Vårt hus är också från 74, inga problem med de trådarna. I samband med att vi färdigställde övervåningen passade vi på att byta central, klämma in några jfb och dela upp mer, sätta uttag ute osv. Den elektrikern drog fram jorden med nolltråden och samtidigt drog med ny nolla såklart. Alla brytare och uttag byttes ut utom i källaren där jordades bara takarmaturerna.

Ska du göra något så är det väl att sätta jfb och jorda, passa också på att fundera på om det finns något mer du saknat typ uteuttag etc.

Helnöjd med jobbet.. Har även kollat i centralen och det ser prydligt ut.

Ludwig skrev:
Vårt hus är också från 74, inga problem med de trådarna. I samband med att vi färdigställde övervåningen passade vi på att byta central, klämma in några jfb och dela upp mer, sätta uttag ute osv. Den elektrikern drog fram jorden med nolltråden och samtidigt drog med ny nolla såklart. Alla brytare och uttag byttes ut utom i källaren där jordades bara takarmaturerna.

Ska du göra något så är det väl att sätta jfb och jorda, passa också på att fundera på om det finns något mer du saknat typ uteuttag etc.

Helnöjd med jobbet.. Har även kollat i centralen och det ser prydligt ut.
Det är inte tillåtet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum, det borde definitivt din elektriker haft koll på.

Nu var det uttagen till taklampor som jordades, då utan att jorda övriga uttag. Lite skillnad mot att ha ojordade och jordade "vanliga" uttag... Ganska vanligt med motsatt kombination; ojordat i tak, jordade uttag i ett och samma rum.

injonil skrev:
Nu var det uttagen till taklampor som jordades, då utan att jorda övriga uttag. Lite skillnad mot att ha ojordade och jordade "vanliga" uttag... Ganska vanligt med motsatt kombination; ojordat i tak, jordade uttag i ett och samma rum.
Men det är likväl förbjudet. Alla eller inga uttag i ett rum ska vara jordade.

Det finns säkert en förklaring till elektrikerns handlade här, t.ex att uttagen i källaren redan var jordade så som de borde vara i en fuktig källare.

Bo.Siltberg skrev:
Det finns säkert en förklaring till elektrikerns handlade här, t.ex att uttagen i källaren redan var jordade så som de borde vara i en fuktig källare.
Exakt, det var redan gjort 1974. Ingen fara på taket! :-)

Glufsglufs skrev:
Nä Lars, du har ju rätt i sak men problemet som jag upplevt med dessa är ju då att när tex en armatur och/eller apparat ska bytas så faller isoleringen ihop så pass mycket att det finns inte tillräckligt med kabel som är isolerad kvar som räcker till för användning.
Visst. Klart att allt som kan djävlas gör det. ;) Jag var mest ute efter (den ganska vanliga frågan här) "Måste jag dra om eftersom besktningen säger uttjänt?" Som svar på det säger jag; "Nej, om det är plast och det du kommer åt ser bra ut så finns det ingen anledning av den orsaken". (Om stumpen du kommer åt när du skall byta exv. armatur *inte* ser bra ut så kommer saken som du säger i ett annat läge.)

• Gilla
Glufsglufs
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.