5 405 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Dra ny el i tomrör?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Hej!
Vi har en villa som är byggd 1974. Har läst att elkablar har en livslängd på c:a 40 år.
Dock känns kablarna bra tycker jag, dom är varken torra eller spröda i höljet. Dock skulle det känns tryggt med ny el.
All el är draget i VP-rör.
Hur många timmar tror ni en elektriker behöver på sig för att byta detta. Tänkte man skulle fästa nya tråden och dra i den när man drar ur den gamla. Det är en 1 1/2 plans villa.
Ska man byta alla vägguttag samtidigt isåfall?
Vad kan kabelmaterialet kosta, är det en 2,5 kvadrats tråd man ska ha?
Vi har en villa som är byggd 1974. Har läst att elkablar har en livslängd på c:a 40 år.
Dock känns kablarna bra tycker jag, dom är varken torra eller spröda i höljet. Dock skulle det känns tryggt med ny el.
All el är draget i VP-rör.
Hur många timmar tror ni en elektriker behöver på sig för att byta detta. Tänkte man skulle fästa nya tråden och dra i den när man drar ur den gamla. Det är en 1 1/2 plans villa.
Ska man byta alla vägguttag samtidigt isåfall?
Vad kan kabelmaterialet kosta, är det en 2,5 kvadrats tråd man ska ha?
Det är en ganska vanlig fråga som du kan hitta en del skrivet om i forumet.
Trådarna åldras normalt inte på 40 år. Däremot kan uttagen åldras en del. Det finns sannolikt större skäl att byta uttagen än trådarna. Normalt är det 1,5 mm² till uttagen.
Trådarna åldras normalt inte på 40 år. Däremot kan uttagen åldras en del. Det finns sannolikt större skäl att byta uttagen än trådarna. Normalt är det 1,5 mm² till uttagen.
Plastisolerade trådar kom i början på 50-talet (40-talet t.o.m. ?), och oftast är de i bra skick fortfarande, men allt före den tiden med gummi/papper/textil-isolering är oftast (alltid) i uselt skick.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Mitten av 50-talet gissar jag på. 
Ja, det är inte alls något du behöver ligga sömnlös över (i alla fall inte så länge det inte har skett en massa (felaktigt) hempul under alla år). Om du inte tänkt göra några större ombyggnationer eller utökning av elanläggningen så räcker det att montera en jordfelsbrytare vid elcentralen och eventuellt dra skyddsjord till alla uttag och byta till jordade dito. Undersöka att uttagen är med djup uttagsbrunn och med petskydd kan ju vara en fördel. Byts dom till nya så har dom det.
//Patrik
Ja, det är inte alls något du behöver ligga sömnlös över (i alla fall inte så länge det inte har skett en massa (felaktigt) hempul under alla år). Om du inte tänkt göra några större ombyggnationer eller utökning av elanläggningen så räcker det att montera en jordfelsbrytare vid elcentralen och eventuellt dra skyddsjord till alla uttag och byta till jordade dito. Undersöka att uttagen är med djup uttagsbrunn och med petskydd kan ju vara en fördel. Byts dom till nya så har dom det.
//Patrik
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vi har ett "fjällhus" via min frus släkt, i södra Jämtland. Det är byggt 1955. Där är trådarna PVC isolerade. Men skarvarna är lödda och isolerade med vulktejp. Den har på sina håll börjat bli lite torr,
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Läste precis att det är c:a 1 dags jobb för 3 elektriker att dra om alla trådar i en normalvilla. 24 timmar. Rätt ok tycker jag, kontaktuttag/strömbrytare kan man ju byta själv
För att byta trådarna måste man montera bort alla uttag och brytare. Att montera tillbaka dem tar minst lika lång tid som att montera nya. Vill du ha de gamla kvar är det en sak, men vill du byta allt så finns det ingen poäng med att låta elektrikern sätta tillbaka de gamla uttagen.
En sak till. Om du vill dra alla trådar nya skall du väl se till att få allt jordat? Det är inte tillåtet att själv byta ett ojordat till ett jordat uttag.
Du gör givetvis som du vill, men för mig låter det bakvänt att byta ut till synes felfri fk, men spara gamla uttag och brytare.
En sak till. Om du vill dra alla trådar nya skall du väl se till att få allt jordat? Det är inte tillåtet att själv byta ett ojordat till ett jordat uttag.
Du gör givetvis som du vill, men för mig låter det bakvänt att byta ut till synes felfri fk, men spara gamla uttag och brytare.
Har själv nyss fått detta gjort i min villa från 52. Kablarna var i oklanderligt skick enligt elektrikern, så vi drog in skyddsjord och satte upp petsäkra uttag. De gamla uttagen var ruggiga. Tips, öppna alla dosor och inspektera, jag hade en dosa som hade blivit fylld med kruttorrt sågspån..
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Bra tips. En översyn av sin anläggning är aldrig fel. Och att byta gamla uttag och komplettera med jordfelsbrytare är säkert också rätt (notera att det oftast går fortare att dra ny tråd om man vill dra med en jordtråd, dvs att dra in en jordtråd extra i ett rör är oftast krångligare än att dra ut allt och dra in nytt). Man behöver dock inte jordade uttag för att en JFB skall fungera, och på ett genomsnittligt bostadsplan så har man typiskt inte många jordade apparater idag. Men vill man ha jord till stationär dator eller TV så är det inte fel.Andreas_H skrev:
Att dra om kablar från 70-talet som inte har torkat pga värme/UV bara för att, är som andra påpekat kapitalförstöring. Lägg du de pengarna på något som verkligen behöver göras istället.
Även kablar/tråd med plasthölje direkt efter kriget (40 och tidigt 50-tal) får man ofta byta då kvalliten var så usel.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Jag sticker ut hakan och säger att man i alla fall märker dessa i dosor/anslutningar utan att behöva gå djupare in i anläggningen. Dvs ser det bra ut där man enkelt kommer åt kablarna, så är resten med 99.99% säkerhet också bra. (Så var det fö med den ovir jag drog ut i mitt eget hus. Där den legat i rör sedan 1948 och syre inte kommit åt, så var den som ny! Men i dosor, och ännu värre, fasta belysningsarmaturer så blev det bara damm så fort man rörde dem).Glufsglufs skrev:
Någon däremot?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nej, jag tror på dina observationer!
Nä Lars, du har ju rätt i sak men problemet som jag upplevt med dessa är ju då att när tex en armatur och/eller apparat ska bytas så faller isoleringen ihop så pass mycket att det finns inte tillräckligt med kabel som är isolerad kvar som räcker till för användning. Då är det ju omdragning som gäller iaf. 1dm dålig tråd kan innebära byte av 10 meter osv.
Det jag menade var att jag stött på många anläggningar från 30 talet som är i bättre skick än många från sent 40 och tidigt 50, sen blir det annorlunda igen i hus byggda i slutet av 50-talet och framåt.
MEN....kopparkvalitén är heller ingen höjdare på efterkrigskabeln.
Det jag menade var att jag stött på många anläggningar från 30 talet som är i bättre skick än många från sent 40 och tidigt 50, sen blir det annorlunda igen i hus byggda i slutet av 50-talet och framåt.
MEN....kopparkvalitén är heller ingen höjdare på efterkrigskabeln.
