inte att det är vattenlås har placerat örat mot vattenlåset under handfat hör inget droppande därifrån. Dessutom när jag rycker i rören lite lätt i det parti nära skenan så reagerar rören med dessa knäpp/droppljud vilket styrker ännu mer att det är därfirån ljudet kommer.
 
M MasMats skrev:
Förslag: Avluftningen som rör på sig när varmvattnet får rören att expandera? Har knäppljud/droppljud i mitt badrum på undervåningen varje gång nån drar igång duschen på ovanvåningen under den kalla årstiden.
Låter vettigt.. dock kommer dett ljud mer när jag drar igång kallvatten. Det är det som är skumt.. men det kanske också bidrar till rör-rörelse?
 
S Sami Al skrev:
Tack robo! jag ska testa silicon sprayen.. men vad har den för funktion, sprayen asså?
Så det glider lätt. Då blir det inga knäppningar/droppljud.
 
Intressant hur det kan bli de mest långsökta teorier kring knäppningar i vattenrör som utvidgar sig respektive drar i hop sig beroende på temperaturförändring.
 
GoC GoC skrev:
Intressant hur det kan bli de mest långsökta teorier kring knäppningar i vattenrör som utvidgar sig respektive drar i hop sig beroende på temperaturförändring.
Hej,
Jag uppskattar verklgien din hjälp, men du måste också förstå att detta är uppenbart för dig som kanske har erfarenhet av detta eller liknande, men inte lika uppenbart för andra. Men min fråga är, kan dessa knäppljud även uppstå när man spolar kallt vatten i kranen? för om så e fallet tror jag verkligen på din teori.
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…

Bästa svaret

Självklart, då kommer det kallvatten och röret krymper.
Pröva att rucka lite på rören där dom går genom väglisten till kabinen.
Lite lagomt våld kan göra så att dom inte ligger dikt an och att det slutar knäppa.
Det är minimala rörelser som gör att det knäpper.
 
GoC GoC skrev:
Självklart, då kommer det kallvatten och röret krymper.
Pröva att rucka lite på rören där dom går genom väglisten till kabinen.
Lite lagomt våld kan göra så att dom inte ligger dikt an och att det slutar knäppa.
Det är minimala rörelser som gör att det knäpper.
Det ska jag testa.. tack så mycket för hjälpen!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.