Vi har en Ikea Omnejd köksfläkt som sattes in 2020 med en ny dragning av imkanalen. Ca varannan månad så droppar det fett och då tar vi ner och diskar den. Är det normalt? Frågade lokala ventfirman om rengöring av imkanal men dom sa att normalt sätt inget som görs på hus nyare än 70-talet? 🤔
Att det samlas fett i köksfläkten är ju en stor del av orsaken till att man har den. Så det måste nog klassas som normalt. Sedan hur lång tid det tar innan det börjar droppa beror förmodligen främst på hur ofta man hettar upp olja på spisen. För mig som bor ensam tar det mycket längre tid än 2 månader.
Ja vi lagar mat 2 gånger om dagen. Men i våra förra bostad räckte det med en gång om året. Men den köksfläkten var gammal.A Avemo skrev:Att det samlas fett i köksfläkten är ju en stor del av orsaken till att man har den. Så det måste nog klassas som normalt. Sedan hur lång tid det tar innan det börjar droppa beror förmodligen främst på hur ofta man hettar upp olja på spisen. För mig som bor ensam tar det mycket längre tid än 2 månader.
Jag tänker att när det droppar så är väl filtret mättat så att säga.
Det låter rimligt. Jag tänker mig att ju sämre filtret är desto mindre fastnar i det. Så om filtret är dåligt kanske mer försvinner upp i imkanalen. Men det kan säkert skilja hur mycket filtret kan hålla också.
Jag tittade just upp under min fläkt. Och det var definitivt dags att göra rent. Så nu går mina filter i diskmaskinen.
Jag tittade just upp under min fläkt. Och det var definitivt dags att göra rent. Så nu går mina filter i diskmaskinen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden