Har aldrig drivit företag men skulle vilja driva en verksamhet vid sidan av mitt vanliga jobb.
Det handlar alltså om reparationer av båtmotorer som utförs ute hos kund eller hemma i mitt garage.
Jag kommer alltså bara själv driva verksamheten och inte ha några anställda. Men jag vet inte hur det här med företagande går till? Vilken typ av företagsform ska jag bedriva för att så enkelt som möjligt kunna driva en liten verksamhet där jag då och då reparerar något för en kund?
Hur mycket moms lägger man på jobbet som utförs (material och själva reparation)?
Är det momspåslaget som sedan jag skickar till skattemyndigheten? Gör man detta varje månad?
Kan som sagt inget om sådant här då jag varit anställd hela mitt liv.
Det handlar alltså om reparationer av båtmotorer som utförs ute hos kund eller hemma i mitt garage.
Jag kommer alltså bara själv driva verksamheten och inte ha några anställda. Men jag vet inte hur det här med företagande går till? Vilken typ av företagsform ska jag bedriva för att så enkelt som möjligt kunna driva en liten verksamhet där jag då och då reparerar något för en kund?
Hur mycket moms lägger man på jobbet som utförs (material och själva reparation)?
Är det momspåslaget som sedan jag skickar till skattemyndigheten? Gör man detta varje månad?
Kan som sagt inget om sådant här då jag varit anställd hela mitt liv.
Kanske bättre att starta som hobbyverksamhet i början så du inte behöver starta företag.Tror det är runt 18000 som du inte behöver skatta för.R Rolle85 skrev:Har aldrig drivit företag men skulle vilja driva en verksamhet vid sidan av mitt vanliga jobb.
Det handlar alltså om reparationer av båtmotorer som utförs ute hos kund eller hemma i mitt garage.
Jag kommer alltså bara själv driva verksamheten och inte ha några anställda. Men jag vet inte hur det här med företagande går till? Vilken typ av företagsform ska jag bedriva för att så enkelt som möjligt kunna driva en liten verksamhet där jag då och då reparerar något för en kund?
Hur mycket moms lägger man på jobbet som utförs (material och själva reparation)?
Är det momspåslaget som sedan jag skickar till skattemyndigheten? Gör man detta varje månad?
Kan som sagt inget om sådant här då jag varit anställd hela mitt liv.
https://www.skatteverket.se/foretag...rtaegetforetag.4.57cadbbd15a3688ff44f5f3.html
Anmäl dig till Skatteverkets kurs, rekommenderas starkt och de kan besvara alla frågor du kan tänkas ha.
Anmäl dig till Skatteverkets kurs, rekommenderas starkt och de kan besvara alla frågor du kan tänkas ha.
Enklast är att du gör det som enskild näringsidkare och att du håller dig under omsättningsgränsen för frivillig momsregistrering, vilket numera är rätt frikostigt, 80 000 kr. Då behöver du inte trassla med moms alls. Bara att registrera sig för F-skatt då, eftersom du utför tjänster.
Sen så klart bokföring och redovisning, framför allt NE-bilagan i deklarationen då, det kommer du inte undan.
Sen så klart bokföring och redovisning, framför allt NE-bilagan i deklarationen då, det kommer du inte undan.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det finns en kombinerad F skatt och A skatt. Där arbetsgivaren fortfarande hanterar skatten på ditt jobb. Men där du hanterar skatten för din verksamhet.
Det är inte riktigt så enkelt. Hobby vs. näringsverksamhet definieras inte (enbart) av något gränsbelopp, utan det finns fler kriterier än så som måste vara uppfyllda för att något skall kunna kallas hobby.R Rolle85 skrev:
Framför allt kan det aldrig vara hobby när man gör arbeten på uppdrag av någon annan. Att köpa gamla båtmotorer, renovera upp dem och sälja dem vidare kan vara hobby, men inte att mot betalning erbjuda tjänsten att reparera någon annans motor.
Se: https://www.skatteverket.se/privat/...ster/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det kan ju också vara lämpligt att kontrollera med din arbetsgivare att det är OK att du bedriver en firma på fritiden.
Brukar stå med i anställningskontrakt att man är skyldig att anmäla sidoverksamheter. Det är väl mest för att man inte ska konkurrera med sin arbetsgivare, så du inte jobbar på bilfirma, får utbildningar, tillgång till maskiner, information, system osv och sen bedriver du konkurrerande verksamhet på fritiden.R Rolle85 skrev:
Jobbar du som florist och bedriver båtmotorverkstad vid sidan om kanske de har mindre att erindra sig om
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Www.verksamt.se är bra med...
Det får man, men din arbetsgivare kan ha synpunkter av bland annat lojalitetsskäl. I offentlig verksamhet är det obligatoriskt att anmäla sk. bisyssla.R Rolle85 skrev:
Om du exempelvis jobbar med att reparera båtmotorer på jobbet och bedriver liknande verksamhet själv kan du ju misstänkas ta jobb själv från din arbetsgivare.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det behöver inte vara konkurrerande verksamhet, det kan även vara om du arbetar med något där du kan hitta kunder till din egen verksamhet via din arbetsplats. Att du alltså drar nytta av din arbetsgivares resurser, även om det inte kostar din arbetsgivare något.
