H
P pappaM skrev:
Vi är intresserade av ett hus, men det saknas flera viktiga delar under driftskostnader. Försäkring brukar normalt vara med. El könns för lågt och vi har bett om förbrukning I kWh, men inte fått det än. Sannolikt kommer vatren/avlopp öka med flera tusenlappar, vilket hon berättade muntligt.

Det känns olustigt att det är fel på 10.000, kanske mer i prospektet och att andra intresserade börjar budgivning på fel grunder, så huset kommer bli onödigt dyrt...

Finns nåt vi kan göra så det blir samma förutsättningar för ev andra intressenter som för oss? (Vi kommer be om dessa siffror innan vi går in i budgivning, men mäklaren har för avsikt att försöka få igång det under morgondagen och än har vi inte fått dessa svar...)
Ta husets kvadratmeter gånger 150 så får du vad huset förbrukar med direktverkande el.

Obs moderna värmepumpar.
Delat på 4 vid bergvärme
Delat på 3 vid luft vatten
(Alltså kwh du fick i svaret ovan delar du på 3 eller 4)

Purre
G G.L. skrev:
Detta bör rimligen ingå i driftkostnaden för ett hus.
Elförbrukning
Fjärrvärme
Sophämtning
Vatten&Avlopp
Bredband + TV
Fastighetsförsäkring
Samfällighetsavgift
Tomträttsavgäld
Varför ska bredband/tv redovisas? Känns som det kan skilja en hel del eftersom man idag kanske bara kör play/streaming. Ska man då redovisa alla tjänster man har så som netflix, hbo, sky, prime, max, disney och sen kommer nästa och använder bara gratis streaming. Då blir det helskevt om man inte specificerat vilka tjänster som används och hastighet på uppkoppling.

H Hedanna skrev:
Så är det ! Men , och åter men , är det en engagerad och trovärdig mäklare ser denne till att säljaren utlämnar sedvanliga dokument som köparen EFTERFRÅGAR. Säljaren bör vara INSATT i vilka dokument som krävs. Därför råder jag till undersökningsplikt till det man är osäker på ! Inte kul och stå där som köpare med signerat kontrakt och med massa kostsamma bekymmer . Till det tillkommer ev tvist med säljare … En mäklare kan ALDRIG gå i god för nånting gentemot köparen. Tro mig , jag vet !
Det är ju det jag säger med mitt inlägg😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.