mowatom skrev:
Det låter ju strålande ändå på ngt sätt.
Tja, om ni bara lyssnar på mig!
 
mnils skrev:
Driver du verksamhet när du redan har en lön så läggs inkomsterna från EF ovanpå lönen du redan har vilket gör att skatten blir hög. Du kan inte heller på effektivt sätt spara pengar i firman för att ex bygga upp lager eller för framtida expansion, du är tvungen att skatta bort överskottet som lön varje år.
Det är helt fel. Expansionfond och räntefördelning är motsvarigheten i enskild näringsverksamhet.,
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
har man AB kan man vara VD och trycka visitkort med den titeln, det verkar vara viktigt för somliga.
Visitkort kan vara kul...

Jag var konsult åt ett mindre utländskt bolag för en del år sedan. Grundaren var en rätt speciell person med hög "auktoritet". Hans båda söner ingick i styrelsen. Den äldre brodern hade ett visitkort med hans titel (enl. honom) "Director of nothing". Den yngre brodern hade "Director of absolutely nothing". De båda steg i min aktning när jag fick se korten...

Själv råkade jag ut för ett lustigt krav senast jag åkte på konferens i USA. Vid imigration disken får man ju stå och småprata med tjänstemannen, de vill få en uppfattning om man står och ljuger. När han hörde att jag var egenföretagare krävde han att få ett visitkort som hörde till min firma. Jag tror inte att jag har delat ut ett visitkort till någon på 10 år, det används liksom inte längre, iallafall inte på teknikmöten. Men jag hade en bunt i botten av datorväskan. Annars vet jag inte hur det skulle gått där.
 
M -MH- skrev:
Det är helt fel. Expansionfond och räntefördelning är motsvarigheten i enskild näringsverksamhet.,
Du har väl iofs mindre möjligheter att hålla pengar obeskattade i en enskild näringsverksamhet, jämfört med AB. Men det går att hålla en del av intäkterna obeskattade i typ 5 år.
 
H hempularen skrev:
Du har väl iofs mindre möjligheter att hålla pengar obeskattade i en enskild näringsverksamhet, jämfört med AB.
Nej, det går alldeles utmärkt att hålla pengar obeskattade i enskild näringsverksamhet, på samma sätt som du kan låta bli att ta ut vinsten från ett AB.

Expansionsfond har ingen tidsbegränsning.
 
P
M -MH- skrev:
Nej, det går alldeles utmärkt att hålla pengar obeskattade i enskild näringsverksamhet, på samma sätt som du kan låta bli att ta ut vinsten från ett AB.

Expansionsfond har ingen tidsbegränsning.
6 år är det väl?
 
Ingen tidsbegränsning. Du tänker på periodiseringsfond kanske?
 
P
M -MH- skrev:
Ingen tidsbegränsning. Du tänker på periodiseringsfond kanske?
Ja, det gjorde jag(y)
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
P
M -MH- skrev:
Det är helt fel. Expansionfond och räntefördelning är motsvarigheten i enskild näringsverksamhet.,
Ja och med de riskerar du att åka på en rejäl skattesmäll när de skall lösas upp...
Många som gått på den minan och blivit olyckliga.
 
Fast det där handlar ju om att kunna hålla isär privat och företagsekonomin.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H
mnils skrev:
Driver du verksamhet när du redan har en lön så läggs inkomsterna från EF ovanpå lönen du redan har vilket gör att skatten blir hög. Du kan inte heller på effektivt sätt spara pengar i firman för att ex bygga upp lager eller för framtida expansion, du är tvungen att skatta bort överskottet som lön varje år.
Det finns bl.a. avsättningsfonder för enskilda företag, så inte måste man skatta för hela vinsten direkt vid årsskiftet. Du kan spara i 5 år och det 6 året får du lösa ut år 1 men samma år kan man sätta av mer pengar för innevarande år, så rullar det på. TS bör ta ett samtal med en aukt. revisor för att få reda på vilken bolagsform som passar bäst och lönsammast för verksamheten. Det är en mycket större frihet med Enskilt bolag under förutsättning att man håller isär privatekonomi och företages ekonomi.
 
Redigerat:
C
H hempularen skrev:
Fast det där handlar ju om att kunna hålla isär privat och företagsekonomin.
Inte nödvändigtvis, du kan lika gärna förbrukat pengarna inom verksamheten.

Tyvärr finns det en "praxis" hos många redovisningsbyråer att maxa avsättningen vare sig det behövs eller inte och utan att företagaren riktigt begripit konsekvenserna.
 
C cpalm skrev:
förbrukat pengarna inom verksamheten
Men då borde det vara avdragsgilla kostnader, så det bör ju vara OK.
 
mnils skrev:
Ja och med de riskerar du att åka på en rejäl skattesmäll när de skall lösas upp...
Många som gått på den minan och blivit olyckliga.
Expansionsfond är inte så problematiskt, värre med periodiseringsfond. Expansionsfond kräver att du har kvar pengar/tillgångar i företagets bokföring, så länge du sköter det så ser jag det inte som en stor risk. Inte nallar du av sparade pengar i AB:et?

Är nog fler som blivit olyckliga över att inte använt räntefördelning än motsatsen.
 
H hempularen skrev:
Visitkort kan vara kul...

Jag var konsult åt ett mindre utländskt bolag för en del år sedan. Grundaren var en rätt speciell person med hög "auktoritet". Hans båda söner ingick i styrelsen. Den äldre brodern hade ett visitkort med hans titel (enl. honom) "Director of nothing". Den yngre brodern hade "Director of absolutely nothing". De båda steg i min aktning när jag fick se korten...

Själv råkade jag ut för ett lustigt krav senast jag åkte på konferens i USA. Vid imigration disken får man ju stå och småprata med tjänstemannen, de vill få en uppfattning om man står och ljuger. När han hörde att jag var egenföretagare krävde han att få ett visitkort som hörde till min firma. Jag tror inte att jag har delat ut ett visitkort till någon på 10 år, det används liksom inte längre, iallafall inte på teknikmöten. Men jag hade en bunt i botten av datorväskan. Annars vet jag inte hur det skulle gått där.
Jag har varit med om att DHL-ombudet ville se ett ”visitkort eller nåt” som bevis för att jag var associerad med företaget, då mitt namn inte stod på försändelsen. Tur att jag råkade ha företags-kontokortet på mig, för visitkort är ju inget man släpar runt på till vardags.

Visitkort för företaget fixade jag för att snabbt kunna häva fram namn, adress och momsnummer på utländska på inköpsmässor. Jag kunde även använda dem för att ”bevisa” för en del äldre släktingar att jag faktiskt driver ett seriöst företag (AB sedan tio år tillbaka) och inte bara nån liten hobbyverksamhet :rolleyes:

(oj vi hamnade lite OT tror jag :p)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.