Hej, jag hoppas jag lägger detta på rätt ställe.
Jag kom ned till ett driftstopp på min Pellx Px-21.
Pannan stod kall på ca 50 grader och 0.2 BAR i tryck.
Det droppar vatten från vad jag tolkar som en säkerhetsventil? Den är ansluten till själva pannan enligt bilderna. Om det är för högt tryck i pannan så droppar det dock aldrig härifrån, utan från en annan ventil.
Är det någon som kan berätta vad det är det läcker ur, dess syfte och hur jag ersätter den om den är skadad?
Utgå från att jag är i behov av utförlig förklaring!
Tack alla vänliga
Det droppar vatten från vad jag tolkar som en säkerhetsventil? Den är ansluten till själva pannan enligt bilderna. Om det är för högt tryck i pannan så droppar det dock aldrig härifrån, utan från en annan ventil.
Är det någon som kan berätta vad det är det läcker ur, dess syfte och hur jag ersätter den om den är skadad?
Tack alla vänliga
Ser ut som en SYR ventil.P Plinkarn87 skrev:Hej, jag hoppas jag lägger detta på rätt ställe.
Tack alla vänliga
Ser ut att vara en termomekanisk ventil som reagerar på värme. Mätröret, det brukar vara ett flexibelt tunt kopparrör installerat vid mätpunkter, känner av när temperaturen ökar, vätskan i röret expanderar och påverkar/öppnar en ventil. Jag brukar se sådana ventiler på bakbrandsskydd till bränsleinmatningar eller som nödkylning till pannor. Vid förhöjd temperatur öppnar en ventil för att släcka en bakbrand eller kyla en för varm panna. Jag vet inte riktigt vilken funktion din ventil ska ha, men den verkar släppa på vatten någonstans när pannans temperatur ökar. Verkar konstigt att ha en sådan ventil som en del av reglersystemet dock…🤔
D Dauen skrev:Ser ut att vara en termomekanisk ventil som reagerar på värme. Mätröret, det brukar vara ett flexibelt tunt kopparrör installerat vid mätpunkter, känner av när temperaturen ökar, vätskan i röret expanderar och påverkar/öppnar en ventil. Jag brukar se sådana ventiler på bakbrandsskydd till bränsleinmatningar eller som nödkylning till pannor. Vid förhöjd temperatur öppnar en ventil för att släcka en bakbrand eller kyla en för varm panna. Jag vet inte riktigt vilken funktion din ventil ska ha, men den verkar släppa på vatten någonstans när pannans temperatur ökar. Verkar konstigt att ha en sådan ventil som en del av reglersystemet dockgoogla
En syrventil har till uppgift att kyla pannan. Om övertrycksventilen inte öppnar så kan de va bra att inte panna kokar.D Dauen skrev:Ser ut att vara en termomekanisk ventil som reagerar på värme. Mätröret, det brukar vara ett flexibelt tunt kopparrör installerat vid mätpunkter, känner av när temperaturen ökar, vätskan i röret expanderar och påverkar/öppnar en ventil. Jag brukar se sådana ventiler på bakbrandsskydd till bränsleinmatningar eller som nödkylning till pannor. Vid förhöjd temperatur öppnar en ventil för att släcka en bakbrand eller kyla en för varm panna. Jag vet inte riktigt vilken funktion din ventil ska ha, men den verkar släppa på vatten någonstans när pannans temperatur ökar. Verkar konstigt att ha en sådan ventil som en del av reglersystemet dock…🤔
”SYR-” refererar väl på tillverkaren va? SYR tillverkar vad jag vet även säkerhetsventiler och andra typer av ventiler till värmeinstallationer. Jag har mest stött på termomekaniska ventiler av märket Danfoss.B Belastar skrev:
@Belastar Då är det kanske kylfunktion just den här ventilen har.
Japp! Om du har slutet expansionskärl tex så är de krav på de.D Dauen skrev:
Bästa svaret
Du bör ordna ett rör ner till avlopp från ventilen som droppar det ska du ha även för den andra som öppnar vid högt tryck om det inte redan finns.P Plinkarn87 skrev:Hej, jag hoppas jag lägger detta på rätt ställe.
Tack alla vänliga
Den du visar är som sagt en ventil som öppnar om temperaturen blir för hög vid stället bulben är insatt alltså nere i övre delen av pannan. Den är som syns på bilden kopplad till utgående tappvarmvatten och ska kyla pannan genom att dumpa varmvatten till avloppet.
Dessa ventiler är kända för att krångla på olika sätt tex som i ditt fall droppa. Som nämnts finns krav på sån funktion vid eldning av fastbränsle och sluten expansion. Kör du bara pellets är det av mer akademiskt intresse om du har övrig säkerhet som verkar på elmatningen i skick.
Så ordna rör mot avlopp och ökar inte droppandet kan du vänta. Utan rör kan det bli tråkigt om den av någon anledning öppnar och du får en massa vatten sprutande rakt ut där.
Tack för alla svar!!P Plinkarn87 skrev:Hej, jag hoppas jag lägger detta på rätt ställe.
Tack alla vänliga
Klicka här för att svara