9 020 läst ·
93 svar
9k läst
93 svar
Driva eget företag?
Och jag vill inte ha anställda som äter pizza mer än varannan vecka eller som röker. Jag vill inte heller ha 27 åriga tjejer anställda för risken börjar bli för stor att dom blir på smällen. Och småbarnsföräldrar skall vi inte tala om…,mowatom skrev:
Vissa saker styr man som tur är inte över som arbetsgivare, vad man gör på sin fritid är en av dessa. Så om nån har en sidoverksamhet som inte på nåt sätt konkurrerar, eller där nån fördel dras av den ordinarie anställningen så är det inte heller nåt du öht har med att göra.
Vad du än har fått för dig, så kan man ju som arbetsgivare kräva att ens övriga anställda ska få arbeta under säkra förhållanden. Om de ska arbeta tillsammans med en zombie på dagarna vid farliga maskiner så får du gärna tycka så eller driva ett sådant företag. I mitt företag blir det inte så.F fsn skrev:Och jag vill inte ha anställda som äter pizza mer än varannan vecka eller som röker. Jag vill inte heller ha 27 åriga tjejer anställda för risken börjar bli för stor att dom blir på smällen. Och småbarnsföräldrar skall vi inte tala om…,
Vissa saker styr man som tur är inte över som arbetsgivare, vad man gör på sin fritid är en av dessa. Så om nån har en sidoverksamhet som inte på nåt sätt konkurrerar, eller där nån fördel dras av den ordinarie anställningen så är det inte heller nåt du öht har med att göra.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Oj, det har tydligen blivit besvärligt med företagskonton i Sverige också nu. Jag har en yngre släkting som för en del år sedan skulle starta en filial i London. Han var medgrundare till moderbolaget i Sverige. Det var ett väldigt stort snabbväxande företag (tänk Spotify, fast lönsamt och i en helt annan branch).
När han skulle öppna bankkonto i London, så ville de se data om honom och alla i styrelsen. De ville ha bevis på folkbokföringsaddress, som man i England gör genom att visa sina elräkningar för de senaster 12 månaderna, och de ville se utdrag från straffregsstret, för hela styrelsen. Och 511 andra liknande uppgifter.
Min unga släkting var inte helt bekväm med att be styrelsen om straffregisterutdrag, och alla andra uppgifter som banken ville ha (tänk familjen Wallenberg, men inte dom...). Lösningen (bankens förslag) fick bli att min släkting köpte Londonfilialen från moderbolaget, så att han var privat enda ägare, öppnade bankkontot och sålde sedan tillbaka bolaget till moderbolaget några dagar senare.
När han skulle öppna bankkonto i London, så ville de se data om honom och alla i styrelsen. De ville ha bevis på folkbokföringsaddress, som man i England gör genom att visa sina elräkningar för de senaster 12 månaderna, och de ville se utdrag från straffregsstret, för hela styrelsen. Och 511 andra liknande uppgifter.
Min unga släkting var inte helt bekväm med att be styrelsen om straffregisterutdrag, och alla andra uppgifter som banken ville ha (tänk familjen Wallenberg, men inte dom...). Lösningen (bankens förslag) fick bli att min släkting köpte Londonfilialen från moderbolaget, så att han var privat enda ägare, öppnade bankkontot och sålde sedan tillbaka bolaget till moderbolaget några dagar senare.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Tycker du att du har fått veta det du behöver?
(Eller har det mest varit folk som använt alla näringsverksamhetsord de, förlåt 'vi', har i förrådet
...?)
(Eller har det mest varit folk som använt alla näringsverksamhetsord de, förlåt 'vi', har i förrådet
mowatom skrev:
Då har du problem i sådan situation om du sköter det på fel sätt. Vad anställda gör på sin fritid som inte drar till sig SÄPOs uppmärksamhet har du generellt i princip inte med att göra. Det är liksom inte svårare än så.mowatom skrev:
Du vill verkligen inte ens försöka förstå, och det är helt upp dig dig att sitta och obstruera. Jag skiter fullständigt vad folk gör på sin fritid, men hos mig får inte random personer anställning bara för att ”man får göra vad man vill” på sin fritid. Jag förväntar mig att man kan sitt jobb eller är villig att lära sig, samt är vaken och inte utsätter andra för fara. Du får mig osökt att tänka på Ford Fairlines klassiska citat ”Some play hard to get, I play hard to want”. Än en gång, starta ett företag och driv det som du vill.F fsn skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Det finns två varianter: enskild firma och aktiebolag.R Rolle85 skrev:
Enskild firma är lite enklare, men ekonomin blir samma som din privata. Alla företagets skulder blir dina skulder. Odelat.
