Hej,
Sami här, ny på byggahus =)
Jag har, vad jag tror, ett problem. Flyttade in till en lägenhet som jag renoverade badrummet på (certiferad firma). Det mystiska är att jag hör tydliga droppljud, som droppar med jämna mellanrum. Ljudet kommer från skenan som glasväggen hänger på (se bild). Den senaste perioden har det bara ökat i frekvens. Vill poängtera att ljuden kommer efter att jag har öppnat vattnet (dusch/eller kranen). O det kan hålla på ett tag. Men när vattnet inte har öppnats på länge så är det inget droppljud. Observera att ljuden hörs inuti skenan och inte någon annanstans då jag verkligen har undersökt vart ljudet kommer ifrån o det är garanterat inne i skenan. Jag tänkte först att ljudet kommer från när rör exapanderar osv, kallt à varmt o vice versa. Men ljuden kommer med så jämna mellan rum. Och ibland kan det låta drop drop drop drop med bara 2 sek mellan rum. Så av den anledningen har jag uteslutit att det är rören som rör på sig innen i skenan. Det är mellan 2-3 cm rör inne i skenan resten hänger utanpå väggen. Har även sett lite mängd vatten samlas på golvet under skenan.
Någon som kan tänka sig vad det skulle kunna vara? Vore grymt uppskattat o få en förklaring!
Sami här, ny på byggahus =)
Jag har, vad jag tror, ett problem. Flyttade in till en lägenhet som jag renoverade badrummet på (certiferad firma). Det mystiska är att jag hör tydliga droppljud, som droppar med jämna mellanrum. Ljudet kommer från skenan som glasväggen hänger på (se bild). Den senaste perioden har det bara ökat i frekvens. Vill poängtera att ljuden kommer efter att jag har öppnat vattnet (dusch/eller kranen). O det kan hålla på ett tag. Men när vattnet inte har öppnats på länge så är det inget droppljud. Observera att ljuden hörs inuti skenan och inte någon annanstans då jag verkligen har undersökt vart ljudet kommer ifrån o det är garanterat inne i skenan. Jag tänkte först att ljudet kommer från när rör exapanderar osv, kallt à varmt o vice versa. Men ljuden kommer med så jämna mellan rum. Och ibland kan det låta drop drop drop drop med bara 2 sek mellan rum. Så av den anledningen har jag uteslutit att det är rören som rör på sig innen i skenan. Det är mellan 2-3 cm rör inne i skenan resten hänger utanpå väggen. Har även sett lite mängd vatten samlas på golvet under skenan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som kan tänka sig vad det skulle kunna vara? Vore grymt uppskattat o få en förklaring!
Välkommen till Byggahus!
Jag vill understryka att jag inte har koll, men min första åtgärd skulle vara att montera bort dörren för att kunna titta inne i skenan. De 2–3 cm rör inne i skenan förmodar jag är de som går på tvären i nedre delen av bilden? Måhända är det bara kondens som bildas i det stängda utrymmet, men i värsta fall kan kanske röret ha skadats så att det läcker? Nu ser det ju inte ut att finnas några skruvar som kan ha råkat dras in i röret där, men det kan vara bra att kolla.
Jag vill understryka att jag inte har koll, men min första åtgärd skulle vara att montera bort dörren för att kunna titta inne i skenan. De 2–3 cm rör inne i skenan förmodar jag är de som går på tvären i nedre delen av bilden? Måhända är det bara kondens som bildas i det stängda utrymmet, men i värsta fall kan kanske röret ha skadats så att det läcker? Nu ser det ju inte ut att finnas några skruvar som kan ha råkat dras in i röret där, men det kan vara bra att kolla.
Tror att du hör ett avloppsrör som det droppar i men det förstärks i skenan så du tror att det kommer från den.
Förslag: Avluftningen som rör på sig när varmvattnet får rören att expandera? Har knäppljud/droppljud i mitt badrum på undervåningen varje gång nån drar igång duschen på ovanvåningen under den kalla årstiden.
