9 020 läst ·
93 svar
9k läst
93 svar
Driva eget företag?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Jag håller med om att det är föredömligt enkelt att starta AB numera, men att redovisningsreglerna är lite mer krävande för dessa är svårt att komma runt.F fsn skrev:
Då jag har skog har jag enskild näringsverksamhet by default och tycker att det funkar relativt väl. Hade jag haft en större verksamhet med mer risk i hade jag valt att driva det i bolagsform.
Så generellt håller jag med om att bolag är bättre. Men inte så mycket bättre att det aldrig är värt att driva verksamhet som enskild firma.
Revisorskravet är borta för mindre bolag sedan ett drygt decennium.H HEM2121 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Revisor är väl en titel folk slänger sig med lite felaktigt, och ofta menar en redovisare. Vilket ju inte är så konstigt då nästan alla revisionsbyråer håller på med både redovisning och revision (även om de största numera bara håller på med redovisning i begränsad form).
Så ”mer pengar till revisorn” ska nog inte tolkas för bokstavligt.
Så ”mer pengar till revisorn” ska nog inte tolkas för bokstavligt.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 429 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 429 inlägg
Bara för att det har blivit enklare och billigare att starta AB betyder det inte att det alltid är det bästa alternativet för den som ska ha en liten sidoverksamhet. EF funkar i många fall alldeles utmärkt. Ett företagskonto för EF verkar dessutom vara lättare att få hos bankerna. Den som har problem att skilja på företagets och den egna ekonomin ska nog överväga att låta bli företagandet helt och hållet. Det kan iofs vara lite knepigt att räkna ut skatter och egenavgifter exakt på kronan men det finns tumregler som ger en bra indikation.
Har man EF är man enskild näringsidkare, har man AB kan man vara VD och trycka visitkort med den titeln, det verkar vara viktigt för somliga.
Har man EF är man enskild näringsidkare, har man AB kan man vara VD och trycka visitkort med den titeln, det verkar vara viktigt för somliga.
Du belyser ju exakt vad som är fördelen med AB, nämligen att gränsen mellan mitt och företagets är tydlig. Ju sämre man är på att räkna pengar, sina eller andras, desto rimligare är det att ha AB.B Blazermannen skrev:Bara för att det har blivit enklare och billigare att starta AB betyder det inte att det alltid är det bästa alternativet för den som ska ha en liten sidoverksamhet. EF funkar i många fall alldeles utmärkt. Ett företagskonto för EF verkar dessutom vara lättare att få hos bankerna. Den som har problem att skilja på företagets och den egna ekonomin ska nog överväga att låta bli företagandet helt och hållet. Det kan iofs vara lite knepigt att räkna ut skatter och egenavgifter exakt på kronan men det finns tumregler som ger en bra indikation.
Det är inget bekymmer att få ett företagskonto eller lättare att få till det hos banken med enskild firma om det var det du menade.
Och aktiekapitalet på 25000kr är inte heller ett argument.
Ett argument för enskild, och det kan kanske vara ett rätt starkt argument är om man inte har kontinuitet i verksamheten.
Ett annat potentiellt starkt argument för enskild näringsverksamhet är att du fritt disponerar företagets (oskattade) pengar privat.F fsn skrev:
Vilket, som konstaterats ovan, samtidigt också så klart är en risk för den som inte har kollen eller disciplinen. Faktum är att en latent skatteskuld som plötsligt skall betalas sannolikt är den vanligaste grejen enskilda näringsidkare gör bort sig på.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 429 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 429 inlägg
AB har väldigt många fördelar jämfört med EF, det invänder jag inte mot, men för den som funderar på att starta en liten sidoverksamhet med blygsam omsättning tycker jag det är onödigt att börja med AB innan man ens vet hur omfattande sidoverksamheten kommer att bli. Märker man efter ett tag att det rullar på bra kan man enkelt ombilda EF till AB, märker man däremot efter ett tag att det går helt åt pipsvängen har man med AB en massa kostnader man sluppit om man haft EF.
Sista stycket är precis det jag menar. Ju mindre man vet eller fattar, desto större blir fallet. Sen vet jag sådana som drivit AB och faktiskt gjort så med men det fångas upp på ett annat sätt och rimligtvis tidigare med.C cpalm skrev:Ett annat potentiellt starkt argument för enskild näringsverksamhet är att du fritt disponerar företagets (oskattade) pengar privat.
Vilket, som konstaterats ovan, samtidigt också så klart är en risk för den som inte har kollen eller disciplinen. Faktum är att en latent skatteskuld som plötsligt skall betalas sannolikt är den vanligaste grejen enskilda näringsidkare gör bort sig på.
Det handlar också om att din huvudsakliga arbetsgivare har ansvar för att du får din dygnsvila.mexitegel skrev:
Det får man, men din arbetsgivare kan ha synpunkter av bland annat lojalitetsskäl. I offentlig verksamhet är det obligatoriskt att anmäla sk. bisyssla.
Om du exempelvis jobbar med att reparera båtmotorer på jobbet och bedriver liknande verksamhet själv kan du ju misstänkas ta jobb själv från din arbetsgivare.
Om det framkommer att så är fallet så blir det din huvudsakliga arbetsgivares problem, även om denne inte känner till din sidoverksamhet.
Driver du verksamhet när du redan har en lön så läggs inkomsterna från EF ovanpå lönen du redan har vilket gör att skatten blir hög. Du kan inte heller på effektivt sätt spara pengar i firman för att ex bygga upp lager eller för framtida expansion, du är tvungen att skatta bort överskottet som lön varje år.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Man vill ju ta ut pengar till egen konsumtion på ett smidigt sätt. Kör man EF vid sida om om vanlig anställning är risken hög att man får ut mindre än 50 kr för varje fakturerad krona. Från ett AB kan man ta ut pengar som utdelning med bara 20% skatt om utdelningen är under ett visst belopp, men det beloppet är generöst för en sidoverksamhet.mnils skrev:Driver du verksamhet när du redan har en lön så läggs inkomsterna från EF ovanpå lönen du redan har vilket gör att skatten blir hög. Du kan inte heller på effektivt sätt spara pengar i firman för att ex bygga upp lager eller för framtida expansion, du är tvungen att skatta bort överskottet som lön varje år.
Helt rätt, förenklingsregelns schablonbaserade gränsbelopp är hyffsat höga:T Thomas_Blekinge skrev:
- Beskattningsåret 2021 – 183 700 kr
- Beskattningsåret 2022 – 187 550 kr
- Beskattningsåret 2023 – 195 250 kr
Outnyttjat/överskjutande gränsbelopp sparas till nästa år, och räknas dessutom upp med 4,94% 2023 (3,23 % 2022).
Man kan alltså relativt snabbt bygga upp ett avsevärt utrymme med låg beskattning under den tid man inte tar ut någon vinst (även om man går med förlust).