B Bullen29 skrev:
Finns det ingen energideklaration på huset, det är krav på det när hus säljs.
..men den kan vara upp till 10 år gammal utan att ha uppdaterats ett dugg...

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
B Bullen29 skrev:
Finns det ingen energideklaration på huset, det är krav på det när hus säljs.
Jo, 5-6 år gammal... för tidigare ägare

P pappaM skrev:
Ja, att de jobbar på provis är ju ingen nyhet... men har de inte en skyldighet att säkerställa att alla fakta de har blir kända av alla intresserade köpare?
Driftkostnader är inga fakta. I bästa fall återspeglar dom vad förra ägaren har betalt men långt ifrån alltid. Sen lever din familj ett annat liv med andra kostnader.
Du kan aldrig lita på några driftkostnader men du kan göra en egen uppskattning. VA, försäkringar, telekom, fiber, sop, kan du relativt enkelt ta reda på själv.
Den stora osäkerheten är el/uppvärmning. Att begära ut kWh-uppgifter är en bra början.
Andra spekulanter gör sina egna uppskattningar utifrån deras kunskaper eller föreställningar.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P pappaM skrev:
Vi är intresserade av ett hus, men det saknas flera viktiga delar under driftskostnader. Försäkring brukar normalt vara med. El könns för lågt och vi har bett om förbrukning I kWh, men inte fått det än. Sannolikt kommer vatren/avlopp öka med flera tusenlappar, vilket hon berättade muntligt.

Det känns olustigt att det är fel på 10.000, kanske mer i prospektet och att andra intresserade börjar budgivning på fel grunder, så huset kommer bli onödigt dyrt...

Finns nåt vi kan göra så det blir samma förutsättningar för ev andra intressenter som för oss? (Vi kommer be om dessa siffror innan vi går in i budgivning, men mäklaren har för avsikt att försöka få igång det under morgondagen och än har vi inte fått dessa svar...)
Det är säljarens ansvar att lämna ut alla uppgifter som rör huset. Gör säljaren inte detta kan mäklaren inte redovisa mer än det som framkommit.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
S sonjan skrev:
Det är säljarens ansvar att lämna ut alla uppgifter som rör huset. Gör säljaren inte detta kan mäklaren inte redovisa mer än det som framkommit.
Så är det ! Men , och åter men , är det en engagerad och trovärdig mäklare ser denne till att säljaren utlämnar sedvanliga dokument som köparen EFTERFRÅGAR. Säljaren bör vara INSATT i vilka dokument som krävs. Därför råder jag till undersökningsplikt till det man är osäker på ! Inte kul och stå där som köpare med signerat kontrakt och med massa kostsamma bekymmer . Till det tillkommer ev tvist med säljare … En mäklare kan ALDRIG gå i god för nånting gentemot köparen. Tro mig , jag vet !

Hade ett liknande case där det diffade ca 10000kr/år. Detta märkte vi först efter köpet. Hörde med Mäklarsamfundet och enligt deras rådgivning så reklamerade vi detta mot både säljare och mäklaren. I kompensation fick vi diffen x 7,5år. I vårt fall kom vi överens men kan såklart dras vidare juridiskt. Kan ju vara ett knep om det skiljer sig avsevärt mot det som bör vara rimligt.

Mäklare är ju lite lustiga.

Sålde föräldrarnas gamla kåk som stått tomt sista året och mäklarna ville bara ha 12 månader fakta.

Det var väl 15-17 grader i hela huset vintertid och inget varmvatten mm. Några fönsterlampor var enda förbrukningen utöver värmen.
Just det året hade vägsamfälligheterna som fastigheten ingick i symboliska utdebiteringar och har betydligt högre både före och efter.

Bredbandet var billigaste 10 mbit för larm och övervakning.

Minsta soptunnan med längst intervall och slamtömning/avloppsbrunn avbokad.

Vinterunderhållet var i egen regi med egna traktorer mm

Nya ägarna fick väl en årskostnad på 30.000kr till. Minst.

G G.L. skrev:
Detta bör rimligen ingå i driftkostnaden för ett hus.
Elförbrukning
Fjärrvärme
Sophämtning
Vatten&Avlopp
Bredband + TV
Fastighetsförsäkring
Samfällighetsavgift
Tomträttsavgäld
Bredband och Tv är definitivt ingen driftskostnad.

• Gilla
orutti och 5 till
  • Laddar…
Mäklaren ska som sagt redovisa de faktiska kostnader säljaren haft för drift. Jag brukar sen förklara för barnfamiljen om det är en ensam dam att det nog blir mer.
På samma sätt förklara om familjen haft poolen på 30 grader från jan-dec att det finns pengar att spara.
Redovisar alltid kWh trots det inte är krav då det säger mer än summa i KR.
Vettigt om man har pool är att sätta en separat mätare på värme så det kan redovisas vid en försäljning precis som det är bra att kunna separera elbilsladdaren.

• Gilla
olomar och 3 till
  • Laddar…
Se till att få redovisat exakt förbrukning senaste två åren. Det tar 5 min att ta fram. Både el och nät ska redovisas.

• Gilla
sonjan och 2 till
  • Laddar…
P patrik.hermansson50 skrev:
Se till att få redovisat exakt förbrukning senaste två åren. Det tar 5 min att ta fram. Både el och nät ska redovisas.
Hur tar man fram dessa värden?

Alfredo Alfredo skrev:
Logga in på "mina sidor" hos elnätsbolaget, kolla fakturan eller ring ditt elnötabolag. Det är vad aktuell säljare gjort för oss nu. (Så, all in all, vi vet alla kostnader och har en budget vi tror på i det här fallet.)

P pappaM skrev:
Vi är intresserade av ett hus, men det saknas flera viktiga delar under driftskostnader. Försäkring brukar normalt vara med. El könns för lågt och vi har bett om förbrukning I kWh, men inte fått det än. Sannolikt kommer vatren/avlopp öka med flera tusenlappar, vilket hon berättade muntligt.

Det känns olustigt att det är fel på 10.000, kanske mer i prospektet och att andra intresserade börjar budgivning på fel grunder, så huset kommer bli onödigt dyrt...

Finns nåt vi kan göra så det blir samma förutsättningar för ev andra intressenter som för oss? (Vi kommer be om dessa siffror innan vi går in i budgivning, men mäklaren har för avsikt att försöka få igång det under morgondagen och än har vi inte fått dessa svar...)
Dessutom kostar löpande underhåll lika mycket som driftskostnaderna, men det behöver mäklaren en inte ens nämna.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
"Drift förbrukning" är jag mer för dvs kWh både el och fjärrvärme samt m3 vatten då priset per kwh/m3 varierar årsbasis och avtalsform.

Sen använder man av sig "dagens kurs" vid sammanställningen.

Att husköpare blir påverkade av 1.000 kr/månad visar ju att nåt är fel...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Logga in på "mina sidor" och ta fram uppgifterna där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.