Ett aktiebolag ställer lite högre krav på redovisning, men kan drivas utan fullt personligt ansvar. Går bolaget dåligt kan man lägga ner det och bara svara för de pengar man stoppat in i bolaget plus eventuell borgen man ställt ut.
Går det bra finns det också en del skattemässiga fördelar med aktiebolag.
Jag skulle föreslå att du börjar med en enskild firma. Tar affärerna fart kan du bilda bolag senare. Då du inte alls verkar ha koll på bokföring och skatter behöver du antingen lära dig lite om det eller leja bort det. Det är inte jättesvåra saker, men tycker man att det är tråkigt blir det förstås en plåga.
Aktiekapitalet har sänkts till 25000kr och det finns inget krav på revisor så redovisnings/bokföringstjänsten om man behöver sån är precis lika dyr oavsett bolagsform. Fördelarna med aktiebolag väger över så mycket att det inte är nåt att tveka på. Bara en sån sak som att gränsen mellan bolag och person är tydlig gör aktiebolaget överlägset.Nötegårdsgubben skrev:
Det finns två varianter: enskild firma och aktiebolag.
Enskild firma är lite enklare, men ekonomin blir samma som din privata. Alla företagets skulder blir dina skulder. Odelat.
Ett aktiebolag ställer lite högre krav på redovisning, men kan drivas utan fullt personligt ansvar. Går bolaget dåligt kan man lägga ner det och bara svara för de pengar man stoppat in i bolaget plus eventuell borgen man ställt ut.
Går det bra finns det också en del skattemässiga fördelar med aktiebolag.
Jag skulle föreslå att du börjar med en enskild firma. Tar affärerna fart kan du bilda bolag senare. Då du inte alls verkar ha koll på bokföring och skatter behöver du antingen lära dig lite om det eller leja bort det. Det är inte jättesvåra saker, men tycker man att det är tråkigt blir det förstås en plåga.
Vad är det att förstå? Frågan handlade om varför och när man behöver upplysa sin arbetsgivare om att man har en egen verksamhet och under vilka förutsättningar arbetsgivaren kan ha invändningar. Att den anställde kan bli för trött och dricker för mycket energidryck på sin fritid är inget sån invändning. Klarar man inte av sitt jobb av nån anledning så är det en annan fråga.mowatom skrev:Du vill verkligen inte ens försöka förstå, och det är helt upp dig dig att sitta och obstruera. Jag skiter fullständigt vad folk gör på sin fritid, men hos mig får inte random personer anställning bara för att ”man får göra vad man vill” på sin fritid. Jag förväntar mig att man kan sitt jobb eller är villig att lära sig, samt är vaken och inte utsätter andra för fara. Du får mig osökt att tänka på Ford Fairlines klassiska citat ”Some play hard to get, I play hard to want”. Än en gång, starta ett företag och driv det som du vill.
Fast jag skrev ju ”så finns det andra aspekter”.F fsn skrev:Vad är det att förstå? Frågan handlade om varför och när man behöver upplysa sin arbetsgivare om att man har en egen verksamhet och under vilka förutsättningar arbetsgivaren kan ha invändningar. Att den anställde kan bli för trött och dricker för mycket energidryck på sin fritid är inget sån invändning. Klarar man inte av sitt jobb av nån anledning så är det en annan fråga.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Har du aktiebolag så har man mycket mer krav angående redovisning, mer pengar till revisorn osv. Det är bättre att starta med en enskild firma och sedan när det rullar på ombilda till ett aktiebolag. Under tiden har kanske TS även fått in 25000,00 i bolaget.F fsn skrev:Aktiekapitalet har sänkts till 25000kr och det finns inget krav på revisor så redovisnings/bokföringstjänsten om man behöver sån är precis lika dyr oavsett bolagsform. Fördelarna med aktiebolag väger över så mycket att det inte är nåt att tveka på. Bara en sån sak som att gränsen mellan bolag och person är tydlig gör aktiebolaget överlägset.
