9 020 läst ·
93 svar
9k läst
93 svar
Driva eget företag?
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
En revisor behöver man nödvändigtvis inte ha om man har enskild firma. Nån som hjälper en med löpande bokföring är ju bra om man inte vill hålla på med det.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det är väl just sådant som gör att en del arbetsgivare inte gillar att man har en sidoverksamhet.
För en del år sedan arbetade jag på ett företag där en inköpare bedrev egen verksamhet bredvid. Han var ansvarig för inköp i klassen 10 miljarder om året. Och drev själv ett företag som använde material från samma leverantörer, med en årsomsättning på drygt 20 miljoner (med noll anställda, bara han själv som jobbade).
Det ligger ju nära till hands att misstänka att han inte behövde betala speciellt mycket för materialet till den egna firman... Dessutom så är det omöjligt att bedriva en så stor verksamhet på ren fritid. Helt obegripligt att han fick hålla på.
För en del år sedan arbetade jag på ett företag där en inköpare bedrev egen verksamhet bredvid. Han var ansvarig för inköp i klassen 10 miljarder om året. Och drev själv ett företag som använde material från samma leverantörer, med en årsomsättning på drygt 20 miljoner (med noll anställda, bara han själv som jobbade).
Det ligger ju nära till hands att misstänka att han inte behövde betala speciellt mycket för materialet till den egna firman... Dessutom så är det omöjligt att bedriva en så stor verksamhet på ren fritid. Helt obegripligt att han fick hålla på.
Det är ett jättebra tips för att mer tid för sin egen firma. Jobbar man heltid så går det nog faktiskt att få loss 40 timmar i veckan efter att chefen sett vad man gör. Andra riktigt bra tips i samma kategori är att inte betala sina räkningar och skatten.T Thomas_Blekinge skrev:
Ett tredje tips som du faktiskt bör följa är att inte lyssna på råd från @Thomas_Blekinge
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Du har inte kommet på iden att jag inte menade allvar?mexitegel skrev:
Det är ett jättebra tips för att mer tid för sin egen firma. Jobbar man heltid så går det nog faktiskt att få loss 40 timmar i veckan efter att chefen sett vad man gör. Andra riktigt bra tips i samma kategori är att inte betala sina räkningar och skatten.
Ett tredje tips som du faktiskt bör följa är att inte lyssna på råd från @Thomas_Blekinge
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
Verksamt.se använde jag mig av för att komma igång när jag startade eget. Det var en stor hjälp! Sedan om man bor någorlunda centralt så brukar skatteverket hålla i lite gratis kurser man kan gå på om hur allt funkar med moms och allt annat som kan vara krångligt att få koll på i början. Numera kanske dessa kurser hålls digitalt också (det var inte en grej för 10 år sedan när jag gjorde det iaf)
Lycka till!
Lycka till!
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Jag har också använt verksamt.se. Ett aktiebolag har ju också fördelar, insatsen är 25 kkr som inte ät bortkastat utan bra lånat till AB. En revisor behövs inte där heller men jag har fått lära mig grunderna i bokföring.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Affärsplan? För att registrera enskild firma hos verksamt.se ? Sen när då?S Stefan1972 skrev:Man får också komma ihåg att det numera är ganska hårda krav på att bli momsregistrerad. Det ska finnas ett syfte som genererar regelbundna pengar. Tror det är svårt att få det om man bara säger att man ska göra nåt litet ibland och man vet inte hur det blir osv osv. En affärsplan lär de garanterat vilja ha. Tidigare har det varit alldeles för enkelt och företag har dykt upp där det i princip bara har handlat om att dra av moms. Inte dra in nåt........
Åtminstone förra året räckte det med att veta vilken/vilka SNI-koder* som firman skulle ha, ungefärlig omsättning och vinst, och lite annan info.
*SNI-kod är en sifferkod som beskriver verksamheten i en firma, går att leta via sökmotor. En firma kan också ha flera SNI-koder.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Nu är det många år sedan jag reggade en firma, men då var det inga problem. Momsredovisningsnumret kom inom en vecka.
Sedan har jag egentligen för hög omsättning för att redovisa moms på årsbasis, men så länge inte skattemyndigheten påpekar det så kör jag på.
Sedan har jag egentligen för hög omsättning för att redovisa moms på årsbasis, men så länge inte skattemyndigheten påpekar det så kör jag på.
En lite lustig anekdot som anknyter till det påstådda kravet på affärsplan är att när jag registrerade ett s.k. enkelt bolag så ringde handläggaren och berättade att hon ändrat verksamhetsbeskrivningen (SNI-koderna) eftersom man bara fick ange sådan verksamhet som redan är etablerad och bedrivs.SågspånPappspikEternit skrev:
Hon begrep uppenbarligen inte den orimliga motsägelsen i det kravet, och tyckte sig dessutom uppenbarligen veta bättre än mig själv vad vi pysslar med.
