3 078 läst ·
49 svar
3k läst
49 svar
Dra el i källarbastu
Så i slutändan blir det en tolkning, den där texten säger iaf något om saken så tack för hänvisningen. Funderar om ett alternativ skulle kunna vara att sätta en takdosa just utanför bastuväggen istället. Då kommer vi ifrån infällningen, dock kvarstår problemet att förlägga rör och kabel inuti väggen eftersom vi fortfarande kommer in i takhöjd. Kanske någon form av värmebeständigt vp-rör tillsammans med värmebeständig kopplingskabel? Om den löper på kalla sidan i väggen och sedan ut i bastun till en utanpåliggande anslutningsdosa på bastupanelen, följt av gummikabel till aggregatet.Bo.Siltberg skrev:
Jo jag skrev så i #2 och #5. Vad är du missnöjd med?
Kalla sidan är utanför isoleringen vilket jag tolkar som utsidan av väggskivan eftersom det är stor skillnad på kylningen, bastu eller ej. Här har du det i tryck om du inte tror mig.
[bild]
Innanför väggskivan står luften still så det utrymmet kommer att värmas upp förr eller senare. Hur länge bastun behöver vara på för att det ska uppstå höga temperaturer vet jag inte. Infällda ledningar mot en bastu är ett fall där man inte vet om 2.5 mm² räcker. Troligen går det bra, men det är något du själv behöver visa i så fall. Än värre är det med dosor som tränger in en bit i bastuväggen.
Måste fundera lite
Det är inget vanligt förfarande och få som går med på det och egentligen ingen poäng eftersom det du har installerat har du alltid installerat, oavsett vem som kopplade in det. Enda sättet där detta är möjligt är om du skulle ingå i firmans egenkontrollprogram men det finns ingen anledning för firman att gå med på det eftersom det är ett stort ansvar att göra det och bedöma din både teoretiska och praktiska kompetens. Och det är möjlig att du inte skulle uppfylla företagets kompetenskrav för den typ av arbete du vill göra (eller så gör du det, det vet inte jag)N Nybyggare i norr skrev:
Du kan lika gärna koppla in det också och betala elektrikern för att ljuga att det var han som gjorde hela installationen om huset brinner ned pga detta eller tvärtom, om något går snett, kommer elektrikern troligtvis säga att det var ju inte de som installerade.
Dvs du kan lika gärna göra rubbet själv och inte blanda in någon alls, det blir inte mer rätt eller fel eller kanske bara anlita elektrikern som "konsult" för goda råd. Å andra sidan vill du ju inte ha elektrikterns goda råd för att du anser att de är fel utan vill ha en elektriker som säger att det du gjort är rätt. Och då blir ju frågan vad du ska ha elektrikern till alls? Då räcker ju detta forum och så kan du välja att följa råden eller låta bli.
Oavsett detta är det ju så att om du vill göra övningar som befinner sig i lagens gråzon och ha något annat av elfirman än deras vanliga tjänster behöver du prata med dem innan du börjar för att se vad de ens är intresserade av.
T.ex. tror jag att det nog inte är så ovanligt att de inte har något emot att du gräver ned markrör, spårar för slang och dosor i tegel eller betongväggar och andra sorters "enkla" men "jobbiga" arbeten - men även där - i samråd med elfirman. För sånt kan också lätt bli dyrt om det t.ex. visar sig att radierna är för små eller liknande.
Redigerat:
Du har rätt, jag vill ha en elektriker som säger att jag har gjort rätt och som kopplar in så jag har det på papper, om något mot förmodan skulle hända.N nb. skrev:Det är inget vanligt förfarande och få som går med på det och egentligen ingen poäng eftersom det du har installerat har du alltid installerat, oavsett vem som kopplade in det. Enda sättet där detta är möjligt är om du skulle ingå i firmans egenkontrollprogram men det finns ingen anledning för firman att gå med på det eftersom det är ett stort ansvar att göra det och bedöma din både teoretiska och praktiska kompetens. Och det är möjlig att du inte skulle uppfylla företagets kompetenskrav för den typ av arbete du vill göra (eller så gör du det, det vet inte jag)
Du kan lika gärna koppla in det också och betala elektrikern för att ljuga att det var han som gjorde hela installationen om huset brinner ned pga detta eller tvärtom, om något går snett, kommer elektrikern troligtvis säga att det var ju inte de som installerade.
Dvs du kan lika gärna göra rubbet själv och inte blanda in någon alls, det blir inte mer rätt eller fel eller kanske bara anlita elektrikern som "konsult" för goda råd. Å andra sidan vill du ju inte ha elektrikterns goda råd för att du anser att de är fel utan vill ha en elektriker som säger att det du gjort är rätt. Och då blir ju frågan vad du ska ha elektrikern till alls? Då räcker ju detta forum och så kan du välja att följa råden eller låta bli.
Känner till flertalet som gjort så, skillnaden är att elektrikern uppenbarligen inte är nöjd med min dragning 😂
Men, vi får se hur jag gör. Ska prata med dom igen om det finns något annat alternativ eller om jag kopplar in det själv och tar risken. Jag är ändå hyfsat bekväm med hur det är gjort.
Klicka här för att svara