Är väl inte konstigt att det ”knäpper/droppljud”
Det är röret till varmvattnet som utvidgas när det spolas varmvatten. Den lilla rörelsen som uppstår då väggskenan sitter fast och röret som går genom den utvidgas och sedan svalnar och krymper ihop i längsledd orsakar dessa knäppningar. Fullt normalt och inget att bry sig om.
Skulle det läcka så läcker det oavsett om en kran öppnas eller inte.
Det är röret till varmvattnet som utvidgas när det spolas varmvatten. Den lilla rörelsen som uppstår då väggskenan sitter fast och röret som går genom den utvidgas och sedan svalnar och krymper ihop i längsledd orsakar dessa knäppningar. Fullt normalt och inget att bry sig om.
Skulle det läcka så läcker det oavsett om en kran öppnas eller inte.
Hej Modig!M Modig skrev:Välkommen till Byggahus!
Jag vill understryka att jag inte har koll, men min första åtgärd skulle vara att montera bort dörren för att kunna titta inne i skenan. De 2–3 cm rör inne i skenan förmodar jag är de som går på tvären i nedre delen av bilden? Måhända är det bara kondens som bildas i det stängda utrymmet, men i värsta fall kan kanske röret ha skadats så att det läcker? Nu ser det ju inte ut att finnas några skruvar som kan ha råkat dras in i röret där, men det kan vara bra att kolla.
Tack för detta svar, jag har också tänkt mycket på kondens scenariot och tycker att det är troligast men såklart svårt att få bekrftat. Det stämmer det du säger rören kan va skadade på något sätt. men det konstiga är att då borde de väl droppa hela tiden. tänkte att vatten finns i rören ständigt. men i detta fall är det enbart efter att jag har öppnat kranen som droppljuden kommer
Hej Jonatan,Jonatan79 skrev:
Jag tänkte på kondens faktsikt, för jag tänkte att det är ett stängt område där inuti skenorna vilket jag tänkte kanske kan leda till kondens. men svårt o veta såklart.
Sorry för min okunskap, men vattenmätare är det något som man monterar själv eller hur ser det ut? för så vitt jag vet så finns det ingen mätare i nuläget, har även kollat bakom insepktionsluckan.K kettu skrev:
Det kan inte och blir inte massa kondens inne i skenan. Vattnet du ser är efter att du duschat och droppljudet är från varmvattenledningen som ”drar i hop sig” efter slutförd tappning av varmvatten. Den lilla rörelsen gent emot listen den går igenom orsakar små knäppningar.S Sami Al skrev:
Allt annat är bara trams och onödiga spekulationer.
Tack för detta svar, helt logiskt det du säger att om det läcker på riktigt så är det oberoende av om kranen öppnas eller inte.GoC skrev:
Är väl inte konstigt att det ”knäpper/droppljud”
Det är röret till varmvattnet som utvidgas när det spolas varmvatten. Den lilla rörelsen som uppstår då väggskenan sitter fast och röret som går genom den utvidgas och sedan svalnar och krymper ihop i längsledd orsakar dessa knäppningar. Fullt normalt och inget att bry sig om.
Skulle det läcka så läcker det oavsett om en kran öppnas eller inte.
När det kommer till det andra du nämner kring att rören utvidgas osv, det enda som jag har gjort att jag har inte slagit fast att det är rör-rörelse är att det kommer med väldigt jämna mellanrum. För när sånt knäpper så brukar det vara lite sporadiskt.
Självklart kommer det med jämna mellanrum, men avtagande frekvens, allt efter att röret svalnar. Dvs det är en jämn avtagande sammandragning av röret efter att det varit varmt. Dvs helt ologiskt att det skall komma ojämnt. Lägg handen på röret försiktigt på röret när du använt varmvattnet så skall du känna hur det knäpperS Sami Al skrev:Tack för detta svar, helt logiskt det du säger att om det läcker på riktigt så är det oberoende av om kranen öppnas eller inte.
När det kommer till det andra du nämner kring att rören utvidgas osv, det enda som jag har gjort att jag har inte slagit fast att det är rör-rörelse är att det kommer med väldigt jämna mellanrum. För när sånt knäpper så brukar det vara lite sporadiskt.