Jag orkade inte argumentera eftersom jag angivit de korrekta koderna på blanketten, sen får de väl registrera det som de vill. Men det skulle inte förvåna mig om de någon gång i framtiden går igång på att koderna inte stämmer.
Inte lätt att vara småföretagare i dagens Sverige...
Att starta ett AB är idag inte helt enkelt och problemet ligger hos bankerna som ska öppna ditt företagskonto (där aktiekapitalet ska betalas in) och utfärda bankintyg.
Om du inte har en bra affärsplan och förutsedd intäkt så kommer dom att vägra öppna konto, och det helt utan att motivera varför.
Jag försöket först starta själv via verksamt, det föll på att ingen bank ställde upp.
Då köpte jag ett lagerbolag i tron att det skulle bli enklare, Svea Bank sammarbetar med Fortnox så det borde ju gå enkelt, men icke då.
Till saken hör att jag är redan kund hos Svea sedan flera år!
Hej,
Tack för att du har väntat, vi har nu gjort en samlad bedömning av din ansökan om att bli kund hos oss på Svea Bank. Vi kan tyvärr inte erbjuda dig det företagskonto du ansökt om.
Vi önskar dig lycka till med ditt företag och hoppas att vi får möjlighet att ses i framtiden i något annat sammanhang istället.
Vänliga hälsningar
Kundserviceteamet
Customer Service | Banking Services

Svea Bank AB (publ)
Box 3028
SE-169 03, Solna, Sweden
Danske Bank krävde att man blev helkund privat innan dom ens tittar på ansökan, SEB sa helt enkelt nej, Swedbank lika så. Men tack vare Sparbanken Skåne gick det till slut!
Om du inte har en bra affärsplan och förutsedd intäkt så kommer dom att vägra öppna konto, och det helt utan att motivera varför.
Jag försöket först starta själv via verksamt, det föll på att ingen bank ställde upp.
Då köpte jag ett lagerbolag i tron att det skulle bli enklare, Svea Bank sammarbetar med Fortnox så det borde ju gå enkelt, men icke då.
Till saken hör att jag är redan kund hos Svea sedan flera år!
Hej,
Tack för att du har väntat, vi har nu gjort en samlad bedömning av din ansökan om att bli kund hos oss på Svea Bank. Vi kan tyvärr inte erbjuda dig det företagskonto du ansökt om.
Vi önskar dig lycka till med ditt företag och hoppas att vi får möjlighet att ses i framtiden i något annat sammanhang istället.
Vänliga hälsningar
Kundserviceteamet
Customer Service | Banking Services
Svea Bank AB (publ)
Box 3028
SE-169 03, Solna, Sweden
Danske Bank krävde att man blev helkund privat innan dom ens tittar på ansökan, SEB sa helt enkelt nej, Swedbank lika så. Men tack vare Sparbanken Skåne gick det till slut!
Oj vad krångligt, jag tror jag mailade till min bank och sa att jag vill öppna ett företagskonto.D Dilato skrev:Att starta ett AB är idag inte helt enkelt och problemet ligger hos bankerna som ska öppna ditt företagskonto (där aktiekapitalet ska betalas in) och utfärda bankintyg.
Om du inte har en bra affärsplan och förutsedd intäkt så kommer dom att vägra öppna konto, och det helt utan att motivera varför.
Jag försöket först starta själv via verksamt, det föll på att ingen bank ställde upp.
Då köpte jag ett lagerbolag i tron att det skulle bli enklare, Svea Bank sammarbetar med Fortnox så det borde ju gå enkelt, men icke då.
Till saken hör att jag är redan kund hos Svea sedan flera år!
Hej,
Tack för att du har väntat, vi har nu gjort en samlad bedömning av din ansökan om att bli kund hos oss på Svea Bank. Vi kan tyvärr inte erbjuda dig det företagskonto du ansökt om.
Vi önskar dig lycka till med ditt företag och hoppas att vi får möjlighet att ses i framtiden i något annat sammanhang istället.
Vänliga hälsningar
Kundserviceteamet
Customer Service | Banking Services
[bild]
Svea Bank AB (publ)
Box 3028
SE-169 03, Solna, Sweden
Danske Bank krävde att man blev helkund privat innan dom ens tittar på ansökan, SEB sa helt enkelt nej, Swedbank lika så. Men tack vare Sparbanken Skåne gick det till slut!
[bild]
Dom ringde sen typ dagen efter och hade några simpla frågor, sen så fick jag maila in typ en liten beskrivning om företaget och hur mycket jag trodde jag skulle omsätta.
Sen fick jag maila in kopior på moms reg och f skatt och sånt.
Hur simpelt som helst. Typ noll i ansträngning.
